dreamweaver

Tot nu toe heb ik mijn websites (1 commerciele en diverse homepages) gemaakt met de texteditor. Gewoon HTML inkloppen, wat javascript. ik overweeg echter om toch maar eens een programma ervoor aan te schaffen, mogelijk dreamweaver. Wat zijn de ervaringen daarmee. Hoeveel tijd is er nodig om er een beetje mee uit de voeten te kunnen en wat is de kwaliteit van de gegenereerde html. En dan het aspect flash. Erg mooi en ik maakte wat flash animaties met en programma onder windows (jaja) dat firestarter heet. Daarmee kun je eenvoudige animaties maken. Een logische stap is om ook de aanschaf van Flash te overwegen. Ik heb alleen gehoord dat het een nogal lasatig programma is, en je er de nodige tijd in moet steken voordat je er goed mee uit de voeten kan. Graag hoor ik wat meningen en ervaringen van gebruikers. Alvast bedankt.

Dreamweaver kon ik slechter mee uit de voeten dan Flash, maar ik denk dat het persoonlijk is. Flash heeft overigens ingebouwde tutorials waarin je allerlei aspecten goed onder de knie kunt krijgen!

Ervaren, ervaren.

Met flash kon ik vrij snel uit de voeten. Ik heb er enkel 30 dagen mee gewerkt en heb toen besloten het niet aan te schaffen. Er is voldoende informatie over te vinden op het web en dat scheelt natuurlijk al een hoop. Over het algemeen moet je, wanneer je er even goed voor gaat zitten, redelijk snel wat basic werk kunnen doen.

Voor de wat meer geavanceerde dingen, zoals actionscript etc, zul je wat meer tijd voor moeten nemen.

Dreamweaver heb ik een keer gebruikt en ik vind het een ontzettend dom programma. Ten eerste snapte ik het niet en ten tweede wil ik gewoon controle hebben over wat ik schrijf/programmeer. Met Dreamweaver heb ik het gevoel dat ik dat niet heb.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :slight_smile:

Bedankt voor de reacties. Ik doe er mijn voordeel mee. Ik heb in het verleden PageMill, Golive en ook Frontpage uitgeprobeerd maar vond al deze programma's veel te omslachtig. gewoon met de texteditor is veel handiger en je weet ook precies wat je doet. Maar nieuwe versies kunnen beter zijn, vandaar mijn vraag. Flash ga ik zeker proberen, eerst maar een trial versie.

[quote:0c44fc0dba="meneer de koekepeer"]Dreamweaver heb ik een keer gebruikt en ik vind het een ontzettend dom programma. Ten eerste snapte ik het niet en ten tweede wil ik gewoon controle hebben over wat ik schrijf/programmeer. Met Dreamweaver heb ik het gevoel dat ik dat niet heb.[/quote:0c44fc0dba]

Zeker nooit met code view gewerkt?
Wat voor flash geldt dat werkt ook zo met dreamweaver. Het is van hetzelfde bedrijf. Dus de interface is hetzelfde, het is uitwisselbaar met bijvoorbeeld flash en er zitten tutorials ingebouwd.

Ik gebruik Dreamweaver voor mijn website, ik kan er alles mee wat ik wil alleen zeggen ze dat er wat code foutjes in zitten. Verder krijg je ook tags in je code dat het door dreamweaver is gemaakt te zien, maar die kan je zelf weer weghalen. Ik vind Dreamweaver een heel goed programma! Voor een website zou ik meerdere programma's combineren, zoals Dreamweaver, Flash en Adobe Photoshop (als je het geld er voor over hebt dan :oops: )

Dennis

Ok bedankt, ik zit alleen wel tegen de prijs aan te hikken. Vandaar dat ik een probeerversie ga downloaden.

Als je snel resultaat wil hebben kan je ook freeway overwaegen, en is de helft goedkoper dan dreamweaver of golive.

ik doe heel veel met webdesign,.. en voor mij schuilt de echte oplossing in een oplossing tussen HTML en FLASH.

als je een WYSIWYG(??) programma wil dan zou ik zonder twijfel gelijk dreamweaver aanschaffen omdat dit simpelweg het uitgebreidste webpakket is wat er te krijgen is… flash is niet specifiek voor web en kan je ook niet op internet zonder HTML gebruiken dus ik snap niet waarom mensen in het begin van deze topic Flash aanbevelen terwijl jij een HTML editor/app wil hebben… die twee kan je namelijk totaal niet met elkaar vergelijken!!

