Dropped frames during playback Final Cut Express

Hallo, Ik ben een nieuwe apple iMac en Mac OS X gebruiker. En dus best nog wel een leek wat betreft Mac OS X. Een paar maanden geleden heb ik een iMac G5 aangeschaft voor met name foto- en videoberwerking. Voor videoberwerking werk ik met Final Cut Express 3. Ik heb al een stuk video gemaakt, maar nu komt FCE steeds met de melding: Dropped frames during playback. Dit gebeurt dus wanneer ik mijn gemonteerd sequence wil bekijken. Ik heb het een en ander al geprobeerd om dit probleem op te lossen, maar helaas..... NU lees ik wel overal dat je het beste je video kan plaatsen op een fysiek aparte schijf. Nu heb ik een iMac met 1 HD van 250 GByte en uiteraard heb ik hier liever geen andere harde schijf naast liggen, omdat de iMac juist alles in 1 heeft. En het partitioneren schijnt ook geen zin te hebben bij Mac OS X.

Kan iemand mij helpen???

Groeten,
Paul

Hoeveel werkgeheugen heb je? Klinkt als te weinig...

Ik heb er 1 GByte aan werkgeheugen in laten plaatsen. Moet toch genoeg zijn????

dat zou in mijn ogen idd genoeg moeten zijn, kun je mischien een externe hardeschijf (liefst firewire) van iemand lenen? om te kijken of het daar aan ligt?

[quote:53f33d9306="K!P"]dat zou in mijn ogen idd genoeg moeten zijn, kun je mischien een externe hardeschijf (liefst firewire) van iemand lenen? om te kijken of het daar aan ligt?[/quote:53f33d9306]

Nee, helaas. Ken zo even niemand met een externe firewire HD!
Kan het ook niet zo zijn dat er op de achtergrond nog programma’s draaien die geheugen vreten? Ik weet dat alleen Finder en Dashboard draaien.

Je zou geen dropped frames moeten krijgen.

Als het goed is krijg je bij die melding een heel lijstje met mogelijke oorzaken.

o.a.:

• het aantal real time audio tracks
  • RT settings
  • Video quality playback

enz.

Welke dingen heb je al uitgeprobeerd? En wat ben je aan het monteren: hoeveel sporen, is het DV of een andere codec, hoeveel audiosporen enz. geef eens wat meer informatie.

Links boven in de sequence window heb je je RT settings staan. Als het goed is staat die op safe RT en niet op RT extreme. Hier kun je ook je playback settings vinden. Dit gaat alleen over de schermweergave niet over de eindkwaliteit. Speel hier eens mee en kijk of je nog steeds dropped frames krijgt.

Wat betreft programma's die in de achtergrond draaien, dat kan je checken in de "activiteitenweergave"/"activity monitor" (met :apple: - 1) in de utilities of hulpprogramma map.

Als je sorteert op het percentage processorgebruik zie je zo of er een boosdoender bij zit.

Dit zou op een iMac G5 zonder problemen moeten werken: zo nu en dan werk ik in FCP 4.5, heb ook 1 hardeschijf en dit gaat prima.

Ik zou inderdaad je instellingen eens bekijken.

Ik maak gebruik van 2 video tracks. 1 Track verwijder helpt niet. Daarnaast heb ik ook 2 audio tracks. Verder heb ik de RT settings op "safe RT" en "Low Playback Video Quality" staan. Wat ik ook typisch vind is dat de meldingen elke keer op dezelfde momenten in de video komt. Dus elke keer op de zelfde punten in de timeline. Verder heb ik gespeeld met de Sequence Settings, User Preferences en System Preferences. Helaas, niets helpt. Heb ook zelf het gevoel dat het met instellingen te maken heeft, maar kan alleen niet ontdekken welke.

Hoe komt de video in je mac?

Via firewire geimporteerd, of als losse files?

Het kan ook nog een corrupte videofile zijn. Probeer het ook eens met een andere videobestand.

Zorg dat je tijdens het inladen de goede codec kiest en tijdens het afspelen ook.

Is de audio toevallig MP3 formaat. Nog meer informatie graag.

[quote:b66e6e0571="Rico Royal"]Hoe komt de video in je mac?

Via firewire geimporteerd, of als losse files?

Het kan ook nog een corrupte videofile zijn. Probeer het ook eens met een andere videobestand.

Zorg dat je tijdens het inladen de goede codec kiest en tijdens het afspelen ook.

Is de audio toevallig MP3 formaat. Nog meer informatie graag.[/quote:b66e6e0571]

De video is via firewire geimporteerd. Deze heb ik gecaptured in videobestanden van max. 1 uur. Wanneer ik een corrupte videofile heb, moet dit probleem zich dan ook voordoen wanneer ik met quicktime deze bestanden afspeel?

Naar mijn weten heb ik tijdens het inladen en afspelen de DV PAL codec gebruikt.

De audio zijn uit MP3 gegenereerde AIFF bestanden m.b.v. iTunes. Kan dit problemen geven?

Ik heb problemen gehad met door final cut pro geconverteerde mp3 bestanden. Er waren om de zoveel tijd dropouts. Pas nadat ik ze met quicktime pro had geconverteerd werkte het goed. Ik heb geen ervaring met iTunes conversies.

Eigenlijk zou je ook even Xbench moeten draaien (vindt je op versiontracker.com) en de benchmarks vergelijken met andere iMac G5’s (op de xBench website) als dit redelijk overeen komt is er denk ik iets fout met instellingen in fcp of een corrupte file. Als het niet overeenkomt en dan de benchmarks vermoedelijk slechter zijn kun je kijken of de videokaart onderpresteert of de harde schijf of misschien nog een ander onderdeel.

Valt te proberen.

Je kan misschien proberen om een audio en videomixdown te maken voor de edit to tape. (dat bestaat toch bij FCP hé of was dat nu enkel op Avid? :? )

zelf met m'n 2x2.0GHZ G5 met 2GB RAM heb ik nog last van dropped frames :/

Ik snap niet dat jullie dat accepteren. Terug met die machine en kijk of de leverancier het op kan lossen.

Zelfs met een cube G4 400 hoef je nog geen dropped frames te hebben.

Als er dus meer mensen zijn die dit hebben moeten er ook al oplossingen voor handen zijn.

Post ook eens je probleem op:

http://www.uemedia.net/CPC/2-pop/ubbthreads/ubbthreads.php

Er zijn allerlei fora voor video bewerking.

Ik moet toegeven dat ik je posting te haastig heb gelezen en daardoor fout heb geïnterpreteerd . Ik dacht dat het bij edit to tape voorkwam. In elk geval, ik had dit ook wel regelmatig voor maar nu niet meer. In de user settings heb ik de audio playback quality op low gezet en als dat niet helpt kan je de 'Report dropped frames during playback' ook gewoon uitvinken. De video weergave kan daardoor wel eens stuiteren, maar daar heb ik geen last van : ik ken de oorzaak en dat is voor mij ok. Na rendering van audio en video heb je waarschijnlijk geen droped frames meer. Dat is bij mij toch het geval.

hopelijk geraak je zo verlost van jou probleem.