DV-configuratie voor videomontage?

Mijn setup voor referentiebeeld/geluid voor FCP is nu als volgt: firewire vanuit G5 naar miniDVcamcorder, SVHS van camcorder naar JVC monitor, minijack van camcorder naar speakeringangen versterker (2x tulp) naar 2 hifi speakers.

Het werkt wel maar is niet ideaal. Ik heb ook een Miglia Directors Cut 2 (AD converter) waarop ik een ref monitor middels SVHS kan aansluiten en tulpuitgangen voor audio. Maar elke keer als ik dat ding gebruik, ‘digitaliseert’ het beeld na verloop van tijd en dat is alleen te herstellen door de G5 uit te zetten. (en dan doet ie het weer na een tijdje…) Onbruikbaar dus.

Ik wil het wat beter organiseren. Hoe hebben anderen hun systeem geconfigureerd voor DV? Wordt er gebruik van externe geluidskaarten gemaakt? Welke? En studio-speakers? Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen/aanpak.

Alvast bedankt,

Wolf

Je eerste opzet zou voldoende moeten zijn. Op een soortgelijke manier heb ik mijn set ook aangesloten, alhoewel ik de audio vanuit de computer direct naar een versterker laat lopen. Dat zit dus op een andere ingang dan het geluid uit de recorder (DSR-11) die ook direct op de versterker zit.

Echter werk ik met Avid XPress Pro en geen FCP.

Ik heb op de versterker (een Denon) een Speakerset van Dynaudio aangesloten, die een goede audio reference monitor is.

De meningen zijn er over verdeeld. De ene pleit voor passieve speakers (zoals ik heb), de ander voor actieve.

Voor actieve studio-speakers kun je het zo goedkoop of zo duur maken als je zelf wilt. Zaak is dat je vooral op je eigen gehoor moet afgaan wat je zelf mooi vind klinken. Hoor je genoeg verschil tussen hoog en laag (diepte in het geluid) etc. Het voordeel van actieve speakers is dat je het geluid direct uit je machine hoort, zonder evt. compressie van een aparte versterker. Mijn versterker verandert weinig tot niets aan het geluid en ik vind het bedieningsgemak van mijn oplossing net iets handiger. Maar bij versterking met passieve speakers kom je al snel uit bij de wat duurdere merken. Die van mij waren ongeveer 650 euro p.st. ex BTW.

Vrienden van mij hebben pasgeleden bij Feedback in Rotterdam actieve speakers van Rokit gekocht. Die dingen zijn spotgoedkoop (200 euro per stuk) en hebben een prima geluid.

Sony DSR-11 via FW aan de Mac, via analoog video out aan ISF calibrated monitor, analoog audio van Mac en DSR-11 maar Spirit Folio mixer. Audio outputs van mixer via Alesis RA100 eindtrap naar Tannoy System 8 NFM nearfields.

[quote:2f5b7fd2a9="~;-)"]Je eerste opzet zou voldoende moeten zijn. Op een soortgelijke manier heb ik mijn set ook aangesloten, alhoewel ik de audio vanuit de computer direct naar een versterker laat lopen. Dat zit dus op een andere ingang dan het geluid uit de recorder (DSR-11) die ook direct op de versterker zit.

Echter werk ik met Avid XPress Pro en geen FCP.

Ik heb op de versterker (een Denon) een Speakerset van Dynaudio aangesloten, die een goede audio reference monitor is.

De meningen zijn er over verdeeld. De ene pleit voor passieve speakers (zoals ik heb), de ander voor actieve.

Voor actieve studio-speakers kun je het zo goedkoop of zo duur maken als je zelf wilt. Zaak is dat je vooral op je eigen gehoor moet afgaan wat je zelf mooi vind klinken. Hoor je genoeg verschil tussen hoog en laag (diepte in het geluid) etc. Het voordeel van actieve speakers is dat je het geluid direct uit je machine hoort, zonder evt. compressie van een aparte versterker. Mijn versterker verandert weinig tot niets aan het geluid en ik vind het bedieningsgemak van mijn oplossing net iets handiger. Maar bij versterking met passieve speakers kom je al snel uit bij de wat duurdere merken. Die van mij waren ongeveer 650 euro p.st. ex BTW.

Vrienden van mij hebben pasgeleden bij Feedback in Rotterdam actieve speakers van Rokit gekocht. Die dingen zijn spotgoedkoop (200 euro per stuk) en hebben een prima geluid.[/quote:2f5b7fd2a9]

Ik heb mijn versterker ook direct op de PC aangesloten via headphones uit maar als ik het geluid direct vanuit de PC naar de versterker stuur tijdens de montage, is het niet sync met het video. Vandaar dat ik het audio via de camcorder naar de versterker stuur.
Wat ik ook niet begrijp: het volume bij het afspelen van QT’s/DVD’s is véél lager dan tijdens de montage…?? Ik kan mijn versterker bijna helemaal opendraaien… (Op een TV-set moet ik het volume ook flink opkrikken om DVD’s op hetzelfde volume te krijgen als het signaal van de kabel, maar dat geldt niet alleen voor mijn, maar voor alle DVD’s) Maw, er zijn zoveel variabelen en referenties, zoveel ijkpunten…

mijn camera heeft geen dv-in? hoe sluit ik dan best een ref-monitor aan, heb nu gewoon een externe (apple) crt monitor met pal/secam kleurenprofiel maar is lang niet goed.

Dat het niet sync is, heeft er mee te maken dat je beeld nog wel via de recorder loopt schat ik. Dat zou de vertraging kunnen verklaren. Het zou wel sync moeten zijn met je afkijkschermpje op de computermonitor.

[quote:399861dbaa="samheijens"]mijn camera heeft geen dv-in? hoe sluit ik dan best een ref-monitor aan, heb nu gewoon een externe (apple) crt monitor met pal/secam kleurenprofiel maar is lang niet goed.[/quote:399861dbaa]

Zit er op je camera een S-video aansluiting? Dan die gebruiken voor de beelduitvoer naar een ref-monitor. Als je direct vanuit je computer wilt kijken, heb je eigenlijk een in- en uitgang nodig op je camera, of recorder.