DVD Branden met iDVD

Hallo,

Ik heb sinds een maand een iMac G5 1.8Mhz met 1GB geheugen en 160GB disk. Ik heb deze iMac gekocht vanwege 2 redenen:

• Ben het vastlopen van windows machines zat
  • Apple blinkt uit in grafische toepassingen (foto / video)

Enfin, ik dus een vakantiefilm gemaakt met iMovie en die geprobeert om middels iDVD te branden. Wat blijkt?

… De iMac heeft de GROOTSTE moeite om een filmpje van ca. 30 min. op een DVD te krijgen, laat staan om er ook nog 50 foto’s bij te doen… Kortom: het maken van een iDVD projectje is simpel, maar het branden ervan is een dermate zware bewerking (coderen, renderen, etc) dat mijn harddisk overuren maakt totdat de gehele iMac VASTLOOPT (alleen al van het geluid denk je dat er op elk moment ‘rook’ uit de machine kan komen!!!). Dit is nu zo’n 5 keer achter elkaar gebeurd.

Echt: ik ben ervoor om de hele wereld met een iMac te laten werken en ik ben ervan overtuigd dat ik iets fout doe, maar wat? kan iemand mij helpen??? Bedankt alvast!

(als ik niets fout doe, dan is video bewerking op een PC toch beter, helaas)

Gr. Joost

Even een aantal vragen:

• Ga je vanuit iMovie gelijk naar iDVD, of exporteer je het eerst als QuickTime bestand ?
  • Welke versies van iMovie en iDVD gebruik je ?
  • Na hoeveel tijd besluit je het coderen te stoppen ?
  • Loopt hij echt vast, of lijkt hij niets te doen ?
    ( bij vastlopen doet niets het meer, ook andere programma’s )

In principe is het zo, dat zolang je hem hoort, hij bezig is… als hij al uren aan het rekenen is, en je hoort niets, is het logischer dat er iets niet goed gaat. Ik weet niet hoe snel iMacs precies zijn, maar het coderen kan wel eens lang duren… het verschild per bronmateriaal.

Hmzz, OF je doet iets fout OF je moet het e.e.a. overnieuw installeren

Ik doe iets soortgelijks op mijn iMac G4 op 800 MHz (dus een hele slok langzamer, minder ram en minder HD) op m’n sloffen :mrgreen:

De kwaliteit van de DVD's die je koopt is wel verschillend. Ga naar een zaak waar ze je goed adviseren; geen Aldi-DVD's ofzo. (Ik neem aan dat je DVD-R hebt; DVD-RW gaat soms ook niet. Ikzelf werk vanuit iMovie, dan is het gelijk goed voor iDVD. En verder duurt het 3x zo lang voordat de DVD klaar is. Dus een filmpje van 30 minuten zou anderhalf uur moeten duren. Wel moet het totale bestand ook niet groter dan 1 uur of 13 GB zijn.

[quote:7168bb6c9e="unSOUND"]Ik weet niet hoe snel iMacs precies zijn, maar het coderen kan wel eens lang duren... [/quote:7168bb6c9e]

Nou, deze is vast behoorlijk langzaam: “iMac G5 1.8Mhz”. :lol:

Jeetje, dat zijn nog eens snelle reacties!! Bedankt!

Ik zal je vragen even beantwoorden, ze zijn relevant denk ik

Even een aantal vragen:

• Ga je vanuit iMovie gelijk naar iDVD, of exporteer je het eerst als QuickTime bestand ?

<antw> Ik ga vanuit iMovie gelijk naar iDVD, maak geen exports.

• Welke versies van iMovie en iDVD gebruik je ?

<antw> Ik gebruik de nieuwste versie: iLife 5.0

• Na hoeveel tijd besluit je het coderen te stoppen ?

<antw> na ca een uur. soms langer, maar meestal is die al vastgelopen dan.

• Loopt hij echt vast, of lijkt hij niets te doen ?
    ( bij vastlopen doet niets het meer, ook andere programma’s )

<antw> Hij loopt echt vast, dwz: ik kan de muis niet eens meer bewegen en ook via het toetsenbord ook niets meer doen. Soms klopt het dat ik denk dat hij vast is gelopen, maar dan maakt hij idd nog berekeningen. Ik moet hem telkens met de ‘AAN/UIT’ knop uitzetten… Ik krijg ook wel eens de melding dat ik die knop moet gaan gebruiken.

In principe is het zo, dat zolang je hem hoort, hij bezig is… als hij al uren aan het rekenen is, en je hoort niets, is het logischer dat er iets niet goed gaat. Ik weet niet hoe snel iMacs precies zijn, maar het coderen kan wel eens lang duren… het verschild per bronmateriaal…

<antw> Coderen duurt inderdaad lang, maar ik heb ook wel eens met pinnacle gewerkt op een windows XP machine en dat ging toch soepeler naar mijn idee. Dat het tijd kost is prima, maar ik heb het gevoel dat er elk moment ‘rook’ kan gaan ontstaan… iets is niet goed denk ik…

BEDANKT voor de reacties!!!

gr. Joost

[quote:065ba405bc="Esquare"][quote:065ba405bc="unSOUND"]Ik weet niet hoe snel iMacs precies zijn, maar het coderen kan wel eens lang duren... [/quote:065ba405bc]

Nou, deze is vast behoorlijk langzaam: “iMac G5 1.8Mhz”. :lol:[/quote:065ba405bc]

Dat begreep ik ook nog wel… :expressionless:

Maar ik werk zelf met een PowerMac G5, en ik weet uit ervaring dat een PowerMac G4 veel sneller is dan een iMac G4 met hetzelfde aantal Mhz… dus ik kan niet goed gokken hoe snel deze iMac G5 is vergeleken met mijn PowerMac G5.

