Dubbele iTunes map?

Ik heb een tijd geleden m'n muziek verplaatst naar een externe harde schijf, in iTunes is ook de locatie aangepast. Maar nu ontdek ik dat op mijn interne harde schijf in de map "muziek" nog een iTunes map staat die ook wordt bijgewerkt. Er staat slechts een klein deel van de muziek op (maar 3GB) dus niet alles wordt ook naar daar gekopieerd. Bij de bewerkingsdatum van het bestand "iTunes library" staat Vandaag 13:14.

Kan ik deze map zonder problemen verwijderen?

zoiezo uit je finder blijven! brengt je computer alleen maar in de war...

Je hebt blijkbaar een keer je iTunes opgestart zonder de externe schijf aan te sluiten... toen heeft iTunes een nieuwe library aangemaakt.

• Haal alle muziekbestanden uit die library van je thuismap.
  • Wis de library uit je thuismap
  • Zet in de plaats van die library een alias naar de library op je externe schijf
  • Start iTunes op, en sleep de muziek uit de andere library naar iTunes.

@Unsound

welke library verwijder je dan precies; de iTunes Library, iTunes Music Library.xml, music library of allemaal?

Hm great nu is gans m'n iTunes verkl**t :x

helft van de nummers hebben een “!” afspeellijsten zijn weg & wss alle album info & dergelijke…

nog ideeën? :mrgreen:

Je kunt dan het beste in de voorkeuren van Itunes even een andere muziek map aanwijzen, die leest ie dan in, en daarna stel je 'em weer in op de juiste map op je externe schijf, Die wordt dan weer ingelezen, en dan moet het weer goed zijn

Op het moment dat je je Library van plaats veranderd in de voorkeuren, wordt ie helemaal niet opnieuw ingelezen.... hoe kom je daar bij MacMeijers ? Je veranderd dan enkel de plaats waar de nieuwe nummers heen gaan, verder niets.

Je moet eerst zorgen dat iTunes weer gaat werken met de library op de externe schijf. Om dat te bewerkstelligen moet je de hele map “iTunes” uit je thuismap vervangen voor een alias naar de map “iTunes” op je externe schijf. Als je iTunes dan opstart, zou hij de library van je externe schijf moeten laden. Daarna voeg je de nummers toe die in de library van je thuismap stonden.

blijkbaar gebruikt iTunes nog steeds de overige bestanden uit de muziek map toen ik de itunes library & .xml file terug plaatste werden de juiste gegevens weer gebruikt. waarom bewaart itunes daar alle informatie & niet in de map op de externe schijf?

Omdat iTunes op een gegeven moment de externe schijf heeft gemist en op de interne verder is gegaan... Sindsdien gebruikt hij de bestanden van de interne en de externe schijf door elkaar. Dat is ook de reden waarom ik in alle bestaande topics over dit onderwerp tegen mensen zeg dat ze een alias moeten plaatsen... dan krijg je dit dus niet.

@Unsound: Ik zeg ook niet dat ik m'n library verplaats, dat levert volgens mij enkel ellende op! Ik zeg dat ik de locatie van de muziekmap switch in de voorkeuren van iTunes, en dan wordt wel degelijk je hele library door itunes opnieuw ingeladen en gecorrigeerd, vandaag nog gedaan, want ik had ook een cd geimporteerd zonder te zijn ingelogd op m'n externe schijf. En nu is m'n hele iTunes weer op orde. Heb ik overigens om die reden al vaker moeten doen. Daarom was ik benieuwd naar je opmerking over het verwijderen van die library. Volgens mij helpt dat niet, want zodra je daarna iets importeert en je bent niet ingelogd op je externe schijf, dan maakt iTunes gewoon een nieuwe aan in je Thuismap, en komen de nummers daarin te staan.

[quote:eb0aa00a1b="MacMeijers"]Volgens mij helpt dat niet, want zodra je daarna iets importeert en je bent niet ingelogd op je externe schijf, dan maakt iTunes gewoon een nieuwe aan in je Thuismap, en komen de nummers daarin te staan.[/quote:eb0aa00a1b] Wat zeg ik nou in mijn vorige post ?

Dat is volgens mij in het verleden ook bij hem fout gegaan,
en dat was dus heel simpel te voorkomen met een alias… zoals ik al zei.

maar van welke library maak je dan de alias? De iTunes Library, iTunes Music Library.xml, music library of allemaal.

Staat allemaal al in mijn vorige posts...

Je maakt een alias van de map “iTunes” op je externe schijf,
en die plaats je in de map “muziek” van je thuismap.

Dus in plaats van een map met de naam “iTunes” staat er een alias met de naam “iTunes” in je muziek-map. Je hoeft dan dus niks te doen in de voorkeuren van iTunes, en als je ooit per ongeluk iTunes start zonder de externe schijf krijg je keurig een melding, en wordt er geen nieuwe library gemaakt zoals nu dus wel gebeurd is.

duidelijk merci

Zolang de muziek maar op je Ipod blijft staan (als externe harde schijf gebruikt), is er geen probleem.

Het is niet nodig de 60 gb (?) muziek van je Ipod op je pc te hebben staan, neemt enkel maar plaats in.

Nu ja, zo doe ik het toch.

En na elke pc-crash of aankoop van een nieuwe pc is mijn Itunes-library toch leeg.

[quote:5d90e1cc27="johan1969"]Het is niet nodig de 60 gb (?) muziek van je Ipod op je pc te hebben staan, neemt enkel maar plaats in.[/quote:5d90e1cc27] En wat doe je als je iPod kapot gaat / gejat wordt ?

Hallo unSound,

Die tip van een alias van iTunes lijkt me slim, ga ik zo proberen. Een andere vraag: ik heb op mijn computer twee ‘users’. Nu wil ik dat beide users dezelfde iTunes biep en speellijsten hebben. Ik heb een externe harde schijf. Als ik nu voor beide users een alias van iTunes maak, en beide aliassen wijzen naar dezelfde itunes-map op de externe schijf. Zou dat goed gaan, of verwacht je problemen?

Of is er een betere manier om twee users dezelfde iTunesbiep te geven?

Hoe dan ook, bedankt in ieder geval.

ik heb denk ik een gelijkaardig probleem.

Momenteel ben ik nog windows-user en gebruik ik dus iTunes onder windows, zonet heb ik ontdekt dat ik zowel een map iTunes Music heb als de map waarin ik vroeg al mijn muziek bewaarde. Uiteraard zorgt dit voor dubbel zoveel geheugen, mijn vraag is: kan ik die oude map gewoon deleten en hoe kan ik zeker zijn dat alle liedjes die daarin stonden nu effectief in die nieuwe iTunes Music map staan?

Een bijkomende vraag is, in die iTunes Music map staan allemaal verschillende mappen op basis van de naam van de artiest, maar soms is die naam fout en staan er dus twee mappen voor dezelfde artiest zoals vb: Hootie & The Blowfish en Hootie and The Blowfish
kan ik die naam van die mappen gewoon aanpassen en met de bestanden die erin zitten gewoon één map maken of moet ik dat op een andere manier doen?
alvast merc!

[quote:090c5146e9]Hootie & The Blowfish en Hootie and The Blowfish kan ik die naam van die mappen gewoon aanpassen en met de bestanden die erin zitten gewoon één map maken of moet ik dat op een andere manier doen? [/quote:090c5146e9]

Of je de naam van de mappen kunt aanpassen, dat weet ik niet, nooit geprobeerd. Ik wijzig die namen wel, maar doe dat in iTunes. In de muziekbibliotheek, en dan Weergave > Toon bladervenster (appel-B) (voor Mac is dat). Dan zie je een lijst met alle artiesten, klik op een artiest, en al zijn/haar liedjes zie je het venster eronder. Selecteer alle liedjes, en kies Archief > Toon info. Pas de naam van de artiest aan, en de map (waar het allemaal om begon) wordt automatisch aangepast.

[quote:6ee729550c="sam8"]maar soms is die naam fout en staan er dus twee mappen voor dezelfde artiest zoals vb: Hootie & The Blowfish en Hootie and The Blowfish. kan ik die naam van die mappen gewoon aanpassen en met de bestanden die erin zitten gewoon één map maken ?[/quote:6ee729550c] [size=18:6ee729550c]NEE[/size:6ee729550c]

Sorry dat ik het even zo groot neerzet, maar veel mensen maken deze fout. Nooit, maar dan ook NOOIT zelf in de iTunes library mappen gaan kijken / verplaatsen / hernoemen. Die mappen zijn off-limits voor gewone stervelingen. iTunes beheert die mappen, en iTunes alleen.

Ga gewoon naar iTunes, en zorg dat die betreffende nummers dezelfde naam hebben in de artiesten-kolom. iTunes zal dan automatisch de bestanden en mappen aanpassen.