Dringend nieuwe iMac nodig: M1/Intel

Hoi! Graag wat advies want ik weet het even niet meer. Mijn iMac (late 2015) is zeer dringend aan vervanging toe. Ik ben zelfstandig ontwerper en illustrator en doe het meest van mijn designwerk in indd psd en ai, soms korte 2D animaties in ae.
Offerte ontvangen van Apple voor een 27 inch, met de volgende specs:

Configuratie:

• 3,8‑GHz 8‑core Intel Core i7-processor van de 10e generatie, Turbo Boost tot 5,0 GHz
  • 32 GB 2666‑MHz DDR4‑geheugen
  • 512 GB SSD‑opslag
  • Radeon Pro 5500 XT met 8 GB GDDR6-geheugen

(Mijn max budget ex BTW is 3000 euro, deze setup kost 2718)

Volgens de verkoper is het helemaal niet nodig om te wachten op de M1 chip want dit is gewoon een goede machine zegt hij, en Apple garandeert updates voor 7 jaar. En dat de Intel chips heel goed zijn door jarenlange ervaring etcetc.
Toen gechat met Adobe met de vraag hoe Adobe over een paar jaar om zal gaan met intel maar je krijgt daar alleen standaard antwoorden en werd er niet wijzer van.

Wat te doen? Toch Intel kopen? Of iets huren tot de M1 chip er is?

Ik zou persoonlijk nu geen €3000 meer in een Intel Mac investeren.

Hoe lang wil je met de nieuwe iMac gaan doen?

Is een 24" iMac M1 ook een optie?

Waarschijnlijk komt er eind dit jaar een 30" iMac met een M1X (of M2) processor. Kun je nog wachten tot het eind van het jaar?

Ja precies, € 3000 is voor mij een flinke investering. Toch vreemd dat die verkoper van Apple mij niet adviseert te wachten.
Ik doe altijd 5/6 jaar met mijn iMacs. Ik ben nu erg laat en kan helaas niet wachten, dan zal ik iets moeten huren, of kijken of ik mijn huidige nog even kan rekken door een aanpassing oid.

De 24" heeft niet genoeg geheugen die gaat tot 16GB en ik heb minimaal 32 nodig.

“Een verkoper die je adviseert om te wachten”, die kom je niet zo vaak tegen! :slight_smile:

1 like

Zullen we eerst eens even kijken naar het “waarom moet hij dringend vervangen worden”?
Is je Mac kapot of te traag geworden?