DTP software voor beginners?

Voor mijn werk ben ik een rapportje aan het maken met veel beeldmateriaal en natuurlijk moet het er straks pico-bello uitzien. Maar.... ik heb NUL verstand van DTP en moet me bovendien zien te redden met Word. Het is maar goed dat ik alleen zit hier, want ik vloek wat af zoals jullie zullen begrijpen.

Ik ga geloof ik liever met plaatjes en tekst nog eens thuis achter de mac stoeien. Waarmee kan ik dat het beste doen?

Misschien kan je wat met Apple-works gaan knoeien? Het lijkt me stug dat voor misschien maar 1 rapportje een pakket als indesign gaat aanschaffen, waat natuurlijk naast Quark het lekkerste werkt.

Dit programma leek mij ook erg simpel in gebruik.

http://www.omnigroup.com/applications/omnigraffle/

succes!

Ben zelf ook geen DTP'er maar een student die zijn werkstukken er pico bello uit wil laten zien, ik ben een tijdje geleden Adobe Indesign gaan gebruiken, superprogramma, volledige bewegingsvrijheid in het plaatsen van teksten en plaatje super vriendelijk ingebruik en tot programma. Ik zelf raad je Indesign aan, alleen het is een groot en op het eerste gezicht misschien een wat on door zichtig programma, maar daar wen je erg snel aan, en bekijk eens wat tutorials op de adobe site, kan je meteen een gratis trail downloaden

Het ging om een simpel programma.

En natuurlijk is Indesign CS the best!

Indesign is prachtig, maar wel errug prijzig voor slechts een project. Bovendien vereist het wel enige voorkennis. Gewoon AppleWorks of Word (op je Mac dan...) gebruiken, daar kom je zonder steile leercurve een heel eind mee. Ik werk zelf wel met Indesign, maar ik was verrast om te merken hoeveel mogelijkheden AW en vooral Word hebben, ook op het gebied van illustraties.

Ragtime?

http://www.comgrafix.com/

RagTime Solo. Gratis en voor niets zelfs.

http://www.ragtime-online.com/link.cgi?download_rts_program

idd, helemaal mee eens!! Begin met Ragtime en als je de smaak te pakken krijgt dan kun je altijd nog verder op Quark Xpress of Indesign.

En Ragtime ligt toch wel in het verlengde van die andere twee pakketten. Dus je kennis gaat nooit verloren die kun je altijd weer gebruiken bij de andere twee.

:slight_smile:

Okeee, plenty tips! Ik realiseerde me vanmiddag dat ik in de toekomst toch vaker zelf rapportjes wil gaan opmaken. Ik ga met Indesign aan de slag. Zijn er goeie tutorials bekend?

Ik heb nog met ClarisWorks gewerkt, dat was toch wel een leuk programma voor de niet-grafici die net weer wat meer wilden dan Word of Wordperfect.

Els, ik zou als ik jou was Appleworks gaan bestuderen. Dat is net zoiets als ClarisWorks maar dan vele en vele malen beter.
Indesign is een gemakkelijk programma voor mensen die gewend zijn om met Quark X-Press te werken. Voor iemand zonder DTP ervaring lijkt me Indesign niet echt geschikt.
Het is bovendien ook een stuk duurder dan Appleworks.

Och, duur? Er zal toch wel iets met je werkgever te regelen zijn?

En ik vind inDesign een top-programma.
Quark kende ik niet voordat ik met inDesign begon. Later heb ik nog even met Quark gewerkt, maar ik vind het helemaal niks. Bij dat programma moet je de handleiding erbij houden, terwijl ik inDesign gewoon op de mac-manier grondig heb leren kennen.
InDesign is een proffesioneel programma, ook voor mensen die nul verstand hebben.

(info over Indesign) Effe langs de topics van WOZ lopen ELS dan ben je al een heel stuk wijzer! Maar je mag mij ook altijd vragen! Dan is het handig wanneer je Ichat hebt of ICQ.

Nou ja, Indesign staat op mijn powerbook - dus gekoppeld aan de enthousiaste commentaren, ga ik toch eerst daar kijken of ik er iets mee kan. Wanneer ik mijn toekomstplannen om voor mezelf te beginnen wil waarmaken, zal ik veel baat hebben bij dit soort kennis & kunde.

@Duimpje - iChat… Hihi, die-hard maccer als ik ben, heb ik dat NOG NOOIT gedaan. Wie weet binnenkort! Nu ga ik mijn nieuwe programma maar eens inwijden. :innocent:

Heb je CS of 2.0?

[quote:1e29752b2e="Lytstomke"]Heb je CS of 2.0?[/quote:1e29752b2e]

2.0

Items copieren doe je met de alt ingedrukt.

Met het pipetje kopieer je tekst eigenschappen

De tussen ruimte van de kolomen kun je ook op 0 zetten dan krijg je gewoon een lijn

Wanneer je twee visitekaartjes naast elkaar hebt en vijf naar beneden dan kan je gewoon in het nieuw document venster 2x90 en 4x55 invoeren. Hij rekent zelf wel uit hoe groot het document dan word.

Wat een knap programma! Ik ga het allemaal beleven....

[quote:6468571522="els"]Wat een knap programma! Ik ga het allemaal beleven....[/quote:6468571522] voorbeelden en zo graag via dit forum :P

LOL! Daar lijkt me dit inderdaad de plek voor. Maar niet te hard lachen he? :wink: