Draadloos netwerk zonder Airport Express

Ik heb eindelijk mn 14" iBook, en het werkt heerlijk :D

Internet via netwerkkabel naar router werkt prima, indrukken en het was klaar.
Ik heb hier echter een sitecom wireless router, die tot nu toe prima werkte met draadloze windows-laptops, maar de iBook met airport herkend het niet automatisch.

Ik had her en der gelezen dat een draadloze verbinding zonder een (naar mijn mening wat dure) airport express zou moeten kunnen, en ik heb ook zelf al wat geprobeerd met de instellingen, maar het is tot nu toe nog niet gelukt.
Ik heb het met de WEP-key geprobeerd, maar ook dat lukte niet. De router staat trouwens wel ingesteld op ’ zichtbaar’ en ik heb hem tijdelijk ook open gezet voor alle computers.

Waar zou het aan kunnen liggen, er zijn vast meer mensen met een soortgelijk probleem geweest, maar ik kon het niet vinden via de zoekfunctie (het ging allemaal om veel specifiekere problemen).

Alvast bedankt!

Als je Airport kaart in je iBook aan staat (je moet in je rechter bovenscherm je Airport logo zien) en je klikt hem aan, dan zou je oa. je Sitecom WiFi router in het rijtje opties moeten zien. Staat je Airport kaart inderdaad aan van je iBook en je ziet je WiFi router toch niet terwijl hij echt aan staat en je Win latop er gewoon mee werkt, dan zou je ESSID van je WiFi router op [UIT] kunnen staan. Je ESSID is als het ware de vlag van je WiFi router waarmee hij zich in de omgeving laat zien. De meeste mensen zetten dit - na de verbinding met hun randapparaten te hebben gemaakt - uit. Dit geeft een stukje extra veiligheid tegen Drive-By Hackers etc. aangezien je WiFi router dan niet meer direct zichtbaar is voor derden.

Mocht je iBook je WiFi router wel zien maar je kan toch geen verdinding maken, dan ligt het negen van de tien keer aan de beveiligingsinstellingen. Kijk deze indien nodig eens goed na, moet lukken.

Succes!

Bedankt voor de reactie,

ESSID en Airport staan aan, daar ligt het volgens mij niet aan.
Ik vond deze post:
http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=65912&highlight=sitecom

Zelfde soort probleem, ook met Sitecom.
Ik ga morgen nog wel een keer alles een keer doorlopen, moet wel op te lossen zijn…

Het kan liggen aan hoe je je wepcode invoert. Deze moet in hex, dus bijvoorbeeld 00356HG8787 etc. Ook moet je deze op de mac voorafggaan met een $, dus $00987696H578876G etc. Zo zou het moeten gaan.

ik heb/had het zelfde probleem met mijn sitecom router, heb m'n WEB uitstaan en de router laat alleen de vast IP [MAC-controle, what's in a name?] van mijn Mini en iBook door probleem opgelost!

Je kunt in je Airport aangeven dat hij alleen vaste voorkeur netwerken moet accepteren en dan heb je nergens last van ook niet van de buren. Bij mij zat de overlast in de frequentie van uitzenden, ik had mijn router op kanaal 13 staan, ging mijn iBook een beetje raar doen geen veilig netwerk enz. nu staat hij op 9 alles okiedokie volgens de iBook.

Ik heb al jullie tips geprobeerd, maar nog steeds geen resultaat..

Op de een of andere manier vangt de airport kaart in de iBook helemaal niks op…
Ook bijv. het netwerk van de buurman niet (andere laptop met draadloze netwerk kaart doet dat wel).
Zou het aan de airport kaart zelf kunnen liggen? Het is een hele nieuwe ibook, maar je weet maar nooit…

@daan_wiersma
Ik heb momenteel WEP uitgezet, router op kanaal 9, en open voor alle computers (aangezien de router de iBook nog niet ziet kan ik hem ook geen toestemming geven…).
Ving jouw iBook wel meteen ’ iets’ van een draadloos netwerk op?

update: Helaas nog geen verbetering..

ja mijn airport in mijn ibook vangt 4 netwerken op waarvan 1 van mijzelf. misschien een domme vraag maar je airport kaart in je ibook staat wel aan? je kunt ook met behulp van systeemvoorkeuren allerlei zaken door de ibook zelf laten regelen of je kunt de assistent gebruiken om je netwerk in te stellen op je ibook.

je kunt ook proberen om je router te resetten en dan van scratch beginnen met je netwerk instellen.
na een " reset" (let op is anders dan reboot), staat de router op de fabrieks instellingen en moet je ibook hem zeker herkennen en dan kun je alles wat hier boven staat toepassen als beveiliging.

succes :apple:

het heeft even geduurd, maar het werkt nu toch :D de airport kaart bleek kapot te zijn (hij ontving gewoon helemaal niks) en is dus (kosteloos) vervangen door apple centre. nu werkt alles perfect met de router!