Duurzaamheid Powerbooks bij professioneel gebruik

Hoe duurzaam zijn de Powerbooks bij professioneel gebruik?

Een vriend van mij zit na te denken om een Powerbook voor zijn eigen bedrijf aan te schaffen. Aangezien hij niet in de grafische industrie werkt maar een ‘gewone’ consultancy is tot nu toe een Windows-bak/laptop altijd logisch geweest. Is een Powerbook een goede alternatief?

Hoe zit het met de duurzaamheid van onze Powerbooks als je het dag in dag uit gebruikt? Blijft het ook zo mooi en kunnen de onderdelen de dagelijks mishandling aan? Ik hoor zaken als afbladerende “Titanium behang” van de Ti-books. Zijn de fragiel uitziende toetsen bestand tegen dagelijks geratel? Vervagen de opdrukken van de toetsen? Kunnen de Powerbooks tegen een stootje? Als er onderdelen kapot c.q. vervangen moeten worden (bijv. HD) zijn die makkelijk te vervangen? Kan je een gewone laptop HD van de PC-boer zo induwen (zijn het niet toevallig extra dure platte modellen?)?

Aangezien er ook een Windows netwerk is (een collega wil dan een Windows laptop), kan je met Airport zo meedoen in een netwerk met zaken als filesharing, draadloos internet etc.?

Kortom: Is een Powerbook alleen een showapparaat of kan je rustig die lelijke (en zware!) Dells, Compaqs, HPs, IBMs laten staan en met zo’n schitterende Powerbook aan komen zetten?

Graag reacties van mensen die hun Powerbook ook professioneel gebruiken!

Geen desktops meer hier.. zegt dat genoeg?

Uitbreiden kan naar wens: extra schermen, grotere schermen, geheugen, HD, firewire en usb… waarom nog een desktop?

Gebruik een Powerbook 17" elke dag gemiddeld 12 uur. Wordt soms wel heel warm, hoop dat het geen problemen geeft in de zomer.

Ik sleep mijn TiBook nu drie jaar iedere dag met mij mee van hot naar her in een Kipling rugzakje dat daar niet voor is bedoeld. Hij kan er goed tegen, al moet ik zeggen dat ik bij de volgende PB een rugzak van Brenthaven ga aanschaffen, zoeen met een val-bestendige binnenzak voor de computer. Een RadTech foudraal is ook een goede zaak, maar ik denk dat de Brenthaven binnenzak dat overbodig zou kunnen maken.....

Overigens vind ik dat bij dit soort machines AppleCare vanzelf spreekt.

Ik heb sinds november 2002 een TiBoPowerbook Gigabit Ethernet. Mijn collega had dezelfde, maar ik denk dat die van mij een maandagsexemplaar is geweest. Meteen na een week was de CD/DVD kapot. Hij liep aan. Mijn splinternieuwe machine was ik meteen 4 weken kwijt. De tweede speler was na een maand alweer kapot. Qua hardware is de (alweer verouderde) machine OK, maar de constructie zuigt grote tijd. Alleen het scherm en de afdekplaten zijn van Ti, de rest is gespoten platic, dat inderdaad afbladdert. De Titanium platen zijn gelijmd in het frame met een soort kit, die ook hier en daar loslaat waardoor de hele constructie instabiel is geworden. Apple heeft destijds op de rand van het technisch mogelijke geopereerd of eroverheen en dat maakt de TiBo niet opgewassen tegen dagelijks intensief gebruik. Mijn inschatting is dat de meeste constructieve problemen bij de nieuwe serie AluBo's grotendeels opgelost is. De nieuwe lijken qua constrctie meer de op de iBooks, dia altijd al veel steviger waren, dus ik zou er zo weer een kopen als ik weer geld heb voor een nieuwe.

Koop maar een HP laptop. Zou je een Apple zo maar kopen en er is ook maar iets mee dan heeft Apple het gedaan. Zie de Telegraaf van Gisteren. Ik kreeg zelfs een wraakzuchtig telefoontje van een verblinde Wintel-ganger in die orde; zie je wel...bla bla ! Leer eerst een Apple goed kennen, dan zijn er geen woorden meer nodig! :)

Ik gebruik mijn 12" PB dagelijks voor fotografie op locatie, of op kantoor gewoon ontwerp werk, of in de winkel om het netwerk te onderhouden. En thuis om te internetten en ander werk. En eens in de twee weken op school.. Dus ik gebruik sinds ik me PB heb geen enkele desktop meer.. Ik hang meestal wel een extra scherm eraan, en heb voor wat extra opslag ruimte gezorgt doormiddel van een servertje...

