Duits virus???

Hallo allemaal,

in mijn mailbox zag ik 2 berichten, dat het afleveren van een mail die ik gestuurd zou hebben,
mislukt is. Het gaat hierbij om een mail wat door een virus gespammed wordt.

http://www.beveiligingnieuws.nl/beveiliging_nieuws.php?item=178

Hoe kan dat nou? Iedereen zegt dat antivirus-software voor de Mac niet noodzakelijk is.
Is het dan toch zo, dat ik “besmet” ben? Hoe kan ik dat het beste controlleren?

[quote:1743bb7522="patrickbuschman"]Hoe kan dat nou? Iedereen zegt dat antivirus-software voor de Mac niet noodzakelijk is. Is het dan toch zo, dat ik "besmet" ben? Hoe kan ik dat het beste controlleren?[/quote:1743bb7522]

De kans is groot dat het virus gebruik gemaakt heeft van je emailadres op een besmette pc(van collega/kennis/vriend). Tot op heden heeft een Windows virus nog geen effect op een Mac.

Controleer de headers maar van het bericht, daar kan je meestal nog achter halen waar het bericht vandaan komt.

Cyberwolf.

virus op een mac is onmogenlijk dus voor je zelf hoef je geen zorgen te maken je kunt je eerder zorgen maken om je omgeving...

Gelukkig!!

Begon me al zorgen te maken dat ik die duizende eurie voor Jan met de korte achternaam had
besteed…

8)

[quote:58b6311d11="patrickbuschman"]Gelukkig!!

Begon me al zorgen te maken dat ik die duizende eurie voor Jan met de korte achternaam had
besteed…

8)[/quote:58b6311d11]

check je prive bericht es :slight_smile:

[quote:b6c740c906="MacThijn"]virus op een mac is onmogenlijk[/quote:b6c740c906] Dat is niet helemaal waar. Het is wel waar dat er nog behoorlijk weinig virussen zijn voor de Mac. Echt heel erg weinig. Niet vreemd natuurlijk, het maken van een virus voor Windhoos is voor een virusmaker veel interessanter vanwege een grotere impackt... wereldwijd. Bij de Mac is dat (nog) niet zo.

Wat ik me afvraag, is dat als ik zo'n bericht binnen krijg, of mijn mac het dan ook weer doorstuurt zonder mijn medeweten zoals het op de pc ook gaat.

Er zijn idd wel virussen actief. ook op apples en ook onder osx. Als je via mail een besmet bestand binnen krijgt, zal dit niet direct je hele systeem besmetten, maar bijv. macro-virussen in word bestandjes zul je wel degelijk doorgeven en ook je andere word bestanden op je eigen systeem zullen op den duur besmet raken. En zoals gezegd, windows virussen worden wel doorgegeven via mail, zodat je daarvan ook meldingen krijgt, zodat je mail gebounced wordt.

@Ludo: Mogen wij weten welke OS X-virussen er dan zijn? Ik heb alleen gehoord van enkele (theoretische) trojan horses, en dat heeft toch niks met virussen te maken...

Om moedeloos van te worden!!! Wat is er toch de laatste weken hier aan de hand met virussen, en vooral mensen die maar wat roepen...

[size=18:525ed7d4ef]Er zijn tot op heden geen virussen bekend voor het besturingssysteem Mac OS X!!![/size:525ed7d4ef]

Wel zijn er enkele OS 8/9 virussen, en idd ook een aantal macro-virussen die actief zijn onder MS Office, maar die dus niks met een OS (Mac, XP) te maken hebben. En ja, het zou in de toekomst best kunnen veranderen.

En je kunt natuurlijk wel een Windows virus ontvangen in je mail, maar [size=18:525ed7d4ef]NEE[/size:525ed7d4ef], ze kunnen zich niet automatisch, uit zich zelf doorsturen, wat juist wel een kenmerk van een virus is. Doorsturen kan alleen als je ZELF op verzend drukt.

Klaro?!

Als je spam of virussen ontvangt (of een combinatie daarvan), kun je via [url=http://www.spamid.net]deze site[/url] min of meer automatisch een klacht indienen bij de provider van de (echte) verzender. In bijna alle gevallen is de afzender vervalst, maar door de 'header information' van de mail te (laten)analyseren kun je achter 't IP-adres van de verzender komen.

