duo - switch - airport - ...

Een leuk vraagstuk. Dit is wat ik zou willen:

[img:60216da106]http://users.pandora.be/kippewit/netwerkje.jpg[/img:60216da106]
Ter verduidelijking:
(1) Kabelmodem van Telenet met een duo-abonnement (dus 2 ip-adressen). Gaat naar (2), de switch die de 2 ethernetadressen verdeelt. Eéntje gaat er naar (3), de pc, en ééntje gaat er naar (4), de airport. In de LAN-poort van de airport steek ik m’n imac (6), want die heeft geen airportkaart en staat vlakbij de airport. De airport zendt verder z’n stralen uit richting ibook (5). En als klap op de vuurpijl zou ik da printer (7) willen aansluiten op de usb-poort van de airport, zodat imac en imac hem beide kunnen gebruiken. Dat laatste echter is bijzaak.

Vragen:
a) Hoe moet ik alles configureren? Ik heb bvb gehoord dat Telenet de airport als een computer ziet en dus een ip-nummer toekent aan het basisstation en dus niks meer overhoudt voor andere computers.
b) Als alles correct blijkt te werken, behoor ik vanaf dan tot de mensen die moeten klagen dat ze geen bestanden kunnen verzenden via msn-messenger en meer van die fraaie firewall-nadelen (ik denk bvb aan ftp in dreamweaver)?

Alvast bedankt aan zij die zich in dit vraagstuk willen verdiepen.

De belangrijkste wijziging die ik wil voorstellen is dat je het Airport Base Station direct op je modem aansluit. Vervolgs sluit je de switch aan op de uitgang van het Airport Base Station.

Je gaat je ABS dan gebruiken als router.
De Mac’s en PC worden hierdoor in een eigen (lokaal) IP netwerk opgenomen.

Hiervan kun je op het forum voldoende voorbeelden vinden.

Succes!