Voor de rest gaat hij altijd mee in me schoolrugzak, maar heb nu wel een crumpler tas besteld met speciale laptop zak erin.

Dus voor dagelijks gebruik voldoet hij uitstekend…

(PS misschien is een losse usb muis geen overbodige luxe… dat werk altijd nog prettiger dan de touchpad…)

[quote:5e77c04488="Hermanko"]Koop maar een HP laptop. Zou je een Apple zo maar kopen en er is ook maar iets mee dan heeft Apple het gedaan. Zie de Telegraaf van Gisteren. Ik kreeg zelfs een wraakzuchtig telefoontje van een verblinde Wintel-ganger in die orde; zie je wel...bla bla ! Leer eerst een Apple goed kennen, dan zijn er geen woorden meer nodig! :)[/quote:5e77c04488]

Ik werk al meer dan 10 jaar thuis met Apple dus ik ken Apple prima.
Omdat Apple altijd al zo’n bijzondere plaats inneemt in de computer industrie (innovatief, topmerk, mooi design etc) verwachten mensen ook bijna ‘onmenselijke’ prestaties & kwaliteit van de apparaten

[quote:fd00a33d09="The Photographer"]Ik gebruik mijn 12" PB dagelijks voor fotografie op locatie, of op kantoor gewoon ontwerp werk, of in de winkel om het netwerk te onderhouden. [/quote:fd00a33d09]

Dit is een beetje de reden dat ik bewust heb gemeld dat hij niet inde grafische industrie werkt. Kijk, wie zoals jij de Powerbook in een creatieve omgeving gebruikt zal veelal met de muis werken. Consultants gebruiken bijna continu het toetsenbord. Er moeten gewoon rapporten (ook af en toe wat illustraties mee maken natuurlijk), presentaties, spreadsheets rollen.

Toch een groot verschil in ‘slijtage patroon’ als je begrijpt wat ik bedoel

[quote:1c52714fc2="Eehhm..."]Ik heb sinds november 2002 een TiBoPowerbook Gigabit Ethernet. Mijn collega had dezelfde, maar ik denk dat die van mij een maandagsexemplaar is geweest. Meteen na een week was de CD/DVD kapot.

Alleen het scherm en de afdekplaten zijn van Ti, de rest is gespoten platic, dat inderdaad afbladdert. De Titanium platen zijn gelijmd in het frame met een soort kit, die ook hier en daar loslaat waardoor de hele constructie instabiel is geworden.

Mijn inschatting is dat de meeste constructieve problemen bij de nieuwe serie AluBo’s grotendeels opgelost is. De nieuwe lijken qua constrctie meer de op de iBooks, dia altijd al veel steviger waren, dus ik zou er zo weer een kopen als ik weer geld heb voor een nieuwe.[/quote:1c52714fc2]

Altijd razend irritant als je zoveel geld neertelt voor een machine dat het zo kwetsbaar is. Apple zou daar ook beter naar moeten kijken behalve innovativiteit en design. Gewoon ook naar duurzaamheid en degelijkheid.

Gespoten plastic (met afbladderend verf) maar dan wel alsmaar Titanium roepen vind ik ook wel een beetje bedenkelijk…

Is de nieuwe Alubook helemaal van Alu dan?

De nieuwe Powerbook is Alu.

Ik gebruik mijn mac niet voor grafisch gebruik, ik kan zelfs geen bal van die grafische toestanden. Volgens mij zal je vriend enkel nog Mac Office moeten aanschaffen, het is wel zo als zijn firma specifieke programma’s gebruikt dat die niet op de Mac draaien, vraag eens aan je vriend welke programma’s hij gebruikt voor het werk.

