Dringend....Illustrator en masks

Hoi Mensen....

Ik heb al vanalles geprobeerd maar ik kom er niet uit.
Ik heb in illustrator 3 lagen.

laag 1 is een achtergrond (verloopje)
laag 2 is een complexe illustratie
laag 3 bevat een soort ruis (vlekken)

Wat ik wil is van laag 3 een soort masker maken waardoor ik, als ik print als het ware door laag 2 heen kijk op de plekke waar die ruisvlekken zitten (op laag 3) en dus de achtergrond zie. (het lijkt dus alsof er hapjes uit de laag 2 zijn gehaald m.b.v. laag 3).

Weet iemand hoe je dit doet in illustrator… en het liefst nog wel in de CS versie?

Alvast mijn hartelijke dank.

hmmm, beetje lastig te zeggen zo, kan je een voorbeeldje online zetten?

Heb je al het één en ander geprobeerd met de pathfinder?

Zijn de ruis vlekken pixels of vectoren?

ik weet niet wat jij complex vindt maar goed.

er zijn wel genoeg trukjes voor dit maar mag ik vragen is alles vectoren of zit er ook nog raster dingen in en zo ja in welke laag als ik dit weet dan kan ik misschien vertellen hoe of wat

pathfinder geeft altijd problemen wanneer deze wordt toegepast op complexe illustraties...

Zet alle elementen in 1 laag.

Het masker positioneer je boven de illustratie. Deze twee elementen selecteer je en dan doe je object- clipping mask of apple-7

Daarna plaats je het verloop eronder. Voila.

edit/
Dit werkt alleen wanneer alle elementen vectoren zijn… op bitmaps lukt dit niet.

[quote:312cc3742d="dennie"]ik weet niet wat jij complex vindt maar goed.

er zijn wel genoeg trukjes voor dit maar mag ik vragen is alles vectoren of zit er ook nog raster dingen in en zo ja in welke laag als ik dit weet dan kan ik misschien vertellen hoe of wat[/quote:312cc3742d]

haha… tsja was complex…

Zie voorbeeld:

Maar goed… Alles is in vectoren
en ik wil dus dat de vlekken van laag 3 gaten worden in laag 2 en wel zo dat je wel de achtergrond blijft zien op de 1ste laag.

[img:312cc3742d]http://www.pokergraphics.com/images/mask.jpg[/img:312cc3742d]

alvast dank…

moet lukken...

Dus, laag 2 en 3 even op een laag. Vlekken bovenop illustratie, alletwee selecteren en Apple 7.
Daarna verloop eronder. Voila.

Laag 3 boven laag 2. Allebei selecteren, :apple: +7 maakt ie een masker, laag 1 eronder, klaar?!

Haha, net te laat!

Mmmmmm.... komt in de buurt. Ik heb nu alleen het omgekeerde effect. Dus d.w.z. het embleem valt weg behalve op de plaatsen waar de vlekken zaten. Iemand een oplossing?

alvast dank,

Embleem moet onder... als het gruis paden zijn moet het lukken.

[quote:cc64dfaeb9]Embleem moet onder... als het gruis paden zijn moet het lukken.[/quote:cc64dfaeb9]

Doe ik maar helaas. Dan is het hele embleem weg behalve dus waar de vlekken zaten.
Tsja, weet iemand een oplossing, we zijn heel dicht bij maar nog net niet.

Ciao…

Lagen omdraaien? Is altijd even pielen...

Ik heb het zelf even geprobeerd... maar lukt inderdaad niet. Toch even met het tweede icoontje van links in je Pathfinder-tool doen. Vlekken bovenop / Allebei de lagen selecteren / alt indrukken / icoontje indrukken: done!

Thanx voor de hulp tot dusver.

Maar huh dat met die pathfindertool… dat doe ik normaal ook maar dat gaat dus niet omdat dat embleem ook nog een 3 kleurige vulling moet hebben, Vandaar dat ik een masker achtig iets zocht om dit probleem op te lossen.

Misschien nog meer suggesties?
Dank.

Ehmn... misschien dat ik kan helpen als je de boel even mailt.

Dit is zo spannend dat ik de afloop van het verhaal wel eens wil zien. Macosx.nl het forum waar men iets kan leren.

[img:c1b458f964]http://www.pokergraphics.com/images/embleem.jpg[/img:c1b458f964]

Zo… Alweer een stukje verder.

Alles dus in vectoren. (helaas moet m’n klant alles in vector hebben, in photoshop is dit dus een eitje) Jammer dat je dit dus nooit leert op school. Maar goed…
Ik heb het tot duver opgelost met de “pathfinder” tool.

Toch moet ik nog even zoeken naar een oplossing hoe je verschillende lagen kunt “afdekken” met een boven liggende laag. Zoals ik al eerder beschreef.

[quote:c1b458f964]Ehmn… misschien dat ik kan helpen als je de boel even mailt.[/quote:c1b458f964]

Mocht ik met de andere illustratie zover zijn dat ik er niet meer uit kom dan krijg je wel een mailtje van me. Tenminste als je helpende hand er dan nog is.

Ciao,

p.s. Ik houdt me nog voorbehouden aan oplossingen.

en zou het lukken met een opacity mask in het transparency palet? alle lagen samen, alles selecteren en in het transparency palet op het rechterpijltje (knopke) klikken en make opacity mask kiezen, dan kan je elk voorwerp apart selecteren en transparantie eigenschappen toekennen

moet het eigenlijk eens uittesten maar zou kunnen een bevredigend resultaat geven

succes
H.

[quote:520031a038]en zou het lukken met een opacity mask in het transparency palet? alle lagen samen, alles selecteren en in het transparency palet op het rechterpijltje (knopke) klikken en make opacity mask kiezen, dan kan je elk voorwerp apart selecteren en transparantie eigenschappen toekennen

moet het eigenlijk eens uittesten maar zou kunnen een bevredigend resultaat geven[/quote:520031a038]

Alle instellingen geprobeerd, maar geen bevredigend resultaat, helaas… nog maar even verder knutsellen… vrijdag is mijn deadline dus voor die tijd zal er toch wel iemand met het verlossende antwoord komen.

gegroet…