Dreamweaver of Adobe GoLive?

[quote:f9a2e487c0="davito"]Klopt het wel dat Dreamweaver & GoLive beide een van de meest gebruikte proffesionele WYSIWYG programma's zijn...?[/quote:f9a2e487c0] Ja, maar het zijn niet de beste, dat is Freeway.

Freeway is al 3 maal achter elkaar verkozen tot beste programma. Maar veel bedrijven kopen het hele CS pakket, en hebben dan GoLive dus al in huis, en geven dan liever geen extra geld uit… en er is geen Windows versie van Freeway, waardoor het aantal gebruikers ook relatief laag blijft.

[quote:b36c259820="Zout"]Met Freeway heb ik altijd het gevoel alsof je in het donker aan het werk bent. Je hebt echt totaal geen gevoel bij wat je aan het doen bent.[/quote:b36c259820] Que??? heb je dat gevoel ook bij InDesign en Quark XPress? Ik heb juist totale controle over alles wat ik doe in Freeway en ik zie ter plekke wat er gebeurt; ik kan zelfs binnen Freeway Pro mijn CMS koppelingen beheren ... zalig. Mijn (eventueel geneste) DIV's worden automatisch gekoppeld aan de (eventuele tijdelijke) CSS-stijlen. De applicatie kan zo veel, dat blijkt elke keer als ik iets nieuws wil proberen, blijkt het al ingebouwd te zitten. Blij dat ik Dreamweaver of GoLive niet meer hoeft te gebruiken ... EXIT!

De code-kloppers zouden heden ten dage waarschijnlijk ook nog achter de Berthold-machine willen zitten i.p.v. Apple’s met InDesign of QXP.

[quote:bdcbdd12fe]Que??? heb je dat gevoel ook bij InDesign en Quark XPress?[/quote:bdcbdd12fe] @ R_van_Heukelum: Het is niet echt een vergelijking, maar goed ik zal er toch even op in gaan. In zowel quark als in InDesign is het programma zowel onwikkeling als weergave (hetzei via een printer / drukpers). Bij internet is dat los van elkaar.

[quote:4b860ea8cc="Zout"][quote:4b860ea8cc]Que??? heb je dat gevoel ook bij InDesign en Quark XPress?[/quote:4b860ea8cc] @ R_van_Heukelum: Het is niet echt een vergelijking, maar goed ik zal er toch even op in gaan. In zowel quark als in InDesign is het programma zowel onwikkeling als weergave (hetzei via een printer / drukpers). Bij internet is dat los van elkaar.[/quote:4b860ea8cc] Hmm ... [b:4b860ea8cc]QXP/InDesign:[/b:4b860ea8cc] Ontwikkeling (opmaak) = beeldscherm Weergave = druk of print (geen beeldscherm)

Dus … hier is het duistere gebied … wat je op je scherm ziet hoeft niet perse op je print identiek te zijn.

Op het beeldscherm iets maken wat op het beelscherm wordt bekeken … je zou zeggen dat je daar dus een gevoel bij hebt; sterker nog: je ziet wat je doet.
Bij het code-kloppen (hoe geweldig knap ik dat trouwens ook vind) heb je dus niets voor je ter referentie op scherm; dan ben in het donker bezig …

@ R_van_Heukelum: Je moet het iets anders zien. Bij web ontwikkeling ben je van meer dingen afhangelijk dan alleen een papier. Als jou brochure gedruk is uit InDesign dan veranderd die over het algemeen niet meer (tenzei je inkt verkleurd in de zon). Bij internet wil dit nog wel eens wisselen. Microsoft wil nog wel eens een exotiche servicepack maken die roet in het eten gooit. Ik heb met code kloppen wel het gevoel alsof ik meer invoed uit kan oefenen op de cross-browser problemen. Freeway maakt al vrij snel overal afbeeldingen van heb ik gezien in de korte tijd dat ik het getest heb. Ook al is dat niet altijd nodig.

Als je handig bent met stylesheets en xml kun je zelfs 1 website maken die door bijna alle aparaten (van Telefoon tot TV en van PDA tot computer) goed weergegeven kan worden. Aan de hand van het type aparaat wordt dan de juist opmaak bij de inhoud gezocht. Dat zie ik je met Freeway nog niet maken.
Met andere woorden. Ik denk dat je InDesign en Xpress als Print georienteerde applicaties niet zo goed kunt vergelijken met Scherm output based applicaties.

ohja, je moet niet denken dat wij “code kloppers” geen browser open hebben staan om te zien wat we doen hoor :slight_smile:

PS Welke moderator past ff die lange links aan.

[quote:48f63d19b9="Zout"]Met Freeway heb ik altijd het gevoel alsof je in het donker aan het werk bent. Je hebt echt totaal geen gevoel bij wat je aan het doen bent. Dreamweaver geeft dat wel veel meer. En Golive maakt idd hele rare tabellen contstructies.

BTW, ik werk met Zend Studio Prof.[/quote:48f63d19b9]

Zend studio is toch alleen voor php toepassingen? corrigeer mij als ik het fout heb.

En ik ben het met je eens: Golive constueert hele rare tabellen. Weergave klopt vaak niet en
alige Auto = 100% resulteert in IE vaak in compleet onbruikbare websites. Heb je vaak
enorme witte velden waar niets in staat.

