Draadloos voor Mac en PC

Hoi,

ik ben verhuisd en wil eigenlijk een mooie draadloze verbinding leggen van beneden naar de zolder. (Daar komt mijn kantoor :lol: )

Nu kan ik heeeeeel erg moeilijk gaan doen met het trekken van kabels enzo, maar draadloos is natuurlijk veeel mooier en handiger!

Nu vraag ik me alleen af: wat kan ik het beste gebruiken om mijn iBookje en mijn pc op dezelfde draadloze verbinding te krijgen. Werken PC’s ook met Airport?

Groet,

Henjo

Ja, pc's werken ook met airport... Moet gewoon een 802,11b of 802,11g (als je ariport extreme hebt) zijn. Misschien best eens rondkijken op internet welke er ZEKER mee werken. Want sommige schijnen toch niet al te goed te werken met airport. Maar in principe mag dit geen probleem zijn.

BoeSBoeS

[quote:1a3c63f361="boesboes"] Moet gewoon een 802,11b of 802,11g (als je ariport extreme hebt) zijn. [/quote:1a3c63f361] ?? Zegt me niets! Ik ben nog eigenlijk niet zo bekend met draadloos, vandaar Zijn dat bepaalde types Airport basis stations? Wat voor een kaart moet er dan in de PC?

Gr.
Henjo

Je kunt een Airport extreme basestation kopen.

In de Mac stop je dan een Airport-extreme of gewone airport kaart.
Aan de PC kun je een USB ontvangertje hangen, deze heb ik zelf op internet voor ong. 25 euro gekocht.
Werkt prima!

oke, bedankt voor de tips. Ik ga er mee aan de slag!

Hoe zit het met de veiligheid van zulke draadloze netwerken? Het schijnt dat je zo'n signaal makkelijk oppikt met een laptopje... Ik weet dat de airport wel beveiligingsopties heeft, maar werken die ook in combi met een PC kaartje?

Hou er ook rekening mee dat niet ieder draadloos onderdeel een bereik zal hebben van bijvoorbeeld een woonkamer totaan de zolder. Zo kon ik "vroeger" bijvoorbeeld wel mijn iMac in de woonkamer bereiken via mijn iBook vanaf de zolder, maar mijn "officiele" Wireless Access Point (niet van Apple) kreeg ik mooi niet te pakken over die afstand. Koop dus niet zomaar blind meteen het goedkoopste. Als je met een basestation gaat werken lijkt het mij sowieso het beste om deze in het midden te plaatsen van de te plannen computers die eraan moeten gaan hangen...

Werkt een extreme op een iBook?

[quote:6fa83dc2ee="MacAttack"]Werkt een extreme op een iBook?[/quote:6fa83dc2ee]

Ehm, geen idee. Ik had het toch niet over een “Extreme”? Ik heb in mijn iBook en iMac gewoon “standaard” Apple Airport-kaarten zitten, maar mijn “station” is niet van Apple, omdat ik in mijn Wintendo tijdperk ook al helemaal draadloos was. Mijn “No Wires Needed” Access Point deed het gewoon met die Apples eraan, dus die gebruik ik nog steeds. Heb alleen mijn vier PCMCIA kaarten van mijn laptops in de prullenbak kunnen mikken omdat Apple daar natuurlijk weer niet mee overweg kon. :frowning:

Iemand anders had het wel over extreme en dat werkt niet in een ibook en ik denk ook niet in een pc.. ik zou dus absoluut niet extreme kopen!

Een airport extreme basisstation werkt met de standaarden 802.11b en 802.11g voor draadloos ethernet. 802.11b heeft als maximale snelheid 11Mbps, 802.11g 54 Mbps. Het bereik van 802.11b is echter wel groter. In een iBook past alleen een airport kaart, met de standaard 802.11b. Voor PC's/laptops onder windows zijn vergelijkbare kaarten te koop, zowel 802.11b als 802.11g. Je kan een airport extreme basisstation configureren dat beide standaards naast elkaar worden ondersteund. De snelheid valt dan echter terug tot 11Mbps, ook voor de 802.11g kaarten.

Overigens kun je deze vraag beter in INternet en Netwerken stellen. Dus even modereren!!

Hou in de gaten dat de 802.11g standaard nog niet lang definitief is. De oudere aiport extremes moeten dus geupdate worden. Dit zelfde zal wel voor windows kaarten en voor access points het geval zijn.

Hans

Bij mijn weten is 802.11g al een maand definitief. Apple kwam binnen een week met een (osX) update voor de extreme-basestation. Dit werkt bij mij thuis tadeloos; zowel met een TiBook (airport) als met imac (airportXtreme) 802.11g (en dus de Airport Base Station) zijn 100% backward compatible met 802.11b; PC-kaartjes moeten sowieso (of ze nu 802.11b of g zijn) met de ABS kunnen babbelen. Ben niet op de hoogte van de compatibility van de 802.11g pc-kaartjes, maar ik maak me sterk dat ook deze met een firmware-update op de _echte_ 802.11g standaard te zetten zijn