Draadloze Router, Welke?

Ben helemaal nieuw in de Mac wereld en wil voor mijn IBook G4 die binnenkort binnenkomt een draadloze router aanschaffen. Het probleem is dat ik niet weet welke goed is. Hij moet zowel mac als pc compatible zijn. Ik wil er maximaal €200,- voor neerleggen. Wie kan mij helpen?

Een router is onafhankelijk van het OS waarmee je draait. Instellen doe je via de browser, behalve airport extreme dan, daar heb je een speciaal programma voor onder OSX. Maar gezien de maximale prijs die je wilt betalen is een airport extreme basisstation niet aan de orde. Als de prijs een probleem is dan kun je eventueel voor een wireless access point/router kiezen die de 802.11b standaard heeft, dus 11 Mbs. Airport extreme is weliswaar 54 Mbs (802.11g) maar werkt ook naadloos met 802.11b. Er zijn diverse merken wireless routers, E-tech, Linksys, Draytek vigor, Alcatel, Sitecom. Voor rond de 100 euro moet dat wel lukken. Slechte zijn er niet bij, de duurdere hebben vaak wat meer instelmogelijkheden. Er zijn ook gecombineerde modems/wireless routers, voor het geval je nog geen modem hebt. Neem in ieder geval geen usb-modem!!

Let wel op: niet iedere draadloze router is compatible met alle providers. Zo zijn er maar een aantal die goed werken met de nieuswte Casema-modems.

Ik zou gaan voor de Airport Extreme Base Station. Die haalt de 54 Mbps snelheid die goed past bij jouw iBook, want die ondersteund ook Airport Extreme. En het werkt ook met PC's samen.

Mijn advies: wacht nog even en hou deze site goed in de gaten…

ik zou juist geen airport extreme basisstation kopen, maar een accespoint van een andere fabrikant. Behalve dat je de airport extreme kan instellen via een configuratieassistent, zie ik niet zoveel voordelen. (al is er wel een versie met een USB uitgang, wat handig kan zijn om een USB printer te delen)

Voor minder geld koop je bij een van de bekende fabrikanten een accespoint met meer voorzieningen, zoals bijv. een ingebouwde switch of ingebouwd modem.

Maar laat je niet van de wijs brengen door tegengestelde adviezen, zoals PeterK al zegt, het maakt in principe weinig uit, dus je kan gewoon kiezen wat je zelf denkt dat handig, goed, goedkoop (of mooi) is.

De usb poort was voor mij inderdaad een overweging om een airport extreme basisstation aan te schaffen. Een tweede overweging was voor mij destijds het feit dat de 802.11g standaard nog niet gecertificeerd was en ik geen problemen wilde: dus ik koos voor alles apple. Nu geldt dat niet meer. Een airport extreme basisstation ziet er ook goed uit natuurlijk, maar dat was voor mij niet belangrijk. Overigens weet ik niet of een airport extreme basisstation ook pptp ondersteunt. En dat is wel nodig wanneer je adsl via kpn hebt. Ikzelf heb mijn basisstation aan een router hangen dus ik heb niet nodig dat het pptp ondersteunt, dat doet de router wel. Ik gebruik het extreme basisstation dus alleen als wireless bridge en om mijn printer te kunnen delen met de iMac en powerbook. Daarnaast heb ik zelf ervaring met linksys en alcatel en die werken allebei prima, ook in combinatie met een PC met draadloze netwerk kaart. Maar dat ongetwijfeld ook voor de andere merken die ik eerder noemde.

draadloze routers om internet mee te delen zuigen zwaar! je internet verbinding daalt drastische in waarde, het enige moment dat ik een goede internet verbinding tot stand kreeg stond de computer tegen de router aan! tja niet echt wat ik wilde

Die ervaring heb ik niet met het airport extreme basisstation. Overal in huis haal ik de maximale snelheid wel. Als ik wat verder weg ben dan neemt de signaalsterkte wel af maar de snelheid blijft goed.