Dubbele vergelijking in numbers

In numbers probeer ik per maand een overzicht te maken van de kosten per projectnummer. De formule krijg ik niet aan de gang, wie weet hoe ik verder kom. Op de onderste regel de bewuste formule. De fout code staat in de cel.werkblad numbers

Ik heb geen sjoege van Numbers

wat mij opvalt, dat je in cel D9 de vergelijking heb ne’er gezet

Voor het = teken een vergelijking en na het = teken een andere vergelijking

ik denk niet, dat Numbers, of Microsoft Excel cq Libre Office hiermee overweg kunnen

De volledige formule zou ik voor het = teken zetten

gr

Ik heb heel lang geleden nog algebra gehad

het resultaat van een vergelijking komt naar het = teken

Waar moet in jouw dubbele vergelijking het resultaat komen? Na het = teken kan niet

gr

Als je een vergelijking opent met een ( dan moet je het ook weer sluiten met een )

vb

(( a+b) / c )= waarde.

ben je geen haakjes vergeten

De foutmelding lijkt me toch duidelijk: je gebruikt een bereik (namelijk A2:A6) waar de formule één waarde (of een verwijzing naar één cel) verwacht.

Om precies te zijn: de formule MAAND() retourneert de maand (als getal van 1 t/m 12) uit een datum-/tijdwaarde, en kan dus niks als je hem meer dan één waarde geeft. Bijvoorbeeld: MAAND("12 februari 2019") geeft als resultaat 2, maar MAAND("12 februari 2019"; "1 januari 2020") geeft een foutmelding zoals die bij jou.

In excel kun je dit doen met een array-formule. Geen idee of dat kan in Numbers. Het is sowieso geen goed idee, want die zijn extreem traag.

Je moet een extra kolom maken met de datum en het projectnummer (=maand(A2)&”||”&C2)

En dan de voorwaarde van de sumif op die nieuwe kolom.

<p class="cite">oegemeister op 13 februari 2019 om 09:03</p> In excel kun je dit doen met een array-formule. Geen idee of dat kan in Numbers.
Numbers heeft die niet, maar wat ik ervan gezien heb geeft me het idee dat ze vooral ondoorzichtig zijn. Wat je in Numbers wel heel eenvoudig kunt doen is een extra tabelletje invoegen waarin je wat opzoekt, met grofweg hetzelfde resultaat als een array-formule in Excel.
<p class="cite">iMac Lover op 12 februari 2019 om 18:00</p> Ik heb geen sjoege van Numbers

wat mij opvalt, dat je in cel D9 de vergelijking heb ne’er gezet

ik denk niet, dat Numbers, of Microsoft Excel cq Libre Office hiermee overweg kunnen

De volledige formule zou ik voor het = teken zetten

gr

Dankje voor de reactie. Het = teken wil zeggen dat het maandgetal gelijk(=) moet zijn aan het maandgetal uit de vergelijking. Dit werkt goed bij een enkele regel doch niet bij een waarde die uit de kolom moet komen. Formule klopt maar uitkomst uit de kolom niet. Evengoed dank voor het meedenken.

<p class="cite">Erwin op 13 februari 2019 om 12:57</p>
<p class=”cite”>iMac Lover op 12 februari 2019 om 18:00</p> wat mij opvalt, dat je in cel D9 de vergelijking heb ne’er gezet

Dat denk ik wel. Het programma rekent uit wat de uitkomst is van de functie (niet vergelijking: functie) vóór het =-teken, en ook wat de uitkomst is van de functie (idem) ná het =-teken, en vergelijkt die twee dan met elkaar. Dat zal in elke spreadsheet zo gaan.
Dit werkt goed bij een enkele regel doch niet bij een waarde die uit de kolom moet komen.
Vanwege de reden die ik al genoemd heb in m’n eerste antwoord in deze thread.

@Jakko

op een iPad lukt dit niet

probeer dit is (a*b)/c = (a+c)/b

Ik wil weten wat de waarde van b is. Het resultaat in de zelfde cel als de vergelijking

Dit kan geen enkele spreedsheet. De vergelijking moet je dus in deel vergelijkingen opknippen

Vergelijking 1 in cel b1 en vergelijking 2 in cel b2

resultaat van die twee vergelijkingen in cel b3

Dat kan, dan hoef je ook geen kolommen extra in toevoegen.

Sorry, ik krijg volgende week een MRI scan

Af en toe ben ik met de gedachten er niet bij

Gr

<p class="cite">Jakko Westerbeke op 13 februari 2019 om 19:34</p>
<p class=”cite”>Erwin op 13 februari 2019 om 12:57</p>
<p class=”cite”>iMac Lover op 12 februari 2019 om 18:00</p> wat mij opvalt, dat je in cel D9 de vergelijking heb ne’er gezet

Dat denk ik wel. Het programma rekent uit wat de uitkomst is van de functie (niet vergelijking: functie) vóór het =-teken, en ook wat de uitkomst is van de functie (idem) ná het =-teken, en vergelijkt die twee dan met elkaar. Dat zal in elke spreadsheet zo gaan.
Dit werkt goed bij een enkele regel doch niet bij een waarde die uit de kolom moet komen.
Vanwege de reden die ik al genoemd heb in m’n eerste antwoord in deze thread.
Beste Jakko,

Je hebt me op het juiste spoor gekregen, waarvoor dank. Het is zo dat een som.als functie een toets waarde; een voorwaarde ; en som-waarde heeft. Mijn idee(en in excel werkt dit wel) was om als de eerste vergelijking juist is als antwoord de tweede vergelijking te gebruiken. Nu werkt dit in numbers niet, tenminste ik krijg het niet aan het lopen. De oplossing die Jakko voorstelde, een extra kolom, werkt goed. In de extra kolom vermenigvuldig ik het maandgetal met het projectnummer, en houdt zo één unie waarde over die wel in de formule past. Het zou wel erg toevalling zijn als deze dubbel voorkomen. In het plaatje de uitkomst. Eigenlijk is het een weg eromheen doch ik zie zo nog geen andere oplossing.

