Dringend nieuwe iMac nodig: M1/Intel

Hoi! Graag wat advies want ik weet het even niet meer. Mijn iMac (late 2015) is zeer dringend aan vervanging toe. Ik ben zelfstandig ontwerper en illustrator en doe het meest van mijn designwerk in indd psd en ai, soms korte 2D animaties in ae.
Offerte ontvangen van Apple voor een 27 inch, met de volgende specs:

Configuratie:

• 3,8‑GHz 8‑core Intel Core i7-processor van de 10e generatie, Turbo Boost tot 5,0 GHz
  • 32 GB 2666‑MHz DDR4‑geheugen
  • 512 GB SSD‑opslag
  • Radeon Pro 5500 XT met 8 GB GDDR6-geheugen

(Mijn max budget ex BTW is 3000 euro, deze setup kost 2718)

Volgens de verkoper is het helemaal niet nodig om te wachten op de M1 chip want dit is gewoon een goede machine zegt hij, en Apple garandeert updates voor 7 jaar. En dat de Intel chips heel goed zijn door jarenlange ervaring etcetc.
Toen gechat met Adobe met de vraag hoe Adobe over een paar jaar om zal gaan met intel maar je krijgt daar alleen standaard antwoorden en werd er niet wijzer van.

Wat te doen? Toch Intel kopen? Of iets huren tot de M1 chip er is?

Ik zou persoonlijk nu geen €3000 meer in een Intel Mac investeren.

Hoe lang wil je met de nieuwe iMac gaan doen?

Is een 24" iMac M1 ook een optie?

Waarschijnlijk komt er eind dit jaar een 30" iMac met een M1X (of M2) processor. Kun je nog wachten tot het eind van het jaar?

Ja precies, € 3000 is voor mij een flinke investering. Toch vreemd dat die verkoper van Apple mij niet adviseert te wachten.
Ik doe altijd 5/6 jaar met mijn iMacs. Ik ben nu erg laat en kan helaas niet wachten, dan zal ik iets moeten huren, of kijken of ik mijn huidige nog even kan rekken door een aanpassing oid.

De 24" heeft niet genoeg geheugen die gaat tot 16GB en ik heb minimaal 32 nodig.

“Een verkoper die je adviseert om te wachten”, die kom je niet zo vaak tegen! :slight_smile:

1 like

Zullen we eerst eens even kijken naar het “waarom moet hij dringend vervangen worden”?
Is je Mac kapot of te traag geworden?

Mijn iMac uit 2012 draait nog vrolijk de laatste CS software, dus eentje uit 2015 moet dat ook makkelijk aankunnen…

Zou mooi zijn als de mijne met een paar aanpassingen nog even mee kan natuurlijk. Hij is in alles vreselijk traag, snel switchen tussen programma’s onmogelijk, om alles op te starten moet ik minstens een kwartier uittrekken, soms zelfs een half uur vanuit de stand-by, en een ai-bestand van 80 mb opslaan duurt minutenlang en ik kan niks anders meer doen. Magazines exporteren vanuit Indesign idem en Adobe CC apps crashen vaak.
Nog tips? Ben je of ken je iemand die mijn imac sneller kan maken? Dat is een ander topic denk ik?

Specs zie foto, vrije schijfruimte 374,43 GB van 1TB

Heb je een SSD of een harde schijf?

Kun jij hier een PDF met het EtreCheck report plaatsen?
https://etrecheck.com/

https://everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i7-3.3-21-inch-aluminum-retina-4k-late-2015-specs.html

Je hebt nu een iMac met 16GB.

Daar heb je tot voor kort prima mee kunnen werken, toch?

Jee, met een 24” ga je er mega mee op vooruit. En zoals ik het heb begrepen uit allerlei testen/youtube filmpjes mag je er vanuit gaan dat 16 GB M1 in de praktijk zich gedraagt als 32 GB intel. Mede omdat er er veen efficienter om word gegaan met het geheugen.

Of je huidige iMac voorzien van een SSD (als die dat nog niet heeft).

En anders is een 24" M1 iMac zeker een hele vooruitgang.

Ja dat dacht ik dus ook maar die verkoper bij Apple zei natuurlijk van niet :roll_eyes:
Maar als er een 30" aan komt spaar ik het liefst nog even door

Waar zie ik of ik een SSD heb? Volgens mij niet, gewoon de standaard.

Entrecheck gedaan, voor zover ik kan zien valt er nog veel te winnen. Hoe post ik een PDF hier?

:thinking: Misschien doe ik wel beide, huidige iMac verbeteren en de 24” met M1 chip

Nu nog een dure intel Mac kopen lijkt me weggegooid geld. Ik denk dat jouw Apple dealer van zijn (oude) voorraad af wil. Een iMac M1 met 16g en een 1TB SSD, goed dock en een middelmoter 27” LG 4K (niet de dure Ultrafine) en je 3000 euro is beter besteed.
Of je pakt de MacMini met 16gb en 2 TB SSD en een goed 4/5K scherm, ook beter besteed. Allebei beter dan nu nog een intel Mac voor 3000 ballen.
Mijn iMac M1, 16 GB, 2 TB SSD komt morgen binnen, voor InDesign en Photoshop, meer dan genoeg.

Zo te zien zit er een HD in geen SSD.

Sowieso is dat niet het probleem van je Mac, maar van de Adobe apps. Deze zijn de laatste paar versies echt een ramp qua snelheid. Bijvoorbeeld hetzelfde Indesign bestand openen duurt met versie CS6 10 seconden, in versie 15 op dezelfde Mac duurt dit bijna 30 seconden. Hetzelfde geldt voor Illustrator en PS documenten. Ik werk ook op een razendsnelle Windows PC met dezelfde apps, en daar is het idem dito het geval. Hopeloos! Voor mij echt een reden om naar Afinity te gaan kijken.

Daar komt bij dat de toename in functionaliteit van de CC suite nauwelijks de overstap van CS6 waard is gebleken (voor mij dan).

Bedankt allen! :raised_hands: Ik ben een stuk wijzer geworden, ik ga mijn huidige iMac eerst voorzien van een SSD en dan investeren in een 24" M1 iMac of ander model tzt.

1 like

Prima idee.

Je kunt dat zelf doen, of laten doen.

Ik zou een externe USB-C USB-A SSD nemen. Die kun je dan later ook gebruiken voor je nieuwe iMac en dat is veel goedkoper.
bvb: https://www.bol.com/nl/p/samsung-portable-ssd-t7-1tb-grijs/9300000001643240/?bltgh=thP-i9spHtZuLBa4k0lEIw.lreA7pAhaad1AsWdxflFZw_0_7.10.ProductTitle
Of één voor een M.2 NVMe, die is nog sneller. Maar wel opletten dat je beide USB kabels hebt.

1 like

Mijn Macbook pro uit 2008 draait met El Capitan (niet verder te upgraden) het CS6 pakket. Ik wil ook een nieuwe macbook (pro/air) maar met de M1 chip draait Adobe CS6 niet meer begreep ik, alleen met Adobe Cloud abonnement wat voor mij niet rendabel is. Alleen met een nieuwe (tweedehandse) intel macbook met hogere OS weet ik niet zeker of CS6 überhaupt ook nog zal draaien.
Welk OS draai jij en welke CS software?