draadloos verbinden van powerbook en laptop PC

Dag allemaal,

wie o ie kan me op weg helpen hoe ik een draadloze verbinding kan maken tussen mijn powerbook met airport en mijn laptop PC met wifi insteek kaart? zonder gebruik van een basis station.
Is dit mogelijk en zo ja hoe.
Tips of walktrough zijn van harte welkom.

Powerbook 15" 1,25Mhz 1024MB
Laptop IBM thinkpad 21 500Mhz 128MB

Hebben de laptops allebei een WiFi netwerkkaart aan boord? Dan zou dat een mooie optie zijn.

[quote:d804475841="Stefan_o"]Dag allemaal,

wie o ie kan me op weg helpen hoe ik een draadloze verbinding kan maken tussen mijn powerbook met airport en mijn laptop PC met wifi insteek kaart? zonder gebruik van een basis station.
Is dit mogelijk en zo ja hoe.[/quote:d804475841]

Als beide machines een 802.11 kaart hebben (b.v. airport of airport extreme voor de PB) kun je een zogenaamd ‘ad hoc’ netwerk maken. Zorg wel dat beide machines ook IP adressen uit dezelfde serie hebben.

∴ NA-NIL-IN ∴

Ik heb inderdaad 1 laptop met XP en een INSTEEK WIFI kaart 11Mbps, en een powerbook met aiport ingebouwd. Wat ik wil doen is het volgende.

Ik ben een live soundengineer en gebruik het windows machientje om mijn prossesors aante sturen van mijn speaker systeem. Het is een sofware pakketje dat dmv RS232 communiceerd met mijn speakersysteem. Na heel lang zeuren en nog eens vragen, heb ik te horen gekregen van de fabrikant dat de software helaas niet voor het MAC OS-X beschikbaar is.

Helaas maar waar, maar ook hier loop je tegen de wel bekende muur aan.

Maar goed, wat ik nu als oplossing “idee” heb is waarschijnlijk nog handiger.

Ik wil dus mijn laptop PC behouden om daarop het software programmatje te kunnen draaien wat mijn systeem aanstuurd. En dus mijn powerbook gebruiken om mijn laptop weer aan te sturen.

kan dit?

∴ NA-NIL-IN ∴

euh....ja Timbutu en VNC ....etc etc.

Maar hoe doe ik dit, wat moet ik waar invullen en welke van de drie is de snelste en heel belangerijk…het stabielste. Je wilt het namelijk niet mee maken dat je midden in je muscial voorstelling ermee ophoud omdat je PC en of MAC in elkaar stort.

of is het meer van, probeer en onder vindt?
en zijn er niet echt standaard oplossingen voor dit soort verbindingen?

[quote:b606173f1c="johnny_cash"]dit kan met verscheidene programma's

• microsoft Remote desktop Client (werkt alleen met win XP pro)[/quote:b606173f1c]

en met WinNT4 en W2kServer…

[quote:b606173f1c]- VNC (werkt met alle windows varianten)[/quote:b606173f1c]

maar ziet er niet uit :wink:

[quote:b606173f1c]- Timbuktu (is denk ik de beste optie in jouw geval)[/quote:b606173f1c]

Of natuurlijk het programmaatje in Virtual PC op je PowerBook draaien.

Ik werk hier sinds kort met RDC om een windoos aan te sturen (rekenwerk met ‘voorgeschreven’ programmas die, uiteraard, slechts voor windoze beschikbaar zijn. Ik heb overigens de FORTRAN code, maar die zit weer vol compiler/platform-specifieke opties… helaas) en moet zeggen dat ik, NU IK HET EENMAAL AAN DE PRAAT HEB, het erg goed werkt. Het heeft me wel een halve dag gekotst om de WinXP machine zo ver te krijgen datie me toe laat. Wat zit dat windoze to verschrikkelijk in elkaar. Krijg je een foutmelding ‘het lokale veiligheidsbeleid staat u niet toe interactief aan te melden’ Alle oplossingen die M$ zelf aandraagt voor dit probleem werken NIET. Je moet diep in de krochten van XP doorduiken (zoek lokaal veiligheidsbeleid…) en op trial and error wijze instellingen veranderen tot de doos je wel toe laat…

Dit staat overigens los van de oorspronkelijke vraag. Als de twee machines naast elkaar staan is het net zo simpel, zo niet eenvoudiger om ze met een ethernetkabel (vroeger moest dat een kruiskabel zijn, maar de Mac schakelt tegenwoordig zelf de betreffende polariteit om) aan elkaar te knopen…

henk