Drukwerk offerte opstellen

Hallo Mac-vriendjes,

Ik heb een vraagje over een drukwerk offerte opstellen. Hoe stel je deze namelijk op.

Dit is misschien een vraag voor degene onder ons die bij een drukkerij werken.

Het is namelijk zo dat drukkerijen meestal een ‘standaard’ rijtje afwerken in hun offertes.

Bijvoorbeeld:

Omvang:
32 pag. binnnenwerk in 4 pag. omslag.

Bedrukking:
4/5
Achterzijde FC met PMS 281 CVU

Afwerking:
Machinaal vergaard en voorzien van 2 boorgaten.

Zoiets dus. Ik werk helaas niet bij een drukkerij en ken voor de rest ook niemand. Ik heb het nodig voor een klein privéproject.

Dus, als iemand bij een drukkerij werk, en zo’n standaard lijstje op kan gooien, dat zou geweldig zijn.

Ik weet dat drukwerk zeer uiteenlopend is en dat je een offerte van een jaarverslag niet kunt vergelijken met een visitekaartje, maar bedrukking, omvang, afwerking zijn toch allemaal elementen die werk drukwerk heeft.

Bij voorbaat dank,

Mr. Macminded.

Je bent aardig op weg volgens mij. Nog toe te voegen: formaat soort papier en gewicht (binnenwerk/omslag apart specificeren) hoe je aanlevert (digitaal/films, eventueel plus proeven) verpakking/levering

Je kan nog vermelden wat voor raster is afgesproken (maar een goede drukker maakt dat zelf wel uit), in welk programma je aanlevert, en als je het helemaal officieel wilt doen, regel je ook nog font-licenties.

je kunt misschien ook op websites van drukkers kijken, daar kun je vaak online een offerte aanvragen en dan moet je zo'n standaardlijstje invullen..

hier heb je er een paar:
http://www.zalsman.nl/
http://www.documentfactory.nl/site/index.cfm?act=offerte.form&pagina=17
http://www.studio17.nl/
http://www.drukkerijbouman.nl/pages/bouman.html

ik heb er maar willekeurig hier wat vandaan gehaald en een paar die ik zo wist…
misschien heb je er wat aan… :slight_smile:

Je kan ook gewoon eens bij een of meerdere drukkerijen langsgaan ze leggen je graag alles uit - drukkers zijn altijd vriendelijke mensen en een nieuwe klant is altijd interessant voor ze. Offertes per email of brief of telefoon komen daarna wel.

Waarom zou jij eigenlijk zelf een drukwerkofferte opstellen, je gaat toch niet zelf drukken?

Ik neem voor het gemak maar even aan dat je een ontwerpklusje voor iemand doet en daarbij ook het drukwerk regelt. Je brengt dit klusje dus uiteindelijk naar een drukker en deze zal voor jou offerte uitbrengen, toch? Dan heb je toch meteen je drukwerkofferte, die hoef je dan toch zelf helemaal niet te maken?

Of begrijp ik jou verkeerd?

Sommige mensen willen ook wel eens kraan in het water stoppen.... :wink:

Naar aanleiding van uw prijsaanvraag is het ons een genoegen u als volgt te offreren.

Object: stickers (excl. rondhoeken)
Formaat: 105 x 120 mm
Bedrukking: eenzijdig gedrukt in fullcolour
Papier: Wit Vinyl met breekslitten aan achterzijde
Pre-press: verwerking d.m.v. Computer To Plate inclusief kleurenosalid op basis van door u
aangeleverd compleet opgemaakt digitaal document met schone printen ter controle
Afwerking: rondom schoonsnijden
Verpakking: handzaam verpakt
Levering: Soest

2000	exemplaren	€		1.092,00			
4000	exemplaren 	€		1.451,00

Object: stickers (incl. rondhoeken)
Formaat: 105 x 120 mm
Bedrukking: eenzijdig gedrukt in fullcolour
Papier: Wit Vinyl met breekslitten aan achterzijde
Pre-press: verwerking d.m.v. Computer To Plate inclusief kleurenosalid op basis van door u
aangeleverd compleet opgemaakt digitaal document met schone printen ter controle
Afwerking: rondom schoonsnijden en rondhoeken
Verpakking: handzaam verpakt
Levering: Soest

2000	exemplaren	€		1.290,00			
4000	exemplaren 	€		1.792,00

Al onze prijzen zijn exclusief auteurscorrecties en koerierskosten en exclusief het geldende b.t.w. tarief.
De aangeboden prijzen zijn geldig tot twee maanden na offertedatum.

Vertrouwend u naar genoegen te hebben aangeboden verblijven wij,
met vriendelijke groet,

Omschrijving:
Oplage:
Aantal versies:
Aantal pagina’s: (eventueel uit te splitsen naar xx pagina’s kaft en yy pagina’s binnenwerk)
Formaat open:
Formaat gesloten:
Druk: (bvb Quadri R°V°, of 3/3 PMS, …)
Aflopend: ja/nee
Inktbedekking:
Taal of versie wissel:
Papier: (eventueel uit te splitsen naar xx pagina’s kaft en yy pagina’s binnenwerk)
Veredeling:
Afwerking:
Verpakking:
Leveringsplaats:
Aangeleverd materiaal: (bvb filmen, certified PDF, …)

Als je al deze velden invult,
zal de drukker je dankbaar zijn, en je een correcte offerte kunnen bezorgen.
je kan nog verder in detail gaan, bij bvb gekartonneerde boeken, waar je extra moet vermelden of je al dan niet kneep wil, kapitaalbandje, leeslint, stofwikkel, e.d.

[quote:6c9f2dd83e="Turbanus"]Sommige mensen willen ook wel eens kraan in het water stoppen.... :wink:[/quote:6c9f2dd83e]

Nee hoor.

Het is voor mijn Opleiding PHP. Ik wil waarschijnlijk iets gaan doen met een online offerte aanvraag systeem. Ben de mogelijkheden en de valkuilen nog aan het onderzoeken dus vandaar dat ik wat informatie hier en daar probeer te winnen.

Het is dus NIET zo, dat ik een offerte ga aanvragen, voor wie dan ook, want dan was het idd logisch geweest om er gewoon eentje aan te vragen bij een drukkerij.

Groetjes en bedankt voor al jullie reacties. Hier kan ik zeker weer even verder mee.

Mr. Macminded

hoi.... een online offerte aanvraag systeem..... is alléén "leuk" voor shoppers!!

[quote:2df6db2d8e="sil31"]hoi.... een online offerte aanvraag systeem..... is alléén "leuk" voor shoppers!![/quote:2df6db2d8e]Hoezo? Denk dat een drukker er ook blij mee is, zo verlaag je namelijk de drempel om een offerte aan te vragen en heeft die drukker meer kans op een nieuwe klant.

@Mr. Macminded: Waarom vraag je niet gewoon even een stel offertes op bij een stel drukkers, zo weet je wat ze vermelden en dus wat je wilt hebben van de offerte-aanvrager :).

Jochem