[quote:31643f0b45="MacAttack"]Volgens mij zal je vriend enkel nog Mac Office moeten aanschaffen, het is wel zo als zijn firma specifieke programma's gebruikt dat die niet op de Mac draaien, vraag eens aan je vriend welke programma's hij gebruikt voor het werk.[/quote:31643f0b45]

Hij gebruikt eigenlijk alleen Office inderdaad. Geloof dat Office op de mac weer een voorspronkje heeft op de Windows versie :slight_smile:

[quote:8565b5904c="bassbug"][quote:8565b5904c="The Photographer"]Ik gebruik mijn 12" PB dagelijks voor fotografie op locatie, of op kantoor gewoon ontwerp werk, of in de winkel om het netwerk te onderhouden. [/quote:8565b5904c]

Dit is een beetje de reden dat ik bewust heb gemeld dat hij niet inde grafische industrie werkt. Kijk, wie zoals jij de Powerbook in een creatieve omgeving gebruikt zal veelal met de muis werken. Consultants gebruiken bijna continu het toetsenbord. Er moeten gewoon rapporten (ook af en toe wat illustraties mee maken natuurlijk), presentaties, spreadsheets rollen.

Toch een groot verschil in ‘slijtage patroon’ als je begrijpt wat ik bedoel[/quote:8565b5904c]

Ik zie het grote verschil in slijtage niet, als je het niet erg vind?.. Ik maak namelijk ook fakturen, brieven etc. En een consultant kan natuurlijk ook een extra usb toetsenbord op z’n powerbook aansluiten als hij op kantoor is… Lijkt mij sowieso het handigst als hij voor een kleine PB of iBook kiest want die hebebn geen apart numerice verdeling… (De 17" bij mijn weten wel…)

[quote:554465ab0d="The Photographer"]Lijkt mij sowieso het handigst als hij voor een kleine PB of iBook kiest want die hebebn geen apart numerice verdeling... (De 17" bij mijn weten wel..)[/quote:554465ab0d]

Maar dan heb je wel een piepklein schermpie. Niet handig als je met excel en zo aande slag gaat

Als je een gooi en smijt computer wilt moet je geen Powerbook kopen. Maar het is kantoorwerk wat ie doet, geen oorlogsverslaggeving (koop dan een Panasonic Toughbook). Als je er normaal mee omgaat en hem in een tas beschermd tijdens transport zal je niet snel problemen hebben.

Met een powerbook kan je vriend alles doen wat hij wil, en meer, op een prettigere en efficienter manier dan met een wintel laptop.

De powerbook is ook een stuk representatiever. Mensen zijn nog steeds onder de indruk als ze hem zien. Voor een consultant die ook bij klanten komt ook niet onbelangrijk.

De kans dat een laptop gestolen wordt is trouwens minimaal even groot als dat ie kapot gaat. Ook wel iets om rekening mee te houden.

Aansluiten op een windows netwerk, filesharing en printen is doorgaans geen probleem.

Volgens mij zijn er twee soorten Macs (geldt voor desktops en notebooks): de probleemloze Mac, die het altijd doet, nou ja, in ieder geval de hardware is 100% en het maandagochtendexemplaar, dat echt elke keer opnieuw stuk gaat. Ik hoor niets anders dan dit: "Hij is geweldig, super, te gek, vet cool, doet 't altijd" of "Moederbord moet vervangen, cd speler/brander is stuk, kabelbreuk moet gerepareerd." En als je er dan eentje hebt die snel stuk gaat, dan gebeurt dat ook keer op keer weer. Gelukkig zijn die maandagochtendkneusjes flink in de minderheid, maar toch, elk pechgeval is er een teveel. Maar als je daarover blijft nadenken, dan blijf je bezig. Ik heb een Mac omdat ik OS X te gek vind en er lekker mee werk.

[quote:9c67ee9ee0="MacAttack"]De nieuwe Powerbook is Alu.[/quote:9c67ee9ee0]

maar de grijze komt ook door een laagje verf hoor, hier al gezien door een krasje…

Juist in de consultancy bewijst een apple zijn meerwaarde. Uiteraard heb je MS office X nodig. Maar als je daarnaast Keynote aanschaft heb je vele mogelijkheden om presentaties en rapporten dat beetje extra mee te geven.

Gelukkig zie ik weinig consultants die dus een apple hebben.

De PB is voldoende robuust als je er normaal mee omgaat. Maar ja, als je dat niet doet heb je of geld te veel of …
Ik werk al jaren met een apple in window omgevingen. Zeker nu is er geen enkel probleem met uitwisseling en connectiviteit.