Golive zou ik nieteens naar kijken want adobe is erg goed met DTP programma’s maar met web applications strompelen ze al jaren achter macromedia aan…

zelf gebruik ik altijd dreamweaver en pas de HTML een beetje aan als ik klaar ben … en ik gebruik flash voor animatietjes en loopjes en filmpjes enzo…

HS-L

Bedankt, dit is een goed advies.

mja HS-L je las het niet goed, Flash en Dreamweaver werden niet 'vergeleken' maar beide beoordeelt. Wat bijvoorbeeld uitkomt in een combinatie Flash+Text editor ofzo.

Overigens als ik het zo lees, lijkt me een uitgebreide text editor meer iets voor je. Bijvoorbeeld 1 met dropdown menu’s om html code in te voegen die wat complexer is. Voor mac OS X weet ik zometeen niet een programma, in windows heb je HTML Kit.

[quote:4d37115184]WYSIWYG(??)[/quote:4d37115184]

What You See Is What You Get :wink:

En probeer eerst de Dreamweaver Demo maar eens uit!

Dennis

[quote:35df1107d0="dennis"][quote:35df1107d0]WYSIWYG(??)[/quote:35df1107d0] What You See Is What You Get :wink: [/quote:35df1107d0] dat wis ik wel, maar ik tijp nog alsnel,.. en meestal zitten er wel wat foutjes tussen!! !!

Misschien een beetje late reaktie, maar toch...

Ik heb jaren en jaren FrontPage gebruikt, al vanaf de allereerste beta versie, en ook behoorlijk intensief. Kon het dus met mijn ogen dicht (bij wijze van spreken) gebruiken. Toen kocht ik een Mac, geen FrontPage voor te krijgen. Na het proberen van veel alternatieven toch maar Dreamweaver gaat proberen en mijn eerste reaktie was ook; wat een #%#@#$%$% programma, niet mee te werken, onduidelijk, rotte opbouw etc…

Maar dit kwam voornamelijk omdat ik zo door en door bekend was met FrontPage. Omdat ik echt 100% Wintendo-vrij wilde worden (dus ook geen FrontPage in een VPC venstertje) heb ik toch maar even doorgebeten en ik moet zeggen; na een weekje of twee was ik al bijna net zo vertrouwd met Dreamweaver als ik met FrontPage was/ben.

Dreamweaver maakt echt hele “schone” code in vergelijk met FrontPage en vooral nu ik ook met PHP ben begonnen vind ik het vreselijk handig. De color-coding van PHP maakt het allemaal vreselijk overzichtelijk. Het enige wat ik mis is dat Dreamweaver niet als FrontPage zo makkelijk zelf knoppen, links en een hele structuur aanmaakt. Maar daar is wel mee te leven.

Persoonlijk zou ik dus voor Dreamweaver gaan. Het is inderdaad even doorbijten, maar steek er een paar volledige dagen in en je merkt steeds meer nieuwe handige dingen. 't Is ook erg stabiel. In tegenstelling tot andere HTML programma’s die ik geprobeert heb is het nog NOOIT vastgelopen. Ik onderhou er nu een stuk of 6 site mee en wisselen daartussen is een piece-of-cake. Of de site nu lokaal staat of dat je direct online werkt, maakt allemaal niet uit.

Bedankt. Ik heb inmiddels een 30 dagen probeerversie gedownload van dreamweaver, flash en fireworks. Komend weekend ga ik erme aan de slag.

Misschien kun je hier wat meee. Het is nederlandstalig. Links naar pagina met verschillende cursussen DW en andere webdesign tip pagina's.

http://www.hccnet.nl/kennis/cursussen/cursus.cfm?keuze=H3

Probeer vooral ook de integratie van Fireworks MX met Dreamweaver MX Zitten juweeltjes in.

En check deze Hoofdstuk 7 uit Dreamweaver Killertips van o.a. Joseph Lowery Erg goed, een boek met alleen maar tips - lekker voor het slapengaan. (Neem wel een blokje met PostIt velletjes mee, zodat je de tips kunt terugvinden. :wink: )