Ik heb vanmiddag Freeway geprobeerd. Helaas, niets voor mij. Ik blijf bij Dreamweaver

Vreemd hoe snel mensen iets kunnen opgeven.

Of is het meer in de trant van “Wat een boer niet kent…”

:?

Klein vraagje voor de freeway gebruikers, kon het zo snel niet vinden op de site van freeway. Kan je rechtstreeks op de ftp werken? Dus niet de files lokaal zetten, bewerken, en weer uploaden?

Helaas heb ik nog geen Mac (over een half jaartje) dus kan ik helaas nog geen Freeway uitproberen. Ik heb momenteel wat vrije tijd en daarom wil ik nu dus iets nieuws gaan leren. Ik heb beide programma's al op mijn pc staan. Mijn voorkeur ging uit naar GoLive, maar volgens jullie kan ik beter Dreamweaver gaan gebruiken.

Weet iemand nog ergens leuke beginners tut’s te staan voor Dreamweaver?

[quote:9d3574042b="Zout"]@ R_van_Heukelum: Je moet het iets anders zien. Bij web ontwikkeling ben je van meer dingen afhangelijk dan alleen een papier. Als jou brochure gedruk is uit InDesign dan veranderd die over het algemeen niet meer (tenzei je inkt verkleurd in de zon). Bij internet wil dit nog wel eens wisselen. Microsoft wil nog wel eens een exotiche servicepack maken die roet in het eten gooit.[/quote:9d3574042b] Klopt (heel irritant ook), maar hoe dichter je bij de (web)standaarden blijft, de beter. Freeway doet dat perfect. [quote:9d3574042b="Zout"]Ik heb met code kloppen wel het gevoel alsof ik meer invoed uit kan oefenen op de cross-browser problemen. Freeway maakt al vrij snel overal afbeeldingen van heb ik gezien in de korte tijd dat ik het getest heb. Ook al is dat niet altijd nodig.[/quote:9d3574042b] Ik snap je motivatie voor het schrijven van code prima, ter overvloede: ik heb groot respect voor wie dat kan; ik heb die parate kennis gewoon niet. De gebruiker bepaalt waar Freeway beelden van maakt. En de gebruiker bepaalt daar ook welke output hij moet genereren; gif, jpeg, png (mijn favo) ... maar ik stijl het meeste via css heden ten dage. Ik plaats gewoon een DIV, en via CSS worden de beelden toegewezen aan die DIV. Je kan de appicatie gebruiken op een 'instapniveau' op professioneel, aan de gebruiker de keuze.

[quote:9d3574042b=“Zout”]Als je handig bent met stylesheets en xml kun je zelfs 1 website maken die door bijna alle aparaten (van Telefoon tot TV en van PDA tot computer) goed weergegeven kan worden. Aan de hand van het type aparaat wordt dan de juist opmaak bij de inhoud gezocht. Dat zie ik je met Freeway nog niet maken.[/quote:9d3574042b]
Misschien leuk te weten dat dat wel kan …

Toch vreemd dat de meesten een conclusie baseren op veronderstellingen … maar dat is hier op het forum eerder een regel dan uitzondering.

[quote:9d3574042b=“Zout”]ohja, je moet niet denken dat wij “code kloppers” geen browser open hebben staan om te zien wat we doen hoor :-)[/quote:9d3574042b]
ZOals ik zei … ik snap je heus :wink:

Volgens mij heeft niemand in deze thread nog genoemd dat Macromedia inmiddels is overgenomen door Adobe. Kijk o.a. [url=http://www.adobe.com/creativesuite/main.html]hier[/url] voor Adobe en ex-Macromedia producten op één pagina.

Het lijkt me dus dat er een integratie van beide pakketten zal komen. En als het een beetje meezit, een goede integratie van Flash. Ik heb jarenlang naar tevredenheid gewerkt met GoLive. Met name omdat het lekker werkt met Photoshop. Er waren als vrij snel dingen als Smart Objects (automatisch updatende elementen als je bv. terug naar Photoshop ging om iets te veranderen) en de hele integratie was goed. Maar nogmaals, ze zullen wel met een samengesmolten versie komen. En de overname is al weer een paar maanden geleden…

Ik begrijp dat er mensen zijn die zweren bij Freeway, net als dat er mensen zijn die zweren bij boeken opmaken in illustrator (geef mij maar indesign).

Laten we stellen dat Freeway heel handig is als je wilt beginnen, maar ook freeway vereist web kennis om er fatsoenlijk mee te kunnen werken. Er zijn bijvoorbeeld mensen die het verschil niet weten tussen een GIF of JPEG of PNG. Die mensen kunnen toch met freeway aan de bak gaan zonder zich daar druk over te maken. Die mensen moeten eigenlijk maar gewoon iWeb gaan gebruiken.

En ja, Zend is een PHP pakket, maar ondersteund net zo goed ook HTML aanvullingen e.d.

ik vind eigenlijk: geen van beiden maar als je perse een van de 2 wilt kiezen vind ik dreamweaver toch de fijnste :)

[quote:7a06bf1362="Zout"]... maar ook freeway vereist web kennis om er fatsoenlijk mee te kunnen werken ...[/quote:7a06bf1362] Inderdaad ... en dan blijkt het toch ineens een pakket met ballen te zijn ... [url=http://www.softpress.com]Ze hebben een nieuwe site trouwens ...[/url]