Inderdaad Oppie, op het moment dat het woord 'virus' voorbij komt, dan hoor je de grootste onzin langskomen van mensen die het allemaal denken te weten. Laten we ophouden met paniekzaaien, doe eerst je huiswerk, voordat je reageert! :roll:

[quote:6d02d54dfa=“patrickbuschman”]Hoe kan dat nou? Iedereen zegt dat antivirus-software voor de Mac niet noodzakelijk is.[/quote:6d02d54dfa]
Niet iedereen zegt dat antivirus-software voor de Mac niet noodzakelijk is, maar het hangt ervan af of je Microsoft Office en Classic gebruikt of niet. Ook in het geval van Virtual PC zou je kunnen denken aan een Antivirus.
Gebruik je Office, dan kunnen Macro-virussen je Office documenten besmetten. (Macro-virussen zijn in principe platform onafhankelijk, zolang het maar gaat om Microsoft Office, overigens werken niet alle Macro-virussen binnen Office voor Mac OS X.) Dit doe je door zo’n met een Macro-virus besmet document te openen. Het Macrovirus kan nu je andere Office-documenten besmetten (en vast nog andere zaken, maar alleen als het gaat om Office-documenten). Je hoeft dan echter nog steeds niet bang te zijn dat ze automatisch worden doorgestuurd, alleen handmatig kan dit, zoals Oppie al aangaf. Gebruik je geen Office? Dan hoef je voor Macro-virussen niet bang te zijn, of je moet zeker willen weten dat je zo’n besmet document niet door stuurt. Wat je zou kunnen doen is CheckMail (MacFan) of ClamXav (maken beide gebruik van de ClamAV-engine) te installeren, hiermee kun je gratis handmatig de betreffende bestanden scannen.
In het geval van Classic, zijn er een paar tientallen virussen, maar in het wild zul je ze zo goed als niet tegenkomen en draai je geen Classic, dan is er absoluut geen probleem.
Je Windows-installatie in Virtual PC kan natuurlijk besmet raken, maar alleen als je het virus opstart in je Windows, binnen Virtual PC. Het aanklikken zou Virtual PC kunnen starten, maar het simpelweg annuleren, stoppen of geforceerd stoppen is voldoende om dit te voorkomen. Zonder Virtual PC echter is er wederom geen enkel gevaar.

[quote:6d02d54dfa=“patrickbuschman”]Is het dan toch zo, dat ik “besmet” ben? Hoe kan ik dat het beste controlleren?[/quote:6d02d54dfa]
Het is absoluut niet zo dat je besmet bent! Het gaat hier om een Windows-virus.
Zoals Oppie al aangaf bestaan er tot op heden nog geen virussen voor Mac OS X. Er is een klein beetje spyware, wat je helemaal zelf moet gaan zoeken, zelf bewust moet downloaden, zelf met een wachtwoord moet installeren, dus zomaar oplopen is er niet bij. Ook is er wat Malware, 2 of 3 trojaanse paarden, 2 probeerseltjes die niets doen en 2 scripts, waarvan 1 je homefolder wist en de ander o.a. je wachtwoorden kraakt, etc. Deze zijn allemaal alleen te vinden op internet, wanneer je er echt goed naar zoekt, in het wild bestaan ze niet, je krijgt ze dus niet zomaar per email toegestuurd of je moet een kl**thommel van een medemacgebruiker als vriend hebben. Pas hoogstens op met P2P, daar was zo’n script te vinden als Word-installer.
De ClamAV-engine ondersteunt overigens nog geen eventuele virussen/trojaanse paarden etc. voor de Mac, dat gaan ze wel doen in de nabije toekomst, maar er zijn er nog veel te weinig om het echt prioriteit te geven.

[quote:6d02d54dfa=“Cyberwolf”]Controleer de headers maar van het bericht, daar kan je meestal nog achter halen waar het bericht vandaan komt.[/quote:6d02d54dfa]
Veel wormen en virussen maken gebruik van willekeurige afzenders. Ze plakken er gewoon eentje op die ze op een besmette PC hebben gevonden en veel mensen denken dan dat de email van dat adres afkomstig is, maar dat is niet waar.

