Duur ??

Ik ben net gaan zien op de site van mac (bij onderwijs) daar vraagt men nog 179 euro voor office. ik vind dat veel geld, ik vraag mij echt af of jullie dat allemaal hebben kunnen betalen. soms denk ik dat ik mssn beter een pc had gehad, dan kan je al die dure progs op minder 'eerlijke' manier toch gemakkelijk bekomen !

1) illegaal gekopieerde software bestaat voor zowel Mac als PC. 2) illegaal gekopieerde software daar doen wij niet aan op macosx.nl

ter verduidelijking: ik zoek geen illigale software ik stel me gewoon vragen bij het feit hoe jullie die software kunnen betalen. Want mijns inziens is 180euro véél geld, zeker voor een student (die met andere kosten ook zit zoals rijbewijzen e.d.)

Akkoord zonder studentenlicenties kost het nog véél meer, maar toch blijf ik dat véél geld vinden.
Het ergste is dat ik me die kost toch nog zal moeten doen. want het alternatief voor student
www.ma3d.com werkt bij mij niet echt (hoe open je in godsnaam een .cdr.dmg file ??)

Een hoop (hoge)scholen zijn aangesloten bij SurfSpot (http://www.surfspot.nl/). Daar kun je officiële licenties kopen voor zeer weinig geld. (Naar mijn weten hebben ze ook Mac software...)

Greets
Tristan

MS Office X kost voor studenten en docenten bij Surfspot €13,75. Maar om het aan te kunnen schaffen heb je natuurlijk wel een password/gebruikersnaam nodig, verstrekt via je onderwijsinstelling, en ze houden bij of je een pakket al hebt. Evengoed een waanzinnig groot verschil met de AppleStore. Misschien kun je jouw onderwijsinstelling zo ver krijgen dat ze uit gaan zoeken of ze kunnen aansluiten bij SurfSpot, of dat ze zelf zo'n soort deal met MS kunnen aangaan.

Wat is duur? De normale PC versie van Office kost € 589, de studentenversie € 159.

Inhoud:
Word 2003

• Excel 2003
  • PowerPoint 2003
  • Outlook 2003
  • Outlook 2003 Business Contact Manager
  • Publisher 2003

De OSX versie heeft geen Outlook, maar daarvoor in de plaats Entourage (beter).
En aan Publisher mis je ook niets.

Dus volgens mij zijn we beter (=goedkoper) af.

Je kunt ook overwegen om OpenOffice te downloaden, dat kan hetzelfde maar is wel wat geprul om te installeren en fatsoenlijk mee te werken.

Maar waar heb je Office eigenlijk voor nodig ? Het meeste werk kun je ook doen met TextEdit of AppleWorks, maar ja smaken verschillen en soms is het wel makkelijk.

[quote:47f4edaa8b="Nameless little hunter"]...ik vraag mij echt af of jullie dat allemaal hebben kunnen betalen...[/quote:47f4edaa8b]

Niet iedereen hier heeft zich wijs laten maken dat 'ie afhankelijk zou moeten zijn van Micro$oft. Ikzelf gebruik bijvoorbeeld geen office, maar gewoon AppleWorks dat ik gratis bij mijn iBook kreeg.

[quote:ef99fa86cf="Nameless little hunter"]ter verduidelijking: ik zoek geen illigale software ik stel me gewoon vragen bij het feit hoe jullie die software kunnen betalen. Want mijns inziens is 180euro véél geld, zeker voor een student (die met andere kosten ook zit zoals rijbewijzen e.d.)

Akkoord zonder studentenlicenties kost het nog véél meer, maar toch blijf ik dat véél geld vinden.
Het ergste is dat ik me die kost toch nog zal moeten doen. want het alternatief voor student
www.ma3d.com werkt bij mij niet echt (hoe open je in godsnaam een .cdr.dmg file ??)[/quote:ef99fa86cf]

Hou toch eens op met dat gejank over arme studenten! Dat je als student niet direct een huis, een auto en een boot kunt kopen lijkt me niet zo’n probleem (en evident). Dat jullie in het kader van je studie op allerlei zaken korting kunnen krijgen zul je mij niet over horen. Maar als je in een normale economie groot wil worden en niet straks merken dat je na je studie volslagen overbodig bent geworden omdat er voor jouw salaris ongeveer 10 Indiërs met hersens aan de slag kunnen (zoals nu massaal in Silicon Valley gebeurt), dan moet je accepteren dat er voor zaken en diensten betaald moet worden. Of je weigert MS omdat je het geld er niet voor over hebt, of je geeft iets minder uit aan bier en koopt Office met een studentenlicentie. En dan zal ik je niet scheef aankijken dat ik 15% meer heb moeten betalen omdat jij korting moet krijgen…

