Duurzaamheid Powerbooks bij professioneel gebruik

Sinds 1998 werk ik dagelijks met een Powerbook als mijn vaste machine (Ik ben zelfstandige en heb een grafisch bedrijf). M'n eerste Powerbook was en G3 'Bronze', daarna een Tibook en nu het nieuwe 15 inch model. Los van de kwetsbare "verf" van de Tibook (en de drie dode pixels in dezelfde machine) heb ik geen enkele "klacht" te melden...

:apple:

[quote:0a0cda7e3a="twtp"]Sinds 1998 werk ik dagelijks met een Powerbook als mijn vaste machine (Ik ben zelfstandige en heb een grafisch bedrijf). M'n eerste Powerbook was en G3 'Bronze', daarna een Tibook en nu het nieuwe 15 inch model. Los van de kwetsbare "verf" van de Tibook (en de drie dode pixels in dezelfde machine) heb ik geen enkele "klacht" te melden...[/quote:0a0cda7e3a]

Hoelang doe je met een Powerbook? Bij een Windoos laptop is 3 jaar echt max. Behalve technische levensduur, na hoeveel jaar mag je van de fiscus afschrijven?

Heb je voor je Powerbook ‘alle opties aan’ of is dat niet nodig?

Voor de fiscus geldt voor computers een afschrijving van 3 jaar, heb ik van m'n belastingadviseur.

[quote:1b30f85c27="mousehouse"]een tijdje geleden is er een onderzoek geweest waar ik nu de link niet naar terug kan vinden, uiteraard, naar de "failure rate" van verschillende laptopbouwers. en wat schetste mijn verbazig? apple stond in de top3 van _laagste_ failure rate. dat getal was het aantal machines wat binnen een jaar een mankement ontwikkeld had. niet slecht zou ik zo denken! [/quote:1b30f85c27]

hangt natuurlijk af van je persoonlijke ervaring. mijn eerste mac was een iMac 700Mhz CRT waar ik nu op typ omdat mijn Alubook binnen is voor herstel van witte vlekken, batterij, lawaai van HD en het scheef zitten van het scherm op de laptop (al vanaf aankoop). Denk heus niet dat ik onvoorzichtig omga met mijn macs maar dit gaat te ver. Ik heb hem van oktober en nu moet ik hem al voor al die dingen binnendoen !! Om terug te komen op die iMac, die heb ik VIJF maal mogen binnendoen voor het scherm die soms het rode kleurkanaal wegliet. Niet echt handig voor een computer die zogezegd ‘perfect’ is voor grafische doeleinden (toch toen).

Ik begin serieus mijn vragen te stellen bij de kwaliteit van Apple’s Hardware… Twee macs en allebei serieuse problemen, kan toch niet aan mij liggen? Neenee, mij maak je niet wijs dat Apple nooit of weinig mankementen heeft in hun hardware (software is perfect).

Ze kunnen GVD maar best mij PB in perfect herstelde staat terugbezorgen want als die-hard macfan is dit verre van leuk.

– Een tereurgestelde maccer :cry:

Ik heb nu ruim 8 maanden een 17" powerbook die elke dag gebruikt wordt. Zowel prive als zakelijk. En zakelijk is in mijn geval eigenlijk alleen tekstverwerking en spreadsheets. Daarvoor gebruik ik Office. Het toetsenbord is echt perfect. Dat is natuurlijk persoonlijk maar ik vind de aanslag heel fijn. Naast de cijfertoetsen kun je ook lettertoetsen als numeriek keyboard gebruiken, maar dat vind ik zelf niet handig. Ik heb er een muis bij, maar gebruik die eigenlijk nooit, het touchpad werkt ook goed en nauwkeurig. Kortom gewoon een perfecte laptop ook voor een consultant. Als ik echt veel zou moeten zeulen met een laptop dan is denk ik een 15"powerbook weer wat geschikter dan een 17". Warmteproblemen heb ik eigenlijk geen last van, alleen bij heel processor intensieve bewerkingen wordt hij wel warm. zoals renderen of muxen, wanneer ik een film of dvd maakt. Maar dat zal je vriend niet snel doen denk ik. Overigens is ook een iBook G4 met 14" scherm prima voor je vriend denk ik, als hij voornamelijk Office gebruikt. Kun je ook zo aansluiten op een beamer voor een presentatie met Keynote of powerpoint.

