Draadloos netwerk met Mac en Windoos

Collega Maccers,

Ik heb het forum al doorgewoed, maar ik kom er niet uit. Ik heb een ibook die via airport aan een adsl modem (gehacked tot router) hangt. Werkt als een trein. Geweldig!
Nu heb ik ook nog een windows XP doos staan en het leek me dus ook wel leuk om die draadloos met de ibook te kunnen verbinden, zodat ik lekker wat backups heen en weer kan beamen. En daarnaast wil ik eigenlijk ook die windows machine door het airport het internet op kunnen sturen.

Gisteravond dus de hele avond zitten prutsen met de instellingen, maar zonder succes. In de windows machine heb ik een pci wlan kaartje zitten, en die ziet het airport basisstation al. De ibook hangt via dhcp aan het airport; het basisstation via ethernet 10.0.0.150 aan het adsl modem. Moet ik dan die windows machine ook via dhcp aan het basisstation zien te hooken? En zo ja, weet iemand waar ik dat kan configureren? En hoe krijg ik de windows machine direct (of via het airport basisstation) met de ibook aan de praat?

Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor jullie hulp.

Groet,
Rogier

[quote:e7d0a8977a="Rogier"]Collega Maccers, De ibook hangt via dhcp aan het airport; het basisstation via ethernet 10.0.0.150 aan het adsl modem. Moet ik dan die windows machine ook via dhcp aan het basisstation zien te hooken? En zo ja, weet iemand waar ik dat kan configureren? En hoe krijg ik de windows machine direct (of via het airport basisstation) met de ibook aan de praat? [/quote:e7d0a8977a] Kijk eens bij netwerkverbindingen, en dan kies je voor je Fiwi verbinden en vraagt naar de eigenschappen. Vraag daarna de eigenschappen op van tcp-ip en geef aan dat hij automatisch een ip moet krijgen.

Op kantoor heb ik het op die manier draaien op een laptop met een D-link usb adapter.

Cyberwolf

Je moet opassen dat je niet 2 dhcp servers gaat draaien. Zet de Aiport in bridging mode en laat de Alcatel lekker dhcp doen. Dan moet het allemaal zonder problemen meteen werken.

Ik heb jullie tips opgevolgd, maar geen succes. Heb ik nog meer opties?

Ok, ik heb het nu voor elkaar. Het lijkt erop dat de firewall op mijn xp doos een beetje in de weg zat. Af en toe krijgt de desktop nog wel een 169.254.xx adres en dan werkt het allemaal niet, maar als ik dan weer een beetje verder pruts flipt 'ie weer naar 10.0.0.x (wat ik heb opgegeven). Maar goed, ik heb nu de firewall dus uitgezet en dat lijkt te helpen. Is een firewall (softwarematig) uberhaupt nodig in deze constructie? Het modem werkt dan toch als een soort hardwarematige firewall?

Bedankt voor jullie hulp in ieder geval.

Groet,
Rogier