DVD beveiligen tegen kopieëren?

Een klant van mij zit ongevraagd kopietjes te maken van een DVD die ik voor hem gemaakt heb. Schandalig!! Schofterig. Dat zou niemand hier toch ooit in zijn hoofd halen...

Ik wil het hem toch iets moeilijker maken, als het kan. Is er een manier om de DIEF er een beetje meer voor te laten werken? Dat ie in ieder geval het gevoel heeft dat ie het ding moet kraken?

Ik maak een video en bereken daarvoor slechts de helft van mijn gemaakte uren. (en dat weet de klant) Dat deze -niet onbemiddelde- klant niet even bij mij aanklopt voor die paar kopietjes vind ik nogal… flauw.

Stichting Brein of BIG inschakelen gaat me wat ver, vandaar deze vraag.

Alvast bedankt,

Wolf

Vrij kansloos. Een dure licentie voor Macrovision helpt ook niks, er zijn hier minstens 10000 forumleden die dat bruggetje probleemloos nemen. Misschien kun je het geluid-only op SuperaudioCD uitbrengen. En natuurlijk gewoon suen!

Tsja een van de meest gevraagde topics hier op het forum ! Hoe rip ik een DVD ?

Ik moet nu wel duiken voor het smijtservies van uNSOUND :stuck_out_tongue:

Hij wil juist het rippen onmogelijk maken. Daar weet Unsound denk ik ook niks op.

[quote:ddd092237b="Wolf"]Een klant van mij zit ongevraagd kopietjes te maken van een DVD die ik voor hem gemaakt heb. Schandalig!! Schofterig. Dat zou niemand hier toch ooit in zijn hoofd halen...

Ik wil het hem toch iets moeilijker maken, als het kan. Is er een manier om de DIEF er een beetje meer voor te laten werken? Dat ie in ieder geval het gevoel heeft dat ie het ding moet kraken?

Ik maak een video en bereken daarvoor slechts de helft van mijn gemaakte uren. (en dat weet de klant) Dat deze -niet onbemiddelde- klant niet even bij mij aanklopt voor die paar kopietjes vind ik nogal… flauw.

Stichting Brein of BIG inschakelen gaat me wat ver, vandaar deze vraag.

Alvast bedankt,

Wolf[/quote:ddd092237b]

Heb je het er al met je klant over gehad?

Jonas

[quote:d88f392c45="Martiniman"]Hij wil juist het rippen onmogelijk maken. Daar weet Unsound denk ik ook niks op.[/quote:d88f392c45]Dat begreep ik maar ik was alleen een beetje cynisch ! Oftewel ik geef em erg weinig kans dat het beveiligen gaat lukken .

[quote:b9879f2218="chonazz"]Heb je het er al met je klant over gehad?[/quote:b9879f2218] Inderdaad. En, wat heb je in eerste instantie met hem/haar hierover afgesproken?

Ik weet een prima beveiliging tegen kopieren en het is niet te kraken.

Je dvd na het branden even een paar seconden in de magnetron, doet wonderen :lol:

Hoe vervelend het ook is, de meeste beveiligingen zijn vrij eenvoudig te omzeilen. Met een programmaatje als MacTheRipper gaat dat bijvoorbeeld heeel eenvoudig. In Nederland is het gebruik van zo'n programma ook niet eens verboden, omdat het volledig legaal is om van een DVD (of CD) die je zelf bezit één kopie te maken voor eigen gebruik.

Wat al meer is gezegd hier, praat erover met diegene en kom daarmee tot een oplossing. Kom je er niet uit, doen het dan niet meer voor half, maar reken voortaan het normale tarief (of iets extra, omdat je weet dat diegene kopieën gaat maken).

Waarom bel je hem niet gewoon op en leg je het verhaal uit. Daar moet hij toch wel snappen?

Ik weet niet onder welke voorwaarden je de opdracht hebt geleverd?

Daarom laat ik meestal een oplage persen (100 stuks of meer) (via bv videoexperience.nl) en daarna trek ik mijn handen ervan af. Je doet er denk ik weinig tegen als je klant het verder niet wil doen via jouw. Is vervelend en ook is het moeilijk om een klant er op aan te spreken want voor het zelfde geld komt hij niet meer terug.

Persoonlijk vind ik dat ook geen goede gedachtengang. Eigenlijk zou je je moeten afvragen of je zo'n klant wil. Maar dat is heel persoonlijk en daarvoor ken ik de relatie en geschiedenis tussen beide personen ook niet goed. Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat zijn klant zich van geen kwaad bewust is.

Ik schat in hoeveel ze nodig hebben en die neem ik mee in de offerte. Ze mogen altijd terug komen voor meer maar ze mogen ook zelf kopieen trekken. Eigenlijk werkt het heel fijn want je krijgt niet meer de hele tijd het verzoek dat ze een paar extra kopieen willen hebben.

