Dual Layer DVD-R !!

Ik wist niet dat dat zo snel zou gaan. In het VOBIS-krantje, dat wij vandaag door de bus kregen, staat al een Sony Dual Layer DVD-brander! Voor 199 euro. Ik vind dat geen geld. Dik 8 GB op een schijfje. Kunnen we eindelijk echt goede kwaliteit opnames maken. Het is zowel + als -. Er staat alleen niets over Apple bij, dus ik vrees dat de drivers daarvoor er nog niet zijn en ik weet niet of Toast al met Dual Layers om kan gaan (en iDVD, misschien met een update...). Ik neem aan dat je in de software kunt bepalen waar de wisseling van laag moet plaatsvinden, aangezien veel spelers niet onzichtbaar kunnen overschakelen van laag.

Beter! :lol: Het is inderdaad erg pijnlijk als je je goede dvd kwaliteit moet verlagen zodat hij op een dvd past. 4Gb klikt veel maar valt altijd vies tegen.

En er zijn er meerder op komst. Er is zelfs al een hack beschikbaar om van de NEC 2500 een NEC 2510 te maken. Dit is de nieuwe duallayer van NEC. Toast brengt in juni een update uit, zodat duallayer dvd's ondersteunt worden.

Het is onzin dat de kwaliteit van het beeld ver achteruit gaat als je een film kopieert op een 4.7GB schijfje. Je moet de extra's niet meenemen en alleen de engelstalige audio (DOLBY5.1 of DTS) en dan zal je zien dat de beeldkwaliteit van de film zeker niet zichtbaar achteruit gaat.

Je moet overigens ook weer aparte schijfjes kopen met een dubbele laag. En Dual Layer werkt alleen met DVD+R… en dat is nou net niet de standaard die Apple aanhangt.
ZIe hier (zoals altijd als het om hardware gaat) meer info:

http://www.xlr8yourmac.com/

Dan is het ook nog maar de vraag, of je dvd standalone player deze schijven wil slikken, dat betwijfel ik!

dual layer bestaat ook voor DVD-R.

De schijfjes zijn nu nog zo’n 18 euro, maar vanaf de zomer zullen de grote fabrikanten en de ‘kloon’ merken de productie vertienvoudigen en dan barst de concurrentie los.

Redelijk recente DVD spelers zullen de schijfjes gewoon slikken.