[quote:dcbe109946="Deskman"][quote:dcbe109946="Nameless little hunter"]ter verduidelijking: ik zoek geen illigale software ik stel me gewoon vragen bij het feit hoe jullie die software kunnen betalen. Want mijns inziens is 180euro véél geld, zeker voor een student (die met andere kosten ook zit zoals rijbewijzen e.d.)

www.ma3d.com werkt bij mij niet echt (hoe open je in godsnaam een .cdr.dmg file ??)[/quote:dcbe109946]

Hou toch eens op met dat gejank over arme studenten! Dat je als student niet direct een huis, een auto en een boot kunt kopen lijkt me niet zo’n probleem (en evident). Dat jullie in het kader van je studie op allerlei zaken korting kunnen krijgen zul je mij niet over horen. Maar als je in een normale economie groot wil worden en niet straks merken dat je na je studie volslagen overbodig bent geworden omdat er voor jouw salaris ongeveer 10 Indiërs met hersens aan de slag kunnen (zoals nu massaal in Silicon Valley gebeurt), dan moet je accepteren dat er voor zaken en diensten betaald moet worden. Of je weigert MS omdat je het geld er niet voor over hebt, of je geeft iets minder uit aan bier en koopt Office met een studentenlicentie. En dan zal ik je niet scheef aankijken dat ik 15% meer heb moeten betalen omdat jij korting moet krijgen…[/quote:dcbe109946]

ik kan het niet anders vinden als grof (marginaal ?) dat jij mij zo maar veroordeeld !!
hoe durf jij alle studenten over de zelfde kam te scheren, hoe durf je !!??
trouwens jij als niet student (en duidelijk een beter persoon) zal zeker weten dat discriminatie een synoniem is van veralgemenen. dat strookt met de ideën van deze site…

als jij wilt negatief antwoorden, antwoordan dan in jezelf aub. ik had gehoopt enkel begripvolle of op zen minst goedgeplaatste reply’en te krijgen… spijtig

Jongens jongens laten we het wel leuk houden :)

Maar nogmaals; wat wil je precies met Office doen? Als je dus alleen meer simpele documentjes, spreatsheets of presentaties wilt maken, zou je OpenOffice.org kunne proberen.
Ik draai het zelf op m’n notebook (Linux) en vind het best wel fijn werken :slight_smile:

Om effe terug "on-topic" te gaan, Ik ben ook een arme student en begin te beseffen dat illegale software ook niet dat is. Daarom werk ik nu tussen al dat microsoft geweld met "OpenOffice 1.1" Persoonlijk vind ik dit een hele goede vervanging van MS Office en zolang je niet te speciaal doet zijn de bestanden volledig uitwisselbaar met elkaar.

Voor de rest werk ik meestal onder de standaard van tekstverwerking(ritch text format) en dit is te lezen/bewerken in ieder programma(MS Office,OpenOffice,Apple Works). Aan mijn medeleerlingen vraag ik dan ook als ze iets naar mij sturen om het liefst in dit voormaat te doen.

Dus probeer het eens of anders zul je een studenten-licentie moeten kopen.

Als je een degelijk schrijfpakket (wordprocessing) wil, is er Mellel voor amper $ 29 [url]http://www.redlers.com/[/url] het geeft de mogelijkheid om te exporteren in .rtf. Zoals eerder aangehaald kan je nog steeds werken met Appleworks (wat toch een redelijk office-pakket is) en waar je je documenten wel als .doc of .xls kan wegschrijven. En er is Openoffice.

Ik ben 46, geef al 20 jaar les en heb nog steeds geen rijbewijs (en ben er nog trots op ook)

Hoe we dat betalen?

Niet iedereen hier is student. Ik heb dat ook al weer 6 jaar achter me gelaten. Dus voor de (meeste) software kan ik gewoon netjes betalen. Zolang je geen speciale software nodig hebt, vallen de prijzen best mee. Met Appleworks en Keynote heb je een bijna volwaardig office-pakket, voor niet al te veel.
En tja, voor studenten die moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen, is het vaak zaak om wat inventiever te zijn. Zoek naar goedkope of gratis alternatieven (zul je wel gerichter moeten zoeken dan dit). Je hebt al een paar tips voor txt-programma’s gekregen. Mellel is ook wel een aardige (ha, ik zie dat iemand me net voor is).

[quote:7627673514="Nameless little hunter"]...zal zeker weten dat discriminatie een synoniem is van veralgemenen...[/quote:7627673514]

Okee, Deskman schoot misschien een beetje té erg uit zijn slof, maar mensen die maar te pas en te onpas het woord discriminatie in de mond nemen als ze persoonlijk worden aangesproken als deel van een doelgroep bezorgen me inmiddels ook wel jeuk op onprettige plekken.