Werk je veel op een vaste plek dan is een apple pro toetsenbord aan te bevelen naat uiteraard een muis.

een tijdje geleden is er een onderzoek geweest waar ik nu de link niet naar terug kan vinden, uiteraard, naar de "failure rate" van verschillende laptopbouwers. en wat schetste mijn verbazig? apple stond in de top3 van _laagste_ failure rate. dat getal was het aantal machines wat binnen een jaar een mankement ontwikkeld had. niet slecht zou ik zo denken!

zelf werk ik 10 jaar met alle merken laptops en bijna zonder uitzondering vind ik ze allemaal bagger. in mijn ervaring gaan de meeste machines na verloop van tijd rammelen en schroefjes verliezen (Dell), het scherm & moederboard stuk (HP), stoppen er gewoon mee (Compaq) etc. Mijn Titanium powerbook overigens doet het helemaal super. Is absoluut niet de sterkste constructie die ik ooit vast gehad heb maar toch zeker al een jaar bestand tegen mijn mishandelingen.

daarnaast worden de meeste laptops voor een groot deel uit dezelfde onderdelen gemaakt. de cdrw/dvd, de disk, het geheugen, het scherm… allemaal los verkrijgbare onderdelen die niet door apple gemaakt worden en uiteindelijk met wat hulp van design e.d. tot een mooie laptop gebakken.

het gaat volgens mij uiteindelijk om hoe je met je spullen omgaat. als jij iedere dag je laptop van een centimeter of 5 op je bureau gooit, gaat een daarvoor gevoelige HD snel om zeep.

mijn tibook is voor het grootste deel van metaal, wat met so’n speciale manier (gegalvaniseerd?) gekleurd is. dat is met die AlBooks ook zo. ‘verf’ klinkt zo goedkoop en dat is het ook niet echt.

in mijn ervaring komt het super over als je als consultant met een apple voor de dag komt. het laat zien dat je verder kijkt dan alleen het ‘geaccepteerde’. en met je apple en keynote kun je erg goed voor de dag komen. als je into software ontwikkeling bent is het een groot feest want alle opensource spullen draaien bijna ‘out of the box’. en de meeste Linux gebruikers laat je gewoon achter je als je Photoshop of Office opstart :slight_smile:

[quote:1f280d6da3="mousehouse"]apple stond in de top3 van _laagste_ failure rate. dat getal was het aantal machines wat binnen een jaar een mankement ontwikkeld had. niet slecht zou ik zo denken!

zelf werk ik 10 jaar met alle merken laptops en bijna zonder uitzondering vind ik ze allemaal bagger. in mijn ervaring gaan de meeste machines na verloop van tijd rammelen en schroefjes verliezen (Dell), het scherm & moederboard stuk (HP), stoppen er gewoon mee (Compaq) etc. Mijn Titanium powerbook overigens doet het helemaal super.

in mijn ervaring komt het super over als je als consultant met een apple voor de dag komt. het laat zien dat je verder kijkt dan alleen het ‘geaccepteerde’. en met je apple en keynote kun je erg goed voor de dag komen[/quote:1f280d6da3]

Dat is altijd goed om te lezen dat Apple degelijk machines maakt. Maar ja, is dat omdat de eigenaar / gebruiker gewoon veel voorzichtiger omgaat met z’n Apple? :slight_smile:

Ik werk nu zo ruim 3 jaar met een Compaq op me werk. Het is een standaard PC laptop (ziet er niet uit dus) maar heb eigenlijk niet echt problemen mee gehad. Tja, de afwerking laat wat te wensen over (bezien met een Apple bril).

Een mooie Powerbook uit de tas halen is inderdaad een lust voor het oog. Het is net een mooie vrouw die zich … ik sla door :wink:

[quote:ac382ff91b="vogel"]Volgens mij zijn er twee soorten Macs (geldt voor desktops en notebooks): de probleemloze Mac, die het altijd doet, nou ja, in ieder geval de hardware is 100% en het maandagochtendexemplaar, dat echt elke keer opnieuw stuk gaat.

Gelukkig zijn die maandagochtendkneusjes flink in de minderheid, maar toch, elk pechgeval is er een teveel.
[/quote:ac382ff91b]

Dat laatste is toch een nachtmerrie waar je gek van wordt? Waarom Apple dan niet gelijk een nieuw machine uit de doos tovert ipv reparaties, transport, tijd in steken etc. is me een raadsel? Moet je eens kijken wat voor positieve reacties je krijgt van je gebruikers en zeker zakelijke gebruikers