Draadloze "Mac"

Er is hier heel wat te lezen over "draadloos internet" maar als leek in het draadloze heb ik toch nog een aantal vraagjes. Ik heb een iMac G4, 1.25 GHz, 768 MB, nu wil ik voor deze en alleen voor deze de "beste" draadloze oplossing. Eerst en vooral heb ik een Airport Extreme kaart nodig (zover ben ik al mee). Mijn internet leverancier is Telenet en [url=http://www.telenet.be/nl/thuis/internet/installatie/wifi_home_network/]dit[/url] is het draadloze die zij aanbieden, maar als ik de prijs zo bekijk valt dit nogal aan de hoge kant in vergelijking met "het oog wil ook wat"? Nu de vraag: is Telenet's draadloze compatibel met de Airport Extreme kaart? Een andere mogelijkheid zijn de produkten van [url=http://www.belkin.com/nl/]Belkin[/url]? Het liefst zou ik mij houden aan de Apple produkten omdat die nu eenmaal mooier ogen en volgens mij het minst problemen geven, maar wat zijn daar de mogelijkheden? Dus zoals jullie kan lezen kom ik er voorlopig nog niet uit maar hoop met jullie antwoorden snel een beslissing te kunnen nemen,

Alvast bedankt voor de moeite, Wenkie :wink:

Gewoon een degelijke Belkin wifi-router aanschaffen en gaan met die banaan!

Compatibiliteit is alvast geen probleem.

D-link en Linksys werken ook, mocht je daar wat van tegenkomen...

[quote:1228de723f="klaus"]Gewoon een degelijke Belkin wifi-router aanschaffen[/quote:1228de723f] De welke had je dan in gedachte?

[quote:93e49049b5="wenkie"][quote:93e49049b5="klaus"]Gewoon een degelijke Belkin wifi-router aanschaffen[/quote:93e49049b5] De welke had je dan in gedachte?[/quote:93e49049b5]

deze bijvoorbeeld:

http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=185243
voor alleen draadloos…

http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=251107
draadloos en mogelijkheid tot het bedraad aansluiten van apparaten op de router, zoals een netwerk printer bijvoorbeeld. ik heb een eerdere versie van deze router en heb een draadloos netwerk in mijn huis en heb een netwerk printer bedraad aangesloten op de router zodat ik met mijn laptop overal vanuit het huis kan printen.

...en als ik bij Apple's produkten wil blijven heb ik in principe genoeg aan een Airport Express (met AirTunes) zonder deze te koppelen aan Airport Extreme Base Station. De enige verschillen die ik zie tussen de twee is de prijs, het aantal draadloze surfers, dat je met een Airport extreme Base Station eens is niet draadloos kan surfen. Zijn er nog?

En alvast bedankt voor de reacties :wink:

Naja je gaat naar een computerzaak, schaf een goeie router aan. (Beetje de info lezen maybe info zoeken van gebruikers via google.be) Stel je router in, ga naar je MAC OS X toe, zoek naar Netwerken, aaah hij heeft jou netwerk gevonden. Even connecten en klaar is kees.

Met andere woorden, MAC OS X kan gewoon met elke router samen werken, dus maakt niet uit of je een mac product haalt of gewoon een ‘pc’ product.

Als je van Telenet op dit moment een ethernet modem hebt gekregen, dan kun je volstaan met elke willekeurige draadloze router. Wil je daarbij optimaal gebruiksgemak, ga dan voor de Airport Express.

Ok, nieuw probleem. ik heb Telenet, volledig draadloze configuratie (dlink zender), 1 imac en 1 HP, die zonder probllemen op internet kunnen. Nu wil ik graag mijn Airport express (AE), in het netwerk opnemen zodat ik muziek kan spelen op boxen in de woonkamer. (=op andere plaats dan zendstation)

Het probleem: ik configureer de AE via AE assistent op de mac, geef de optie in dat ie moet aansluiten bij bestaande draadloze Telenet netwerk (ik geef SSID en paswoord), AE assistent geeft bericht dat alles OK is, AE verschijnt ook in iTunes, maar muziek streamen wil maar niet lukken! iTunes probeert 5 minuten om contact te maken met AE maar dan geeft hij het op.

Ik zou erg graag weer mijn muziek draadloos willen afspelen! Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

ik dacht dat het misschien te maken had met het feit dat bij de Telenet configuratie maar 2 computers (2 IPs) kunnen internetten. krijgt de AE misschien geen ip? Dan zou ik misschien de AE als 2de computer moeten instellen maar hoe moet ik dan de HP laten verbinden? Kan de AE dan zelf weer IPs verspreiden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Dat van die 2 IP's speelt geen rol. Dat geldt alleen aan de internet kant en jouw configuratie probleem zit aan de LAN kant. En daar heeft Telenet niets mee te maken.

Gebruik je beveiligings opties, zoals WEP/WPA/WPA2 en toegangs controle op basis van MAC adres?
Zet dat dan eens allemaal uit en probeer het nog eens. Werkt dat wel, zet dan 1 voor 1 de beveiligings opties weer aan en test iedere keer opnieuw. Zo merk je vanzelf of daar het probleem zit.

Beste MacPro; bedankt voor je reactie.

Ik heb eens geprobeerd met alle beveiliging uit, maar dat hielp niet. Met of zonder beveiliging herkent iTunes de Airport Express in het netwerk maar kan er geen verbinding mee maken.

Hetzelfde gebeurt als ik een derde computer probeer aan te loggen op mijn netwerk, wel verbinding met het netwerk, maar met beperkte mogelijkheden (geen internet dus, want geen IP adres)

Nu heb ik ook eens in de instellingen van het zendstation gekeken. Deze staat niet ingeschakeld op DHCP en heeft een statisch IP adres. Moet ik misschien mijn hele infrastructuur omgooien? Maar lukt dat dan wel met de Telenet instellingen, want tussen de modem en het zendstation hangt nog een derde doosje (waar je allemaal voor moet betalen), ik denk de router. Vanuit de router gaat een kabel naar het zendstation en een kabel naar digitale TV.

Iemand nog een idee, het zou wel makkelijker zijn om mijn AE in het netwerk op te nemen, kan ik tenminste muziek luisteren en internetten tegelijk!

Sorry, dubbel!

Als het "zendstation" geen gebruik maakt van DHCP, dan moet je zelf IP adressen voor je Macs en AE gaan uitdelen. Stelt niet zoveel voor, maar dan moet je wel natuurlijk weten welke je moet uitdelen. Kun je eens een plaatje posten van de instellingen van het zendstation waar de IP adressen staan? Misschien maakt dat het wat duidelijker.