Daarnaast vind ik een “arme student” die geen geld heeft voor MS Office voor zijn APPLE computer ook wel een beetje een contradictie. Ik vind dus dat het wel iets netter had gemogen, maar ben het que stelling wel met Deskman eens.

Neem het me niet kwalijk als ik op je lange tenen ben gaan staan, maar een draadje beginnen met Ik Arme Student doet bij mij bultjes ontstaan, ik heb niemand willen beledigen

Het enige waar je over kunt vallen is dat ik suggereer dat je misschien iets beters met je geld kunt doen dan er bier voor kopen. Excuses daarvoor dan. Verder staat er geen enkele persoonlijke of algemene veroordeling in mijn reactie. Lees nog maar eens goed wat er staat.

Ik heb ik twee zinnen geprobeerd duidelijk te maken dat je studie een investering in de toekomst is. Die toekomst is een economie waarin je zult moeten knokken om je investering terug te verdienen. Ook zal er dan voor jouw kennis en kunde betaald moeten worden. Jouw idee over dat het voor studenten nóg goedkoper gemaakt moet worden heeft als direct gevolg dat bedrijven op zoek gaan naar goedkopere werkkrachten. Als software goedkoper moet worden zal dat alleen maar kunnen door niet jóúw kennis en kunde te gebruiken, maar die van de knappe koppen uit de lage-lonen landen. Helaas is dat de toekomst zoals die nu voor ons lijkt te liggen

Je zult het niet breed hebben, daarom zijn er voor studenten al speciale regelingen voor softwarelicenties. Dat 180 euro veel geld is hoor je mij ook niet over, het ís ook veel geld. Maar als je zegt dat je niet snapt hoe je dat kunt betalen als je ook nog geld moet uitgeven voor je rijbewijs… dan klopt er volgens mij iets niet in je prioriteitenlijstje. Of stap je ook in bij de rijinstructeur met de vraag of hij tijdens je lessen misschien op rode diesel wil rijden??

Overigens en voor de goede orde: ik ben ook student geweest en weet precies wat het is om van beurs en bijbaantjes rond te komen, maar het is geen armoede. Dat ziet er namelijk heel anders uit.

Hmm, toen ik nog studeerde kreeg ik gewoon kopietjes van alles wat ik wilde, zo van mijn docenten. (Niet officieel natuurlijk, maar toch). En anders 'vond' ik het wel op limewire oid. Als student had ik werkelijk alle programma's die je kon verzinnen. De meeste maar een paar weken omdat het niet was wat ik zocht of nodig had. (Toen waren programma's nog max. 20 Mb). We leerden er het grafische vak en kregen daarnaast korte semesters 3D of web. Dreamweaver was er nog net niet en elke maand leek er wel een ander programma bij te komen. Je kon zelfs je macje bij de technische dienst inleveren, dan parkeerden zij er een lading programma's voor je op. (CD branders waren er nog maar net, en harde schijven waren 2 gig). Toen ik na de studie op dezelfde school ging werken kreeg ik op softwarebeurzen zelfs complete installatie CD's van sommige nieuwe bedrijven zelf. Ze [i:ce791ea380]wilden[/i:ce791ea380] dat de studenten er mee gingen experimenteren en hun programma leerden. (Logisch toch? Als ze afstudeerden hadden ze meteen een sterke voorkeur voor dat pakket). Een student met illegale software? So what.

Waar is de tijd dat wanneer je WordPerfect kocht voor je werk, je deze ook legaal thuis mocht installeren?

Ja ik begrijp dus ook niet waarom een student officiele software nodig heeft..

Ik moet voor school met Indesign en oa illustrator en Quark werken… Ik kan rustig een kopie van school meenemen dat bieden ze zelfs aan…
Als je nu zelf een bedrijf hebt… Maar student, wrom dan een dure office aanschaffen?

Ik was ook overgestapt op appleworks dat bij mjin imac zat. Appleworks is goed als je papers schrijft voor school, maar zodra het erom gaat om tekeningen etc. mooi in je tekst te plaatsen, te werken met tekstvakken etc... vind ik dat microsoft beter is. Sorry dat ik het moet zeggen. Op dat gebied vind ik Appleworks niets waard in vergelijking met de duidelijkheid van microsoft.

Volgens mij is het perfecte systeem een combinatie van de twee. Openoffice draait dan weer te traag.

Wat betreft: ik vind dat je als student je niet te veel moet aantrekken van officieel, zeker als het van microsoft is. Die jongens verdienen al genoeg.