[quote:a6df09eb67="PeterK"]Het toetsenbord is echt perfect. Dat is natuurlijk persoonlijk maar ik vind de aanslag heel fijn.

Overigens is ook een iBook G4 met 14" scherm prima voor je vriend denk ik, als hij voornamelijk Office gebruikt. Kun je ook zo aansluiten op een beamer voor een presentatie met Keynote of powerpoint.[/quote:a6df09eb67]

Ik heb zelf een tijdje een iBook gehad (Dual USB) en moest toch wennen aan de korte aanslag van zo’n laptop toetsenbord. Volgens mij is hettoetsenbord van de Powerbook iets beter maar het gevoel van een echt toetsenbord is het nog niet. Heb wel een Windows laptop gezien die bijna ‘echte’ toetsen had als op een normaal toetsenbord. Maar veel logger en lelijker dan de Powerbook uiteraard! :slight_smile:

G4 iBook is denk ik ongeschikt alleen al door de vast resolutie van 1024 x 768. Dat is met name bij spreadsheet echt veel te weinig vind ik

Het toetsenbord van een laptop is zeker in het begin even wennen. Maar van een powerbook 15" en 17" is het heel fijn vind ik. Van een iBook is het minder fijn. Ik maak nu eigenlijk het omgekeerde mee. Ik vind een "normaal" toetsenbord nu te hoog. Bij de powerboek is het bijna genoeg om de toetsen te strelen. Het is maar wat je gewend bent en je voorkeur heeft. Ik ben het met je eens, hoe hoger de resolutie en hoe groter het scherm, des te fijner werkt het met spreadsheets. Maar je vraag was of een powerboek voor de zakelijke gebruiker geschikt is. Juist wel want ze zijn op de zakelijke gebruiker gericht. Alle laptops, Dell HP etc.. waren tot niet lang geleden eigenlijk ook voornamelijk voor de (semi) zakelijke gebruiker. Er is nu een kentering te zien dat er ook door consumenten meer laptops gebruikt gaan worden.

[quote:58d440b5dc="PeterK"]Ik maak nu eigenlijk het omgekeerde mee. Ik vind een "normaal" toetsenbord nu te hoog. Bij de powerboek is het bijna genoeg om de toetsen te strelen. [/quote:58d440b5dc]

Die lage toetsen vind ik inderdaad te makkelijk te raken c.q. meerdere toetsen tegelijk te raken. Maar misschien kwestie van wennen inderdaad

Het iBook G4 toetsenbord is stukken beter dan dat van de G3 iBooks, maar wel licht ja.

Heb mijn PowerBook nu ruim een maand en waar ik eigenlijk al bang voor was.... de degelijkheid van het toestenbord laat flink te wensen over.... de - toets op mijn toetsenbord heeft losgelaten/afgebroken.... als ik zie hoe de toetsen bevestigd zijn dan voorspelt dit weinig goeds voor de toekomst..., ga hem terugbrengen om te laten repareren.... en ga voortaan over op extren toetsenbord.... iemand meer negatieve ervaringen met loslatende toesten? ik heb trouwens de 1.33 17" PB

ik heb zelf een 12" poBo.. en heb daar echt absoluut geen last van en ben er niet superzuinig op.. sleep hem overal mee naar toe en heb nog helemaal nergens last van.. wat jij hebt is niet "normaal" bij alle powerbooks.. of die van mij moet uitzonderlijk stevig zijn ;)

:slight_smile:

@HSL ben je met me eens dat de toetsen enigzsins kwetsbaar overkomen in vergelijking met de rest van de PB (want aluminium), ik bedoel de bevestiging van de toets die losliet laat me zien hoe fragiel de toesten zelf zijn (heel dun kunstof) en hele fragiele bevestigingen. Ik zal het vanavond ff op de gevoelige plaat vastleggen en hier posten.