drukwerkveredeling door vernissen, lakken of lamineren...

Hoi allemaal,

Ik ben nogal onervaren op het vlak van de drukwerk afwerking en had graag wat extra info gehad.
Ik zou graag mijn ontwerp voor een boekcover opwaarderen door er een laagje over te laten leggen. Nu hoor ik zo nu en dan eens iets over vernissen, lakken en lamineren, maar waar zitten de verschillen eigenlijk? Is er trouwens een manier om te kijken met welke beschermlaag iets is afgewerkt???

groeten,
Alfonzo

Volgens mij is vernissen en lakken hetzelfde. Dit geeft een glimmend effect op je drukwerk. Ik zelf vind het vooral erg mooi op zwart drukwerk. Je kunt er erg gave effecten mee bereiken. Door bijvoorbeeld je logo alleen in een lakvernis over je drukwerk te zetten. Lamineren is iets wat over het algemeen over heel je drukwerk gaat om je werk te beschermen. Dit doe je volgens mij als je heel veel kleuren dus naast je CMYK nog pms kleuren gebruikt of je gebruikt het als je je drukwerk een mat effect wilt geven. Ik zou je eventuele drukker vragen om wat voorbeelden te laten zien van drukwerk waar het op gebruikt is.

vernissen gaat op de drukpers zelf (vernis = inkt) lakken gaat in zeefdruk en wordt dan uv-gedroogt (lak=lak :) )

deze 2 opties kunnen dus ook in spot (een deel vzv vernis cq lak)

lamineren is het machinaal aanbrengen van een plastic folie over het
drukwerk. Alleen all-over dus.

nadeel van lak is dat het kan breken op de rug.
nadeel van vernis is dat het minder opvalt dan lak of laminaat.
nadeel van laminaat is dat het duur is in grote oplage.

UV-lak hoeft echt niet pers├ę zeefdruk te zijn, kan ook offset of flexo zijn. Vernissen of lakken hoeft helemaal niet glanzend te zijn, kan ook juist mat zijn. Dat hangt helemaal af van waarom je het vernist of lakt. Vaak gebruikt men vernis om smetten te voorkomen.

meer dan foucault en janvanes kan ik er niet aan toevoegen is perfect uitgelegd, maar lamineren wordt ook nog wel eens gebruikt bij zwarte ontwerpen, om niet zo vlug vuile vingervlekken op het gedrukte werk te hebben!

vergeet ook niet dat lamineren in mat, glanzend, of generfd structuur bestaat en dat lamineren een redelijke invloed uitoefent op de kleur, deze wordt namelijk iets donkerder !! door te lamineren wordt het papier ook een stuk sterker en beter bestand tegen water.

servir frais