Mijn iMac Intel Core Duo 2.0 is hard aan een schone installatie toe. Wegens verstoppertje spelen van mijn meegeleverde systeemdisks en gebrek aan geld, probeer ik nu de Tiger software tweedehands te verkrijgen. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer; welke van al die aangeboden versies van Tiger is nu geschikt voor mijn iMac?
Zo kwam ik bijvoorbeeld de volgende versie tegen:
Mac OS version 10.4.7, A[color=red:ab80fe0b8e]N[/color:ab80fe0b8e]T version 3A112, Disc version 1.0, 2[color=red:ab80fe0b8e]7[/color:ab80fe0b8e]691-5883-A. Deze staat in de ene advertentie beschreven als ‘Tiger 10.4.7 upgrade for Intel-based PowerMac G5’, maar in de andere als ‘Apple original OSX 10.4.7 install disc for intel iMac’. :? Hier wordt de versie overigens wel gesecificeerd als: Mac OS version 10.4.7, A[color=red:ab80fe0b8e]H[/color:ab80fe0b8e]T version 3A112, Disc version 1.0, 2[color=red:ab80fe0b8e]Z[/color:ab80fe0b8e]691-5883-A [Trouwens erg verwarrend dat de termen Intel en G5 vaak samen voor een model gebruikt worden: “iMac Intel G5”. ]
Wat je ook veel tegenkomt zijn disks die ooit zijn meegeleverd bij andere modellen (bv. bij een Mac Mini of MacBook). Klopt het dat die niet te installeren zijn op een iMac? En hoe zit het met de licentie als de disk, die ik koop, bijvoorbeeld al op een andere computer geinstalleerd is?
Ik hoop dat iemand me een beetje kan bijscholen op dit gebied. Misschien dat iemand een site weet waar dit soort dingen terug te vinden zijn?
Sowieso klopt de tekst niet, er bestaat namelijk helemaal geen "intel based Powermac G5" of een "iMac intel G5"... intel en G5 zijn 2 totaal verschillende machines, dus die 2 termen kunnen nooit samen in 1 naam staan.
Maar niet door Apple zelf, hooguit door een slecht schrijvende gebruiker.
Beste oplossing is gewoon die herstel-disks op te zoeken, DIE zijn speciaal voor jouw Mac gemaakt. Neem anders contact op met Apple, en vertel dat je je herstel-cd’s kwijt bent…
[quote:0449e41b9f="unSOUND"]Sowieso klopt de tekst niet, er bestaat namelijk helemaal geen "intel based Powermac G5" of een "iMac intel G5"... intel en G5 zijn 2 totaal verschillende machines, dus die 2 termen kunnen nooit samen in 1 naam staan.[/quote:0449e41b9f]
Ben het niet met je eens. Chevrolet Matiz wordt ook nog vaak een Daewoo genoemd. De nieuwe Intel Macs hebben gewoon de vormgeving van de G5, daarom is het niet verwonderlijk dat ze door mensen zo genoemd worden. De Ipod heet officieel ook Ipod with video, maar noem jij hem ook niet gewoon Ipod Video?
G5 verwijst gewoon naar de CPU die erin zit. Dus Intel en G5 in de naam van een en dezelfde Mac is domweg onzin, verwarrend en voor iemand die een zinvol antwoord wil hebben niet aan te bevelen.
Kleine moeite om duidelijk te zijn over wat het nu echt is, zou ik zeggen. Zeker als je een beroep doet op anderen om jouw probleem te helpen oplossen…
Alle nieuwe Mac's worden met originele software DVD's geleverd. Daar zit niet alleen je basissysteem op maar ook de gratis iLive-software. Die machine is hooguit 1,5 jaar oud, dus als je slim bent ga je even naar de winkel waar je hem hebt gekocht en leg je uit dat je door die en die omstandigheden je originele DVD's kwijt bent geraakt en dat je nu dus zware problemen hebt. Die mensen zullen je als goede en oprechte leverancier echt niet in de kou laten staan.
Ehm... Ja, daar ging het over. Turbanus heeft groot gelijk. Zorg dat je de juiste schijven op een nette manier er weer bij krijgt en berg ze dan wat beter op. Want dat gedoe met tweedehands schijven die het wel of niet doen alleen op bepaalde hardware... knap waardeloos als je het mij vraagt.
Of wacht gewoon op Leopard. Had ik geloof ik al eens eerder gezegd. Wachten! Dat is de oplossing. Maar serieus, in dit geval lijkt me dat niet zo gek. Want eerlijk gezegd geloof ik ook niet zo in Macs die bij normaal gebruik toe zijn aan een schone installatie. Het is geen Windoos.