Ik heb het net gisteren gehoord van een collega binnen het bedrijf waarvoor ik de DVD heb gemaakt en heb het er dus (nog) niet over gehad. Die collega heeft dus wel bij mij bijbesteld en vertelde me dat de afdeling Communicatie zelf kopietjes draait en dat ik daar wat aan moest doen. Hij vond het lullig en wilde ook graag de bedrukte DVD's met doos/hoes. Er zijn geen afspraken over gemaakt vantevoren maar het copyright ligt dan bij de maker. Verder kan ik het me niet veroorloven om in deze opstartfase klanten af te stoten. Zo iemand voelt zich toch betrapt, vermoed ik, en voelt zich misschien in het vervolg ongemakkelijk bij mij- exit. Maar misschien is dat alleen maar mijn angst...

Ik denk dat ik in het vervolg wel iets hierover ga vermelden bij een offerte en/of neem het mee in de prijs.

Wat betreft de kopieerbeveiliging: natuurlijk maak ik me daar geen illusies over, kraken doe je zo’n beveiliging toch wel. Het gaat er mij om dat de ‘kraker’ bewust een kopieerbeveiliging moet omzeilen, dat vergt toch net een wat andere ‘mindset’. Het mag iets heel simpels zijn, als het maar een lichte drempel is. Dat je bv een waarschuwing te zien krijgt dat de DVD copyprotected is/niet zonder toestemming gekopieerd mag worden als ze de DVD met een of ander Windoos-programma als Nero of zo proberen te kopieëren.

er bestaat zoiets als "CPRM" discs ; je moet hier maar ff op googelen . of het echt in jouw geval iets is moet je maar eens nalezen . ik heb van maxell zulke dvd-rw's maar heb dit nog niet getest .

Dank je, ik heb er een beetje over gelezen maar ook dat is het niet.

Misschien dat ik gewoon voortaan een copyright boodschap a la commerciele DVD’s laat verschijnen, maar dan wat sympathieker. Iets in de trant van:

‘U heeft de maker van deze DVD al fors benadeeld door hem te onderbetalen. Tart hem niet door ongevraagd te kopieëren.’

of

‘Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat illegaal kopieëren leidt tot hartkwalen, haaruitval en impotentie.’

[quote:43680462e4="Wolf"]Dank je, ik heb er een beetje over gelezen maar ook dat is het niet.

Misschien dat ik gewoon voortaan een copyright boodschap a la commerciele DVD’s laat verschijnen, maar dan wat sympathieker. Iets in de trant van:

‘U heeft de maker van deze DVD al fors benadeeld door hem te onderbetalen. Tart hem niet door ongevraagd te kopieëren.’

of

‘Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat illegaal kopieëren leidt tot hartkwalen, haaruitval en impotentie.’[/quote:43680462e4]

dit noem ik pas een positieve aanpak !
gelukkig is het maar een dreigement ; anders zouden er niet veel forumleden meer zijn of op z’n minst véél kale en impotente leden :sealed:

Daar zijn duidelijke wettelijk vastgelegde afspraken over. Voor een grote produktie waar ik nog niet aan ben begonnen weet ik nu hoe je iemand kunt "suen".

Maak je eindprodukt
Zorg dat eventuele muziek erbij rechtenvrij is
Stuur dit naar Stemra, zij beoordelen het geheel.
Er komt na een aantal weken een Stemranummer uitrollen wat je op de DVD en Inlay kunt zetten.
Zet ook in de trailor van de film de bijbehorende Stemra artikelen voor ongewenste vertoning of kopieren. iemand zal je werk maar laten zien zien op je lokale TV station en er gaan dan meteen een aantal recorders aan.
Je staat geregistreerd en kunt, afhankelijk van je werk, absoluut aktie ondernemen en een schadevergoeding eisen.
Ik heb ondervonden, na enig speurwerk dat er een kopie was gemaakt van een produktie en iemand klaagde dat zijn DVD niet goed werkte. Het bleek een kopie te zijn op een dubieuse DVD. Ik heb een goede aan hem verkocht en verteld dat het niet zo netjes was, hij was nu meer geld kwijt en het werkte weer perfekt.
We zijn nog steeds vrienden want hij weet niet wat ik weet.
Dus, bescherm jezelf als het gaat om grotere zakelijke belangen, dat kost dan wel wat, maar het loont de moeite.
Overigens kun je nooit voorkomen dat er gekopieerd word.
Ik denk dat er mensen in Nieuw Zeeland ook driftig bezig zijn geweest waar ik een jaaroverzicht naar toe heb gestuurd.

Beveiliging?
Iemand kraakt op een gegeven moment het toch wel.