[quote:6d02d54dfa=“MacThijn”]virus op een mac is onmogenlijk[/quote:6d02d54dfa]
Onmogelijk moeten we nog afwachten, dat het niet makkelijk is om er eentje te schrijven, dat heeft de tijd dat Mac OS X inmiddels bestaat wel bewezen. Het feit dat er mensen zijn die schadelijke scriptjes proberen te schrijven voor Mac OS X, bewijst dat men wel bezig is met ontdekken wat er mogelijk is met Mac OS X, toch is dit blijkbaar niet eenvoudig. Ik geloof zeker dat er al een virus geweest zou zijn, wanneer het eenvoudig was geweest. Het permissie-verhaal maakt het lastiger, evenals de buffer aan Windows-vrienden die tussen Macgebruikers zit en het feit dat de meeste virusschrijvers een PC met Windows zullen hebben. De Unix-basis zal vast meespelen en er zijn meer Microsoft-haters in de wereld denk ik dan Apple-haters, wellicht speelt dat ook mee en natuurlijk zal het feit dat het minder interessant is om voor een klein platform te schrijven ook zeker meespelen, maar dat gaat voorbij aan de zeker niet slechte beveiliging van Mac OS X.
Ik geloof dat er in de toekomst echt nog wel iets gaat verschijnen, maar ondanks dat ben ik ervan overtuigd dat we veiliger achter onze Mac kunnen zitten dan achter een Windows-PC. :stuck_out_tongue: Maar ja, wie is dat niet met mij eens. Onkwetsbaar zijn we in ieder geval niet, want ook bij ons worden lekken gedicht. :roll:

[quote:6d02d54dfa=“Dega”]Het is wel waar dat er nog behoorlijk weinig virussen zijn voor de Mac. Echt heel erg weinig. Niet vreemd natuurlijk, het maken van een virus voor Windhoos is voor een virusmaker veel interessanter vanwege een grotere impackt… wereldwijd. Bij de Mac is dat (nog) niet zo.[/quote:6d02d54dfa]
Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, maar er klopt niets van, zie mijn reactie boven. Natuurlijk is het interessanter voor een virusmaker om een grotere impact te bereiken, maar een Mac-virus zou enorm groot nieuws zijn hoor, dus daar word je op slag door beroemd! Eerste echte Mac-virus een feit! Wie laat die kans aan zich voorbij gaan? Bij Windows is je virus een van de vele… :smiley:

[quote:6d02d54dfa=“sabine”]Wat ik me afvraag, is dat als ik zo’n bericht binnen krijg, of mijn mac het dan ook weer doorstuurt zonder mijn medeweten zoals het op de pc ook gaat.[/quote:6d02d54dfa]
Nee, onmogelijk. Er is nog geen enkel echt Mac OS X virus, laat staan eentje dat zichzelf via email door kan sturen vanaf jouw Mac.

[quote:6d02d54dfa=“Ludo”]Er zijn idd wel virussen actief. ook op apples en ook onder osx.[/quote:6d02d54dfa]
Dit is niet helemaal waar, in jouw geval Ludo, was het een Macrovirus dat jij binnen kreeg en ervoor zorgde dat jouw Office-bestanden besmet werden. Toen je een besmet bestand had aangepast en doorstuurde naar iemand anders, meldde deze je dat je bestand besmet was. Het ging in jouw geval dus om een Macrovirus, dat je zelf doorstuurde.

[quote:6d02d54dfa=“Ludo”]Als je via mail een besmet bestand binnen krijgt, zal dit niet direct je hele systeem besmetten[/quote:6d02d54dfa]
Niet direct, sterker nog, het zal je systeem helemaal niet besmetten.

[quote:6d02d54dfa=“Ludo”]maar bijv. macro-virussen in word bestandjes zul je wel degelijk doorgeven[/quote:6d02d54dfa]
Alleen wanneer je ze zelf handmatig doorstuurt.