@iJoost: [quote:874be16fa8]Kleine moeite om duidelijk te zijn over wat het nu echt is, zou ik zeggen. Zeker als je een beroep doet op anderen om jouw probleem te helpen oplossen...[/quote:874be16fa8]
Ik begrijp niet helemaal wat je met deze opmerking bedoelt. Begrijp me niet verkeerd: mijn iMac is zonder twijfel een Intel machine. Ik doelde op sommige advertenties van aanbieders van tweedehands schijfjes, die beide termen gebruiken om eenzelfde systeem aan te duiden. En waardoor er voor mij nog eens een extra vertroebeld beeld ontstaat welke Tiger-versie wel of niet werkt op mijn systeem...
In ieder geval bedankt voor alle reacties.
Probleem is dat ik al de tweede eigenaar van het beessie ben en dus niet weet bij welke Apple-dealer de iMac oorspronkelijk gekocht is. De vorige eigenaar heeft de computer toentertijd niet helemaal schoon doorverkocht; er staan nogal wat (rest-)bestanden op, en aangezien mijn kennis van besturingssystemen niet al te groot is, heb ik in sommige gevallen geen idee of ik het wel of niet weg kan gooien. Vandaar dat een schone installatie mij de beste optie leek. Ik had dat natuurlijk direct na aankoop moeten doen (toen had ik in ieder geval de DVD’s nog!), maar het apparaat was te verleidelijk om er niet meteen mee aan de slag te gaan. (Of misschien was ik gewoon te lui?)
Als iemand het typenummer van de originele software DVD’s van dit type iMac weet, hou ik me nog steeds aanbevolen. Maar goed, misschien moet ik, zoals iJoost aangeeft, inderdaad nog maar wat geduld hebben (en sparen!) totdat Leopard verschijnt…
[quote:5de71f748d="Wallinator"]Of je download ze van een willekeurige torrentsite?[/quote:5de71f748d]
Ik denk niet dat deze opmerking getollereerd gaat worden aangezien het illegaal is ;)
[quote:0175f346cd="jspr"][quote:0175f346cd="Wallinator"]Of je download ze van een willekeurige torrentsite?[/quote:0175f346cd]
Ik denk niet dat deze opmerking getollereerd gaat worden aangezien het illegaal is ;)[/quote:0175f346cd]
Nee hoor, veer5 heeft destijds de originele schijfjes legaal gekocht dus en is hij dus in bezit van een licentie. Daarnaast mag je een kopie voor eigen gebruik in bezit hebben, en of je die kopie nou zelf maakt of van een torrentsite afhaalt maakt niks uit.
[quote:a23320c29a="veer5"]@iJoost: [quote:a23320c29a]Kleine moeite om duidelijk te zijn over wat het nu echt is, zou ik zeggen. Zeker als je een beroep doet op anderen om jouw probleem te helpen oplossen...[/quote:a23320c29a]
Ik begrijp niet helemaal wat je met deze opmerking bedoelt.[/quote:a23320c29a]
Het was een reactie op mrjellow en niet op jou. Sorry.
[quote:06cbdaa693="Wallinator"][quote:06cbdaa693="jspr"][quote:06cbdaa693="Wallinator"]Of je download ze van een willekeurige torrentsite?[/quote:06cbdaa693]
Ik denk niet dat deze opmerking getollereerd gaat worden aangezien het illegaal is ;)[/quote:06cbdaa693]
Nee hoor, veer5 heeft destijds de originele schijfjes legaal gekocht dus en is hij dus in bezit van een licentie. Daarnaast mag je een kopie voor eigen gebruik in bezit hebben, en of je die kopie nou zelf maakt of van een torrentsite afhaalt maakt niks uit.[/quote:06cbdaa693]
Zo kun je het dus ook interpreteren… Kleine lettertjes an Apple wel eens gelezen?
Hopelijk heeft de TS deze machine niet gekocht van een heler. Ik zal ze de kost niet willen geven die op die manier aan een Mac zijn gekomen…
[quote:9bfd478e8b="veer5"]Probleem is dat ik al de tweede eigenaar van het beessie ben en dus niet weet bij welke Apple-dealer de iMac oorspronkelijk gekocht is.[/quote:9bfd478e8b]
Dan vraag je het toch gewoon vriendelijk aan de dichtsbijzijnde dealer. Die wil jou ook als klant.
[quote:759d0f39e6="Wallinator"][quote:759d0f39e6="jspr"][quote:759d0f39e6="Wallinator"]Of je download ze van een willekeurige torrentsite?[/quote:759d0f39e6]
Ik denk niet dat deze opmerking getollereerd gaat worden aangezien het illegaal is ;)[/quote:759d0f39e6]
Nee hoor, veer5 heeft destijds de originele schijfjes legaal gekocht dus en is hij dus in bezit van een licentie. Daarnaast mag je een kopie voor eigen gebruik in bezit hebben, en of je die kopie nou zelf maakt of van een torrentsite afhaalt maakt niks uit.[/quote:759d0f39e6]
De Nederlandse wetgeving is nogal tegenstrijdig op gebied van het maken van backups voor eigen gebruik. Je mag namelijk geen beveiliging doorbreken, je mag de auteurswetgeving niet overtreden en noem maar op. Om nou te zeggen dat een kopie van een stuk software downloaden via een of andere peer-to-peer programmaatje daadwerkelijk legaal is...lastig, erg lastig.
