Drupa 2004 in Düsseldorf

Drupa 2004 kort:

— Van 6 t/m 19 Mei 2004 in de Messe in Düsseldorf.
Hier kun je kijken voor meer info.
— Dagkaart 33 Euro, 4 dagen voor 100 Euro.
— Kaarten gaan in Maart 2004 in de voorverkoop.
— De toegangskaart is tevens kaart voor de tram !

De grootste grafici beurs in de wereld, toelichting voor grafici eigenlijk overbodig. Dus hou een plekje vrij in de agenda.

Apple zit in Halle 09, stand D44 (bij de "a" op de kaart):

[img:1a8b651a75]http://www10.drupa.de/kati-cgi/kati/vis/custom/ext2/hall_graph_img.cgi?hall=09&ticket=k3895594746984&coord_list=238x326&time=10748499[/img:1a8b651a75]

Vielen Dank, Annouchka Elfferich, Vertretung Messe Düsseldorf Niederlande :slight_smile: !

Ben er als (voormalig) graficus diverse keren geweest. Gigantisch groot en wil je alles zien dan heb je inderdaad meerdere dagen nodig. Dus ga je een dag dan moet je zeer selectief vooraf bepalen wat je wil zien. Je ziet dan ook dat vakgenoten hun 'eigen' stands cq hallen opzoeken

Alles bij elkaar zeer indrukwekkend 8)

Als er mensen met de trein naar de Drupa gaan: Haal de kaartjes zo vroeg mogelijk, dat scheelt echt in de kosten. Als je de kaartjes voor de Drupa in de voorverkoop gekocht heb, let dan op: het toegangsbewijs is tevens geldig in de tram tussen Düsseldorf Hbf en de Messe.

Wij gaan er met school naartoe, ik kijk er wel naar uit

Bereid je een beetje voor en bepaal wat je beslist wil zien. Alles in 1 of 2 dagen bekijken kan niet, daarvoor is het terrein te groot. Je zal merken dat de diverse werkzaamheden in de grafische industrie goed geordend zijn op het terrein.

Ik ben vorig jaar naar Grafivak geweest, was weinig nieuws. dus moet veel veranderen om naar duitsland te gaan

Is wel erg kolossaal, leuk om een keer te zien. Die waanzinnig grote krantenpersen. Wij gaan waarschijnlijk met z'n allen op de zaak.

De Grafivak die je noemt was echt een misser. Alleen digitaal, drukpersen en de afwerking (nog steeds belangrijk in ons vak) schitterde door afwezigheid. Tetterode kon zich niet vinden met de standprijzen, en opende zelf een open dag (die meer dan de moeite waard was).

Toch zou je deze Drupa niet moeten missen, vooral als je PDF belangrijk vindt. PDF in combinatie met JDF zal werkend getoond worden op deze Drupa. En vergeet niet dat op de Drupa druk en afwerking wel aanwezig is.

Op gebied van drukinkten gaat het een en ander veranderen. Er is een nieuwe norm drukinkten op komst, die voor heel Europa gelijk zal zijn. De inkten zijn qua kleur iets anders, en veel kleurkrachtiger. De huidige separaties die je gebruikt geven dan een heel ander kleurbeeld, en je zal ze dan ook moeten vertalen om dezelfde indruk te krijgen.

Interresante info die je geeft. Is inderdaad misschien weer eens de moeite om te gaan, is weer een paar jaar geleden. Kijken of ik een collega kan strikken, alleen gaan is ook maar saai.

Zora ik ben fotograaf ,

ja ik heb interesse in pdf 's maken en dergelijk.
maar over die kleuren maak voor mij toch niet veel uit?

Nou.... dat zou ik niet willen zeggen.

Als fotograaf fotografeer jij in RGB. Tot voor kort verloor je veel van het kleurbereik als je vertaalde van RGB naar CMYK. Maar de nieuwe generatie inkten komen wat bereik betreft steeds dichter bij RGB, hoewel bepaalde kleuren nog steeds onmogelijk te converteren zijn naar CMYK.

Een andere ontwikkeling is om vier kleurendruk uit te breiden naar vijf of zes kleurendruk. Dit heeft ook tot doel om fotografische bestanden beter te kunnen weergeven in druk.

In PDF is een andere ontwikkeling gaande, om kleurmanagement te integreren in PDF file’s (denk daarbij aan ICC profielen). In dat geval zal een RIP van een printer, plotter, CTF of CTP apparaat die vertaalslag wel moeten kunnen maken. Hou wat dat betreft de ontwikkeling van PDF/X-3 in de gaten.
Tot op heden sluit het KVGO kleurmanagement nog steeds uit in haar settings om PDF te maken.

Wij gaan ook met school...

Waar moet je beslist heen?, iemand tips?
Ik zelf wil in ieder geval zoveel mogelijk over PDF (X3) te weten komen, ook qua nieuwe ontwikkelingen met kleur etc. waar Zora het over had. En kijken of er nieuwe ontwikkelingen zijn op het gebied an 1uur printers en / of fotolabs…
Het probleem is dat we maar een klein dagje gaan, 'smorgens met de bus erheen en dan 'savonds weer terug.

Het ziet er naar uit dat een JDF workflow werkend getoond wordt. Heidelberg heeft deze ontwikkeling naar Nederland verplaatst, omdat Tetterode als eerste dit voor elkaar kreeg. Aangezien Heidelberg traditioneel in Hal 1 zit, is that the place to be.

Raadpleeg voor de rest de site van de Drupa, hier eerder genoemd. Als je in PDF geïnteresseerd bent, zou je Enfocus sowieso al op je lijstje moeten zetten.

Geen idee of jullie vanuit school 1 of 2 dagen gaan. Ik had het geluk twee dagen te gaan, en heb de eerste dag gebruikt om alles vlot te verkennen, en aan te tekenen wat ik beslist de tweede dag wilde zien. 't Is maar een tactiek.

Alles over JDF:

http://www.cip4.org

:wink:

zora ik heb deze namiddag het onderwerp (rijker cmykgamma) bij onze drukker, en toeval wil nu dat deze vorige week naar een demonstratie is geweest.

hij begon leuk te lachen wanneer ik hem erover aansprak, het enige wat hij me alvast wou verklappen was… dat alles precies een aquarel was, tegen eind van deze week brengt hij eens een gedrukt model mee…

en eveneens iets opgevangen over metallic inkten maar niet echt meer dieper op ingegaan

servir frais

oja drupa here I come with the one and only macosx.nl t-shirt ! :slight_smile:

sorry voor de onvolledige zinnen, het is dus toch waar dat mannen geen twee dingen terzelfder tijd kunnen (goed) doen :mrgreen:

Alles omvattend voor de grafische industrie wordt ISO 12647-2.

[quote:1ac24e193f="Zora la rousse"]Als je in PDF geïnteresseerd bent, zou je Enfocus sowieso al op je lijstje moeten zetten.[/quote:1ac24e193f]

Als je interresse hebt ga dan zeker eens langs bij Artwork-Systems (hal 9 bij de ingang, dacht ik), dat zijn tevens de eigenaars van Enfocus. 8)

Die geven nu een totaaloplossing van ontwerp tot druk!!

Hou Heidelberg dan ook ff in de gaten....