[quote:3ecf95722c="jviskaal"]"ik kan de muis niet eens meer bewegen en ook via het toetsenbord ook niets meer doen."

“Ik krijg ook wel eens de melding dat ik die knop moet gaan gebruiken.”[/quote:3ecf95722c]
Dit klinkt als defect of loszittend Ram geheugen in mijn oren…

Als dat zo is....... hoe kan ik dat checken?

Ik bedoel ergens moet hij toch aangeven hoeveel RAM geheugen erin zit?

Heeft het niets te maken met de harddisk?

Een melding da je je computer uit moet zetten heet een "kernel panic". 9 van de 10 kernel panics worden veroorzaakt door defect of loszittend Ram geheugen... vandaar mijn gok.

Ram geheugen is lastig te testen. Defect geheugen werkt in principe wel, op 1 klein stukje na. Dus het systeem zal het geheugen gewoon aangeven, maar soms, als dus 1 van de kapotte kb’s gebruikt wordt, slaat het systeem op hol…

Proberen met een ander Ram latje is het simpelst, maar niet iedereen heeft een extra latje liggen…

bijgeleverde hardware diagnose cd er in doen en je mac restarten. Dan zie je meteen of er iets hardwarematigs fout is..

Maar de hardware test ziet defect Ram zelden tot nooit... dus een garantie is dat zeker niet.

Aha, ik ga eens aan het testen.....

Ik zal eerst eens een export vanuit iMovie maken naar een Quicktime bestand en deze dan weer op DVD zetten.

Is er ergens een programma waar ik metingen mee kan verrichten? Dus CPU gebruik, Memory gebruik, DIsk Usage, etc etc ?

Thanks!!!

Ja hoor, zulke programma zijn er !

Hier is er eentje:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/24043

Bedankt!

Dit forum is sneller dan het licht zou ik zeggen… :smiley:

Ik hoop dat mijn problemen met de iMac snel opgelost zijn, want ik ben erg enthousiast over de Apple, zou zonde zijn dat zoiets roet in het eten zou gooien…

Mischien wat simpel en al te logisch, maar een in iMovie gemaakte film op PAL.... en geexporteerd naar iDVD..... kijk eens even of je iDVD ook wel op PAL hebt staan. Standaard kan deze n.l. ook op NTSC staan en dan krijg je allelei gedonder en dvd's om niet aan te zien natuurlijk.

[quote:cc1a86eb14="jviskaal"]

<antw> Coderen duurt inderdaad lang, maar ik heb ook wel eens met pinnacle gewerkt op een windows XP machine en dat ging toch soepeler naar mijn idee. Dat het tijd kost is prima, maar ik heb het gevoel dat er elk moment ‘rook’ kan gaan ontstaan… iets is niet goed denk ik…

BEDANKT voor de reacties!!!

gr. Joost
–[/quote:cc1a86eb14]

Kleine noot waar je nu niks aan hebt. Vorig jar had ik een iMac 1.25 Ghz 768 mb en met m’n stomme kop heb ik een XP mc ( 2.8 GHz P4 HT, 1 GB) erbij gekocht met Pinnacle Studio 9 en ze beide dezelfde DVD laten maken. De iMac was 35 % sneller en de kwalitiet een stuk beter ( de DVD dus)

Ik zou eerst eens repareer schijf bevoegheden doen. (via schijfhulpprogramma)
Afgelopen week heb ik 3 DVD’s gemaakt met iDVD5 vanuit iMovie en alle waren prima en gemaakt iest langer dan tijdsduur. (55 min en 35 en 45 minuten)
Mochten alle adviesen niet helpen dan zou ik toch met m’n dealer gaan praten wat dan klopt er toch technisch iets niet met je iMac

Hallo,

Wat bedoel je precies met schrijf repareer bevoegdheden??

Heb reeds contact met het MacHouse in Woerden…

Thanks!

gr. Joost

Dit zijn typische fouten van slecht RAM geheugen. Ik heb het zelfde gehad tot 2 x toe RAM terug gebracht naar de apple dealer tot ik pefect geheugen had. Imac G5 is meer dan snel genoeg. Heb je ook de laatste updates Imovie 5.01? Een hardware test geeft niet altijd uitsluitsel. Alleen uitproberen door geheugen er uit te gooien. Wel anti statische polsbandjes gebruiken anders maakt je meer kapot , en blijf je problemen houden.

[quote:3207d890a7="unSOUND"][quote:3207d890a7="Esquare"][quote:3207d890a7="unSOUND"]Ik weet niet hoe snel iMacs precies zijn, maar het coderen kan wel eens lang duren... [/quote:3207d890a7]

Nou, deze is vast behoorlijk langzaam: “iMac G5 1.8Mhz”. :lol:[/quote:3207d890a7]

Dat begreep ik ook nog wel… :expressionless:

Maar ik werk zelf met een PowerMac G5, en ik weet uit ervaring dat een PowerMac G4 veel sneller is dan een iMac G4 met hetzelfde aantal Mhz… dus ik kan niet goed gokken hoe snel deze iMac G5 is vergeleken met mijn PowerMac G5.[/quote:3207d890a7]

Nou hebben wij Mac-gebruikers erg lang tegen de afkorting MHz zitten aankijken, maar 1.8 MHz is toch wel erg traag… :mrgreen: