DV in / Uit of alleen DV in

Ik wil deze maand een camcorder aanschaffen maar ik vroeg me af of ik alleen een dv/in camcorder niet iets voor mij is.want ik ga toch niet editen en alles op de tape terug zetten..........maar de vraag is welke cam is op dit moment goedkoop en goed te gebruiken met een mac

Je bedoeld dus alleen een DV/Out op de camera. DV/Out is standaard op elke dig.camera en DV/In niet (kost meer, europese wetgeving blabla). Lijkt me een goed idee, want terug zetten op tape is idd niet zo nuttig. Kan veel beter een DVDtje bakken.

Mwah, dat is nog niet zo algemeen te stellen. Het terugzetten op tape geeft de mogelijkheid (archief!) nog iets aan de beelden te wijzigen, geluid bij te voegen, enz. Dat is op een DVD gezet, toch een stuk minder eenvoudig. (lijkt mij). Maar ala, gezien de vraagstelling accoord.

Ik heb een JVC met 'in' en 'out'.

Ik heb inderdaad dvd-in wel eens gebruikt als archief, omdat ik op mijn harddisk niet genoeg ruimte had.

Maar nu ik een extra harddisk heb, zet ik altijd een kopie apart tot ik klaar ben met mijn dvd en dan ruim ik alles op. Tapes bewaren doe ik überhaupt niet, want ik kom anders om in de rommel.

DV-in wordt door mij dus niet meer gebruikt en ik zou daar bij een nieuwe camera dan ook niet meer voor kiezen. Dat scheelt toch gauw 250 (?) euro of zo.

Welke camera's goed werken met de Mac... eigenlijk de meeste wel. Ikzelf heb ervaring met camera's van Sony, JVC, en Panasonic. Alle 3 werken deze echt probleemloos op mijn G4. Je kunt ze gewoon bedienen in FCE.

Ikzelf heb een Sony DCR-TRV19 dit is het instap model van Sony met een DV-in en DV-uit. Als ik jouw was zou ik toch overwegen om een camera met DV-in en DV-uit te nemen. Ik heb eerst een camera gehad zonder en ik miste het wel i.v.m. snel terug kijken van beelden die ik had ge-edit op TV. Het is namelijk zonde als je steeds maar DVD’s bakt en het eind-resultaat is toch net niet wat je verwachtte.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Gegroet en suc6,

Camera's met alleen dv-uit bezitten ook de hardware voor dv-in. Deze is door de fabrikant gedeactiveerd ivm europese wet. Je kunt hem heractiveren met een zogenaamde dv-in widget. Verbrijgbaar bij de fotospeciaalzaak.

Hans

http://www.dv-in.nl/index.html

http://home.planet.nl/~kikke061/documenten/verhalen/widget.htm

[quote:e6151914dc="Hans de Bijl"]Camera's met alleen dv-uit bezitten ook de hardware voor dv-in. Deze is door de fabrikant gedeactiveerd ivm europese wet. Je kunt hem heractiveren met een zogenaamde dv-in widget.[/quote:e6151914dc] Pas op! Want dit is niet per definitie bij alle camera's zo.

Bovendien kost een widget meestal net zoveel als het prijsverschil tussen een camera met of zonder dv-in èn ben je je garantie kwijt als je in je toestel gaat lopen klooien.

Ik zou deze weg dus niet bewandelen.

Dit is alleen leuk als je zelf al een wat ouder toestel bezit of van plan bent een tweedehands te kopen zonder dv-in.

Ik vind het zonde om je edits alleen op dvd te bewaren. Terugzetten op tape, als je het van belang vindt om je video's zonder kwaliteits verlies te bewaren. (ook leuk met het oog op de toekomst, als dvd kwaliteit wellicht beter wordt) dus ook dv IN.

Nog afgezien van het kwaliteitsverschil neem ik het risico niet de DV-master weg te laten. Die tape is over 20 jaar waarschijnlijk nog afspeelbaar, van zelfgebrande DVD's moeten we het nog maar afwachten (maar misschien wegen dit soort argumenten alleen voor mensen met kinderen?).

Je zou eens moeten uitrekenen hoeveel tapejes er in een laatje gaan. Hoeveel jaar is dat?

Over het algemeen komt het prijsverschil niet boven de 100 euro uit.

Succes met je beslissing.

Ander voordeel van een DV/in is dat je via je camera je werk naar videotapes kunt schrijven (Mac > camera via dv/in en camera > video via je analoge uitgang) zonder dat je extra hardware nodig hebt. Handig om je werk uit te delen aan die 'achtergestelde' oom of opa zonder DVD speler ...

Ik denk zelf nu toch dat het een DV in & Uit wordt, want ik vind het wel belangrijk om de master tape's ook te bewaren (backup ofzo)..............maar in ieder geval ben ik aan het rondkijken voor een goedkope camera,( waarschijnlijk wordt het 2ehands) In ieder geval bedankt ,maccers