Dvd branden met toast

hallo allemaal.

ik zit met een vaag probleem, het lukt me niet om in toast een Dvd te branden, terwijl ik wel gewoon cd’s kan branden. ik wilde even wat data op een Dvd’tje zetten en iedere keer dat ik op brande drukte en er een lege dvd in deed spuigde toast die na 10 / 15 seconden gewoon weer uit en gaf de melding dat ik er een lege dvd in moest doen :expressionless:

aan het merk van de dvd’s kan het volgens mij niet leggen want ik het 4 verschillende merken geprobeert en iedere keer hetzelfde, terwijl hij dit bij cd’s niet doet.

ik vind dit erg vreemd, is er iemand die dit ook gehad heeft en dit heeft weten op te lossen of is mijn brander kapot?

btw het gaat om de brander van het 1e model G4 (bolletje)

bedankt alvast

Misschien een zeer overbodige vraag, maar zit er wel een DVD-brander in jouw computer? Combo = kan wel DVD lezen, maar niet branden; Superdrive = kan ook DVD's branden. :finderoud:

J-ROEN, In het venster van Toast, vlak boven die rode knop, rechts-onder, staat een pijltje. Wanneer je daarop clickt, krijg je een aantal mogelijkheden, o.a. "dvd". Click dat maar eens aan. Wanneer je dat al gedaan had, ga dan in de menubalk van Toast naar Recorder/Recordersettings/Advanced/ je brander(het merk), en kijk daar eens of het type dvd wat je branden wilt bij staat.

bedankt voor jullie antwoorden

@ Dick de Roos : jah ik heb superdrive 8)

@ sedikit : 1e heb ik gedaan, 2e weet ik niet, maar heb 4 verschillende soorten gebruikt, zoals TDK en verbatim, merken die het gewoon zullen moeten doen…

maar het is dus iets anders…

is er anders niet een ander programmo om dvd's mee te branden? of is Toast egt de enige hiermee?

nog even een vraagje tussendoor..

als je dus op dat pijltje klik in het toast venster vlak boven het rode record bolletje kan je dus kiezen uit dvd of dvd dl.

wat is hiernou het verschil tussen, of maakt het nix uit wat je kiest?

DVD DL is een schijf met 8,5 GB totaal. DVD is 4,7 GB.

oke bedankt.. nouw alleen nog het antwoord op de grote vraag... hoe kan ik in toast tog een data dvd'tje branden..

[quote:43231c193f="J-R0eN"]nog even een vraagje tussendoor..

als je dus op dat pijltje klik in het toast venster vlak boven het rode record bolletje kan je dus kiezen uit dvd of dvd dl.

wat is hiernou het verschil tussen, of maakt het nix uit wat je kiest?[/quote:43231c193f]

Om de dooie dood wel! Een dvd is iets anders als een cd. Dus wil je een dvd branden, dan click je “dvd” aan, en hetzelfde doe je met een cd!!

jah dat begreep ik zelf ook al :wink: ging me meer om DVD of DL maar kwam er later ook al achter dat DL dual layer was dus..

maar hij staat idd op DVD maar wat ik ook doe hij bleeft weigeren te branden en te zegge doe er een lege DVD in… :x terwijl ik al 4 verschillende soorten 100x op 80 verschillende manier er in heb gedaan (iets overdreven :?)

het is echt iets vaags…

Kijk nou even naar: is het een dvd-, of een dvd+, of een RW enz. Check dat nou even zoals ik dat heb aangegeven via de menubalk enz. Daar staat wat jouw brander aan kan aan TYPEN, dus niet MERKEN. Doet je brander het dan nog niet, dan zou ik eens herstarten, of opnieuw installeren. Verder weet ik het ook niet meer!

dvd's zijn -R en de het is ook een -R brander..

wat bedoel je met overnieuw installeren? toast of die brander?

bedankt voor je antwoorden :apple:

J-ROeN,

Het begint nu een beetje komisch te worden: laat die brander nou zitten, dus niets losschroeven, niet gaan zagen, en geen hamer gebruiken. Een brander kun je inderdaad wel opnieuw “installeren” nadat je de oude er hebt uitgehaald, maar dat is een ander soort “installeren” dan het “installeren” van programma’s. Dat laatste bedoelde ik dus: toast eruit halen(deleten, in de prullenmand gooien enz), en daarna de toast opnieuw weer installeren!

Wat ik nog niet zie in dit draadje is dat je boven in kiest voor Data en bij wat je bij Formats kiest.

Maar hoe dan ook, moet Toast na dat je op de rode knop hebt gedrukt in het dan volgend
menu bij status aangeven wat je er in hebt gestopt.
En wat voor recorder je hebt.
Als dat niet zichtbaar is, dan valt er niets te branden
je kunt trouwens met iDVD ook een data dvd branden en checken of je brander werkt.
(en met Disk Utility; lees help)

Je moet in ieder geval even vermelden welke Toastversie je hebt en welk OS.

Dank je sally. Neem jij het nu even over s.v.p !

@ sally ik heb toast 7.0 en mac osx 10.4.4

het zit zo: zodra ik die lege dvd erin stop wilt die um zeg maar gaan lezen of wat dan ook en daarna spuigt die hem zo uit…

Zorg dan eerst dat je je update krijgt: 7.02

oke is goed ga ik dat eerst doen.. zou het daar aan kunnen liggen dan?

Een update is bij Toast in ieder geval een hele nieuwe versie (bijna het zelfde als opnieuw installeren) Dus laten we hopen dat het helpt.. (anders kun je ook nog de voorkeuren van Toast weggooien en ook nog proberen of je kunt branden met iDvd)

ik heb de update gedaan maar ook dat helpt niet, hij blijft de zelfde foutmelding geven. Ook in idvd geeft die dezelfde foutmelding... kanonnne :(

zomaar ineens kan mn brander geen lege dvd’s meer branden, of lezen of weet ik het …
nix lijkt te helpen…

klote zooi :x