Voor allen die hebben mee gedacht, dank hiervoor, ik heb alles geprobeerd.

Oplossing

<p class="cite">iMac Lover op 13 februari 2019 om 19:51</p> @Jakko..

op een iPad lukt dit niet

probeer dit is (a*b)/c = (a+c)/b

Ik wil weten wat de waarde van b is. Het resultaat in de zelfde cel als de vergelijking

Dit kan geen enkele spreedsheet. De vergelijking moet je dus in deel vergelijkingen opknippen

Sorry, ik krijg volgende week een MRI scan

Af en toe ben ik met de gedachten er niet bij

Gr

Beste iMac lover,

Sterkte voor de komende tijd, ik hoop voor je dat ze iets vinden waar ze wat aan kunnen doen. Beterschap!

Is er geen spaceship operator?

(…) <=> (…)

<p class="cite">iMac Lover op 13 februari 2019 om 19:51</p> probeer dit is (a*b)/c = (a+c)/b

Ik snap er weinig van … wat zijn a, b en c hier? Getallen, verwijzingen naar cellen, kolomletters — wat? Als het kolomletters zijn dan gaat dat inderdaad niet als je de vergelijking in kolom A, B of C zet, want dan verwijst de cel naar zichzelf en dat levert een fout op. Alleen is dit totaal niet relevant voor het probleem van Erwin.

Als je een formule in de ene cel hebt, een tweede formule in een andere cel, en in een derde cel de uitkomsten van die eerste twee met elkaar vergelijkt, dan kun je dat alles ook in één cel stoppen.

<p class="cite">Erwin op 13 februari 2019 om 21:30</p> Je hebt me op het juiste spoor gekregen, waarvoor dank. Het is zo dat een som.als functie een toets waarde; een voorwaarde ; en som-waarde heeft.
De foutmelding ging (zo te zien in je schermafbeelding) niet over SOM.ALS() maar over MAAND() :)

Foutje, kan weg.

@jakko

a,b,c zijn variabelen?. Dit soort notaties zie je veel met algebra.

Heel lang geleden werden met dit soort variabelen pok gebruikt in de Booleaanse algebra gebruikt in logische schakelingen

Voor a of b kun je ook een getal invullen

ik kon geen voorbeelden vinden van vergelijkingen op internet en de Apple website over de app Numbers

misschien, dat Microsoft voorbeelden heeft van vergelijkingen

Één vraag, kun je in Numbers ook draai tabellen maken

Voor mijn werk, gebruikte ik Excel vroeger bij PTT telecom om ASCI bestanden te schonen. Ik gebruikte Excel als editor om fouten in data basis, om abonnee gegevens te schonen

Nu alleen nog maar voor mijn belasting aangifte en een pijn dagboek bij te houden

gr

.

Maak eens een vergelijking in Numbers met twee variabelen om te testen

Variable A met functie F = Variable B met functie G

Kijk of dit kan’

Keep It simple. Je verwacht de uitkomstal en kijkt of Numbers dit kan!

Kan het, zo kun je dan complexere vergelijkingen bouwen, waarvan je de uitkomst al weet.

Puur oevening

Mijn Avatar op WMV heb ik gemaakt in Microsoft Excel. In de 3D staaf grafiek heb ik mijn selfie geplakt. Zo leer ik ouderen in een zorginstelling op een speelse manier met Excel werken. Anders haken deze ouderen te snel af.

Gr

<p class="cite">iMac Lover op 14 februari 2019 om 21:01</p> @jakko

Het concept is mij bekend … anders had ik het waarschijnlijk niet bij die naam genoemd, denk je ook niet?

<p class="cite">iMac Lover op 14 februari 2019 om 21:24</p> Maak eens een vergelijking in Numbers met twee variabelen om te testen

Ik snap nog altijd totaal niet waar je naartoe wilt. Bedoel je zoiets?

Probeer anders eens een concreet voorbeeld te geven …

<p class="cite">Jakko Westerbeke op 15 februari 2019 om 10:31</p>
<p class=”cite”>iMac Lover op 14 februari 2019 om 21:01</p> @jakko

Het concept is mij bekend … anders had ik het waarschijnlijk niet bij die naam genoemd, denk je ook niet?

<p class=”cite”>iMac Lover op 14 februari 2019 om 21:24</p> Maak eens een vergelijking in Numbers met twee variabelen om te testen

Ik snap nog altijd totaal niet waar je naartoe wilt. Bedoel je zoiets?

Probeer anders eens een concreet voorbeeld te geven …

Beste Jakko,

A,B en C zijn kolommen, in een spreadsheet programma heel normaal.

de dubbele vergelijking werkt niet omdat numbers niet bijhoud in welke regel de eerste en tweede vergelijking plaatsvinden. Excel doet dit wel.

De extra kolom is dus een uitkomst en niet storend.

Groet Erwin

Voor a, b en c kun je ook een getal invullen of een datum. Of een bedrag

Stuur een gedeelte van dit werkblad in een persoonlijke mail naar @Jakko

Maak eens een nieuwe Numbers spreadsheet

En maak eens een heel eenvoudige vergelijking, en kijk of dit werkt. Heel simpel en niet te moeilijk doen