Draadloos netwerk opzetten, hoe doe je dat?

Beste Mac-gebruikers,

Ik wil jullie de volgende vraag voorleggen. Hoe krijg ik een draadloos internet-netwerk tot stand? De vraag is ontstaan doordat de broer van mijn huisgenote - beide afkomstig uit mexico - voor mijn deur stond met een iBook G3 en gebruik wou maken van mijn internetverbinding.

Oke, hier zijn de technische details.
Ik gebruik een iMac G4 met ingebouwde airport extreme card en basisstation. Abonnement op Planet ADSL comfort via PPTP-GUI overeenkomstig de aanwijzingen van XS4ALL (zie stappenplan ergens op hun website) met een ISDN modem. Ik heb geen beveiliging aangebracht op mijn netwerk. De iBook heeft eveneens een Airport kaart.
Kortom, de technische ingeredienten lijken me aanwezig.

Wat lukte tot nu toe? Het realiseren van ontvangst van het netwerksignaal op de iBook.

Verder heb ik regelmatig problemen om de configuratie van het basisstation te wijzigen. Werk nu dan ook onder standaard “Apple Network ea4e34” naanmgeving.
Tijd om structurele verbetering door te voeren lijkt me.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Mag ik rekenen op jullie hulp?

Alvast bedankt,

Wijnand

ik neem aan dat je een ADSL modem gebruikt en niet een ISDN modem. Of bedoel je de ISDN versie van de ADSL modem?

Wat voor een ADSL modem is het?
Als het namelijk een ‘oudere’ Alcatel Speedtouch Home is, dan is het raadzaam die te ‘tweaken’ naar de Pro versie. Dan kun je namelijk via het PPP protocol werken en je modem wordt een router zodat meerdere computers toegang hebben tot de internet verbinding.

Dat heb ik ook gedaan en dat werkt prima met m’n AirPort Graphite.
Zoek bijvoorbeeld met Google op “Alcatel Speedtouch tweak”

Als PPTP vanaf het basisstation verbinding maakt dan is het helemaal mooi, hoef je alleen het basisstation maar als DHCP server in te stellen, en vervolgens op de draadloze macs ook DHCP instellen.

Zet je de internetverbinding op met PPTP vanaf je iMac, dan kun je volgens mij bij ‘System Preferences:Sharing’ aangeven dat je je internetverbinding wilt delen. Aangeven welke verbinding je wilt delen, en dan zou je met een (draadloze) netwerkverbinding vanaf de iBook via de iMac het internet opkunnen. Vraag me wel af of dit gaat werken, aangezien je dan twee netwerken op één interface hebt…

Maar het is inderdaad het mooiste om dat hele PPTP overboord te smijten, en gewoon TCP/IP te gebruiken. Zie de tip van pcgaasbeek.

Voor de duidelijkheid: ik heb een iMac G4, een iBook G3 en ADSL bij Xs4all met een Speedtouch Home modem. Modem aangepast zodat het ook een router is, Base ingesteld als DHCP server, en klaar.

Beste mensen,

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

Inderdaad pcgaasbeek, ik maak gebruik van een Alcatel Speedtouch Home modem. Dit in combinatie met een ISDN lijn van KPN. Excuses voor mijn onvollige toelichting.
Ik heb nooit begrepen waarom we in dit land een assymetrische DSL verbinding hebben. Het leidt mijn inziens alleen maar tot problemen. Ik ga nu maar die modem tweaken en vervolgens de instellingen in “systeem voorkeuren” doorvoeren zoals je aangeeft Araminta.

Wat wel leuk om te vertellen is dat deze jongen in hun studenthuis in Mexico een draadloze airport systeem hebben met een snelle internetverbinding. Ze projecteren de webcams op “videowalls” om je wat beter in beeld te krijgen. Erg grappig. Overigens, toen ik vorig jaar aan de rand van de Sinai woestijn een internet cafe indook bleken ze daar ook Apples te hebben met snelle internetverbindingen (draadloos). Soms voel ik mij hier net iemand uit een ontwikkelingsland. Alls is dus relatief.

Oke, ik ga aan de slag. Nogmaals bedankt!

Wijnand

Wijnand:

Kijk hier maar. Die handleiding heb ik ook gebruikt.

Het spreekt eigenlijk voor zich. Stel je Airport Base in zoals uitgelegd wordt bij stap drie (dus niet je computer). Daarna stel je je Airport in als DHCP server, en de computers als DHCP clients. Dat wijst zich bijna vanzelf in de System Prefs.

Let er bij de hack wel op welk getal je wijzigt in het geval je ooit nog weer terug zou willen (al kan ik niet verzinnen waarom).

Het modem is nu ook van buitenaf zichtbaar trouwens, en als je geen password hebt, dan kan iedereen er instellingen verkloten. Doe het volgende dus oook nog (als je met alles hierboven klaar bent):

[quote:b896263736][b:b896263736]Setting the password[/b:b896263736]
To configure the modem’s password in the first place, connect to the modem via the web interface on http://10.0.0.138.

Go to the System Setup menu where you can set the password. Remember that the user’s name does not matter.

Apply and Save the changes.

Never use an obvious system password to protect the modem as your name, birth date, or phone number. Moreover, you are advised to change the system password regularly.

From now on you’ll need to enter this password whenever you want to connect to the modem’s web, telnet of FTP interface.[/quote:b896263736]

[quote:b4e338a0e7="araminta"]Wijnand:

Kijk hier maar. Die handleiding heb ik ook gebruikt.[/quote:b4e338a0e7]

Er is ook een Nederlandstalige versie van de hack beschikbaar bij weethet.nl. Scheelt een vertaalslag :slight_smile: