Dubbele Macintosh HD na rest

Hallo,

Mijn MacBook Pro wilde niet updaten naar de laatste MacOS versie. Ik heb mijn Macbook terug gezet naar fabrieksinstellingen na het maken van een backup op een externe harde schijf. Deze wilde ik terug zeggen maar gaf aan dat er te weinig schijfruimte was.

Nu heb ik mijn Macbook verder opgestart en zie ik dat er 2 Macintosh HD schijven zijn. Hoe krijg ik de eerste “weg”? De tweede bevat namelijk alle originele bestanden maar de eerste staat “geïnstalleerd” als je dat zo noemt. Dus het lijkt nu een schone MacBook zonder programma’s.

iemand die mij kan helpen?

Hierbij overigens een screenshot van de systeeminformatie

Screenshot

Hoi. Het forum hier is een beetje verlaten op dit moment. Ik zou deze vraag ook even op het macfreak.nl forum stellen. Daar zitten meer experts op dit moment.

Je zegt heel weinig over je computer en over het systeem dat je gebruikte en waarnaar je een update gedaan hebt.

Vanaf bv. de update naar Catalina krijg je altijd 2 schijven te zien namelijk de schijf met het systeem en de schijf met je gegevens. Beiden hebben dezelfde naam en staan in feite ook op dezelfde schijf. Misschiens eens een screenshot laten zien van je schijf via schijfhulpprogramma.

Mijn gok is ook dat TS gebruik maakt van Catalina of hoger. Eenvoudig te controleren door op het appeltje linksboven te klikken en dan op ‘over deze Mac’ te klikken.

Zoals @Mowat al zegt, is de schijfindeling zoals jij in de afbeelding ziet, standaard. De reden daarvoor is dat Apple de systeemdata en de gebruikersdata beter wilde afschermen van elkaar teneinde een betere beveiliging van je systeem te kunnen bewerkstelligen.

En dan: Je hebt een backup gemaakt om een schone installatie te starten, maar je hebt je harddisk niet gewist voorafgaand aan de installatie. Hierdoor is – zoals ik van hieruit kan beoordelen - al je data gewoon bewaard gebleven.

Als je nu je oorspronkelijke data wil gaan terugzetten, zal er een kopie gemaakt worden van je huidige gebruikersaccount, waardoor je tegen het omschreven ruimte-tekort loopt.

Inmiddels is het gelukt!

De schijf was inderdaad niet goed gewist waardoor mijn gegevens ergens anders stonden. Na de normale HD en de Gegevens HD te verwijden is het gelukt.

Goed dat alles weer in orde is , maar het zou natuurlijk wel prettig zijn om nu ook te weten naar welk systeem je geupdated hebt en indien het Catalina of hoger is hoe het screenshot van je systeeminformatie er dan nu uitziet . Want , normaal gezien , zou je dan nog steeds 2 Macintosh HD’s moeten hebben.

<p class="cite">mowat op 27 maart 2021 om 21:53</p> Goed dat alles weer in orde is , maar het zou natuurlijk wel prettig zijn om nu ook te weten naar welk systeem je geupdated hebt en indien het Catalina of hoger is hoe het screenshot van je systeeminformatie er dan nu uitziet . Want , normaal gezien , zou je dan nog steeds 2 Macintosh HD’s moeten hebben.
Helemaal gelijk in! Ik heb hem ge-update naar Big Sur 11.2.3 (20D91). En heb inderdaad nu nog steeds 2 Macintosch HD's. Bleek dat ik met het verwijderen van de schijven niet alle gegevens verwijderd had. Zo ziet het er nu uit (zoals het moet nu).

Dat ziet er inderdaad een stuk gezonder uit ?