[quote:6d02d54dfa=“Ludo”]en ook je andere word bestanden op je eigen systeem zullen op den duur besmet raken.[/quote:6d02d54dfa]
Dat klopt inderdaad. In jouw geval leek het erop alsof een bepaald bestand besmet was geraakt, wat door Word standaard nodig is voor nieuwe documenten.[/quote]

[quote:6d02d54dfa=“Ludo”]En zoals gezegd, windows virussen worden wel doorgegeven via mail, zodat je daarvan ook meldingen krijgt, zodat je mail gebounced wordt.[/quote:6d02d54dfa]
Ik zal je vast verkeerd begrijpen, maar Windows-virussen kunnen alleen worden doorgegeven, wanneer je zoals Oppie al schreef, deze zelf bewust doorstuurt. Je uitgaande email wordt alleen teruggebounced, wanneer deze een virus bevat.
Overigens gebeurt het wel eens dat Mac-gebruikers beschuldigd worden van het doorsturen van virussen, dit gebeurt dan meestal doordat je het zelf bewust doorstuurt of doordat een virus jouw adres als afzender heeft gebruikt. Jouw adres staat dus in iemands besmette computer.

Sorry van mijn lange post, maar ik vond het belangrijk dat de onwaarheden de wereld uit werden geholpen, dit veroorzaakt alleen maar twijfel en mogelijke paniek, allemaal vooralsnog onterecht. :smiley:

Goede uitleg! 8)

Dank je, ik heb er haast RSI van gekregen... :D (oei niet mee spotten) :| :)

Ja da's een mooie uitleg JeePee, alleen zullen deze vragen over virussen nog weleens een keertje de kop opsteken. Een macro virus in word is trouwens verrot vervelend aangezien er toch heel makkelijk veel documenten en tijd verloren mee gaat. Een oorzaak hiervoor is idd het zelf doorsturen van besmette bestanden d.m.v. mail.

Doordat veel macgebruikers (mss minder technisch onderlegde) denken dat er op een mac “helemaal geen virussen zijn” en OSX zelf (maar niet de programma’s die eronder draaien) vooralsnog virusvrij is worden bijv. deze word macro-virussen dus lekker door de gebruikers zelf via de mail verspreid, totdat er eens een mail terugkomt v/e provider of gebruiker die wel op virussen scant.
Het is dus wel zinvol om mensen hierover in te lichten lijkt me.

Waarom zijn er eigenlijk steeds van die security-updates als het OS zo safe is? In de laatste werden geloof ik een twintigtal beveiligingslekken gedicht. Dus zo veilig is het allemaal niet.

[quote:eb755af79b="Ludo"]Ja da's een mooie uitleg JeePee, alleen zullen deze vragen over virussen nog weleens een keertje de kop opsteken.[/quote:eb755af79b] Daar was ik al bang voor :wink: [quote:eb755af79b="Ludo"]Een macro virus in word is trouwens verrot vervelend aangezien er toch heel makkelijk veel documenten en tijd verloren mee gaat.[/quote:eb755af79b] Dat neem ik zondermeer van je aan, jij hebt er ervaring mee. [quote:eb755af79b="Ludo"]Doordat veel macgebruikers (mss minder technisch onderlegde) denken dat er op een mac "helemaal geen virussen zijn" en OSX zelf (maar niet de programma's die eronder draaien) vooralsnog virusvrij is worden bijv. deze word macro-virussen dus lekker door de gebruikers zelf via de mail verspreid, totdat er eens een mail terugkomt v/e provider of gebruiker die wel op virussen scant. Het is dus wel zinvol om mensen hierover in te lichten lijkt me.[/quote:eb755af79b] Dat ben ik helemaal met je eens, maar het moet natuurlijk wel kloppen wat er gezegd wordt. Dat is de reden dat ik zo'n uitgebreid bericht schreef. Ik ben volgens mij behoorlijk volledig geweest. [quote:eb755af79b="Ludo"]Waarom zijn er eigenlijk steeds van die security-updates als het OS zo safe is? In de laatste werden geloof ik een twintigtal beveiligingslekken gedicht. Dus zo veilig is het allemaal niet.[/quote:eb755af79b] Klopt, volledig potdicht zit het niet, alleen is het naar mijn weten nog geen enkele keer voorgekomen dat zo'n lek in Mac OS X misbruikt is. Gelukkig en laten we het vooral zo houden. Geen enkel OS is volledig veilig, toch is Mac OS X behoorlijk veilig en hebben we tot op heden weinig te duchten. Niet niets, maar wel weinig. :roll: