drivers & talen verwijderen

Ik wil graag al die drivers van printers en talen verwijderen om meer harde schijf ruimte te creeren. Hoe moet dat?

Talen kun je met dit appje goed verwijderen: http://phupe.club.fr/english/YOIndex.html Printerdrivers kun je volgens mij gewoon handmatig weggooien. Zo heb ik dat in het verleden wel eens gedaan, ze staan in biblioheek -> printers. Omdat de drivers met een package geÏnstalleerd zijn, kun je ze eventueel ook hiermee verwijderen http://krugazor.free.fr/software/desinstaller/DesInstaller.php Belangrijk met dit soort appjes blijft altijd dat je de manuals goed leest, en een backup hebt. Succes.

En waar staan de talen? Kan je deze ook zo gemakkelijk verwijderen?

Talen staan in de bestanden van diverse programma's... daarom is het gebruik van een programma nodig... Andere, veiligere optie is om het te doen bij de installatie van OS X... maar dan begin je dus helemaal opnieuw.

Ik heb van gister mijn iBook en heb ook al OSX opnieuw geïnstalleerd. Alle overbodige dingen weg zoals talen, printer drivers en trial versies. Een minimum installatie van 2.3Gig (ongeveer 2.3, kan iets meer of minder geweest zijn). Werkt veel beter nu ik weet dat er niks van 'brol' op mijn schijf staat :)

De installatie van OSX houd niks in, gewoon de instructies volgen. Makkelijker kan het niet :slight_smile: Dus zeker geen schrik hebben om zelf alles te installeren!

Rare ideeën hebben die switchers toch, af en toe. 'Who is afraid of brol?':wink:

Ben benieuwd wanneer je die brol toch gaat missen, bv toch een taal weggooid waar de spellingchecker wel handig was voor een mailtje, printertje van de buren wordt niet meer herkend, een font is zomaar weg…

Een Maccer gaat gewoon aan het werk met zijn apparaat, een switcher gaat eerst formateren, partitioneren, herinstalleren, virusscanner erop, systeemonderhoudsprogjes erop, etc :evil: :wink:

Hehe :) 'Brol' is een typisch 'vlaams' woord. Wat die talen betreft ik betwijfel of ik ooit een chinees, japans of spaans mailtje zal zenden :)

Met Nederlands en Engels kom ik al ver genoeg.
Printen doe ik niet meer. Ouderwets en overbodig, zo denk ik erover (ieder natuurlijk zijn eigen mening. Ik heb geen bedoeling om hier een flame war te starten over het wel of niet van iets afdrukken :))
Wat betreft Fonts heb ik niks verwijderd, dus (voor zover ik weet) zal ik daar ook geen problemen mee hebben.

En ik ben misschien wel een switcher maar de ‘Windows reflex’ heb ik niet (virusscanner, systeem onderhoud proggies, etc) :smiley:
Dat is één van de voordelen die je hebt wanneer je van Linux naar Mac overschakelt :slight_smile: Alles werkt gewoon, op beide systemen :smiley:

De enige reden waarom ik OSX opnieuw geïnstalleerd heb is dat ik graag volledige controle wil, de ‘Linux reflex’. Dus weg alles wat ik niet wil of nodig heb.

My 2 cents :slight_smile:

Spellingscontrole staat ook los van de verschillende talenresources. Die resources zorgen alleen voor de menuweergave e.d. van programma's. Veel mensen kiezen al bij het installeren voor de optie om al die talen en printerdrivers niet mee te installeren.

Monolingual - 1.2.9

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13031

Monolingual removes unwanted language resources from OS X, saving 100-200 MB in disk space. Sponsored by Frjtz (San Francisco). Released under the GNU Public License.

:slight_smile:

Werkt zonder problemen hier