[quote:759d0f39e6=“Turbanus”]
Zo kun je het dus ook interpreteren… Kleine lettertjes van Apple wel eens gelezen?
[/quote:759d0f39e6]
Wet = wet en daar dient Apple zich ook aan te houden, ongeacht wat ze aan kleine lettertjes op wat voor papier dan ook zetten. Je ziet veel bedrijven allerlei leuke bepalingen in hun Algemene Voorwaarden stoppen welke bij een rechtszaak resoluut door de rechter worden geschrapt (vooral dingen m.b.t. de colportage wetgeving) omdat ze niet conform de wetgeving zijn. Kleine lettertjes zeggen dus niets als ze niet conform de wetgeving zijn.
Ik sluit me bij iJoost aan: in de winkel heb je maar 1 soort MacOS X en daar kunnen ze je vast wel aan helpen (gratis of tegen betaling). Je kunt ook gewoon je installatie opschonen door o.a. het oude gebruikersaccount (met uiteraard alle bestanden die in dat account staan) weg te gooien nadat je een nieuwe aan hebt gemaakt (vergeet niet om in ieder geval 1 account te hebben met beheerdersrechten). Als Leopard dan uit is koop je die, heb je ook weer installatie DVD/DVD’s.
[quote:54cfdd6cc7="dyn"][..]
De Nederlandse wetgeving is nogal tegenstrijdig op gebied van het maken van backups voor eigen gebruik. Je mag namelijk geen beveiliging doorbreken, je mag de auteurswetgeving niet overtreden en noem maar op. Om nou te zeggen dat een kopie van een stuk software downloaden via een of andere peer-to-peer programmaatje daadwerkelijk legaal is...lastig, erg lastig.[/quote:54cfdd6cc7]
Je doorbreekt geen beveiliging, dat heeft degene die de torrent heeft geupload gedaan. Auteurswetgeving overtreed je ook niet, als je zelf namelijk niet upload bied je niks aan en je hebt een geldige licentie voor de software. Ik zie dus geen reden om het niet gewoon ergens te downloaden.
Via Torrents kan je meestal alleen de PPC versie vinden, aangezien er geen Retail versie is van de Intel versie. Beetje lastig dus, aangezien je dan systeem-specifieke schijven moet vinden.
Volgens mij, als je nog garantie hebt, kan je via een APR wel aan nieuwe schijven kunnen komen. Ik denk dat ze wel iets van onkosten rekenen, maar dat zal ook niet zo hoog zijn. Ik denk net zoiets als bij de iLife-upgrade, dat was destijds 15 euro.
[quote:bedd37be9c="Wallinator"][quote:bedd37be9c="dyn"][..]
De Nederlandse wetgeving is nogal tegenstrijdig op gebied van het maken van backups voor eigen gebruik. Je mag namelijk geen beveiliging doorbreken, je mag de auteurswetgeving niet overtreden en noem maar op. Om nou te zeggen dat een kopie van een stuk software downloaden via een of andere peer-to-peer programmaatje daadwerkelijk legaal is...lastig, erg lastig.[/quote:bedd37be9c]
Je doorbreekt geen beveiliging, dat heeft degene die de torrent heeft geupload gedaan. Auteurswetgeving overtreed je ook niet, als je zelf namelijk niet upload bied je niks aan en je hebt een geldige licentie voor de software. Ik zie dus geen reden om het niet gewoon ergens te downloaden.[/quote:bedd37be9c]
Ware het niet dat wat jij denkt alleen van toepassing is op audio en video. Voor software is het verboden, dat is schending van de auteurswet aldus meneer de rechter ;)
Overigens is het waarschijnlijk ook nog zo dat wanneer je dat soort gekraakte software download je misschien ook nog schuldig bent aan iets als heling, daar is niet erg veel duidelijkheid over. De materie blijft gewoon ontzettend lastig voor software maar is vrij helder voor audio en video materiaal. Je moet dus niet zomaar gaan concluderen dat het wel legaal is; zeker gezien een eerdere uitspraak van een rechter waarin is aangegeven dat het voor software niet op gaat (wat dus weer haaks staat op het feit dat je een backup mag maken).
[quote:07ddac7f43="dyn"]Ware het niet dat wat jij denkt alleen van toepassing is op audio en video. Voor software is het verboden, dat is schending van de auteurswet aldus meneer de rechter.[/quote:07ddac7f43]
En dat terwijl er al meerdere mensen door Microsoft voor het gerecht zijn gedaagd wegens het gebruiken van een gedownloadde Office, en die werden stuk voor stuk vrijgesproken omdat men de software niet voor commerciële doeleinden gebruikt heeft... wat je op zich ook zou kunnen zeggen van OS X... het blijft een rare gewaarwording.