DVD Brander...+ of -?

Ik ging net dvdrw's halen...toen werd er gevraagd of ik een + of - wilde...dat wist ik niet! Blijkbaar maakt dit uit.

ik heb een G5 Met een superdrive…is dit dan een + of een -??

wie kan me snel helpen?

Misschien dat dit helpt: [quote:daf37b2b1d]DVD-R and DVD-RW DVD-R/W was the first DVD recording format released that was compatible with standalone DVD Players. DVD-R is a non-rewriteable format and it is compatible with about 93% of all DVD Players and most DVD-ROMs. DVD-RW is a rewriteable format and it is compatible with about 77% of all DVD Players and most DVD-ROMs. DVD-R/W supports single side 4.7 GB* DVDs(called DVD-5) and double side 9.4 GB* DVDs(called DVD-10). These formats are supported by DVDForum.

DVD+R and DVD+RW
DVD+R/W has some “better” features than DVD-R/W such as lossless linking and both CAV and CLV writing.
DVD+R is a non-rewritable format and it is compatible with about 87% of all DVD Players and most DVD-ROMs.
DVD+RW is a rewritable format and is compatible with about 77% of all DVD Players and most DVD-ROMs.
DVD+R/W supports single side 4.7 GB* DVDs(called DVD-5) and double side 9.4 GB* DVDs(called DVD-10).
These formats are supported by the DVD+RW Alliance.[/quote:daf37b2b1d]

DVD-R/W word dus beter ondersteund door standalone DVD spelers en DVD+R/W word dus weer beter ondersteund door DVD branders…voor data enzow dus…

Het helpt een beetje...

ik zag nu net pas dit topic…dat helpt wat meer

Ik weet niet welke brander er in een G5 zit, tot nu toe werkte Apple standaard met een Superdrive die alleen DVD-R ondersteunde. Op dit moment kan ook de nieuwste Pioneer drive DVD+ én DVD- schrijven...

Ok, ik heb hem nu gebrand.

alleen kom het menu niet op wanneer ik hem in mijn dvd speler afspeel.
Als ik hem in mijn mac stop, dan komt het menu wel en kan ik dus ondertiteling enzo kiezen…maar op mijn gewone dvd speler niet. Heb ik hem verkeerd gebrand? of is het wat anders?

eerst en vooral : Apple's SuperDrive kan alleen DVD-R(W) branden...

…en verder :

theoretisch zou een gebrande DVD-R hetzelfde moeten zijn als een gebrande DVD+R…

…in de praktijk ligt het toch iets ingewikkelder…

Ik heb onlangs 32 exact dezelfde DVD’s gebrand en getest op diverse TV-DVD-spelers en PC’s en mijn bevindingen zijn nogal interessant :

[ ik heb de DVD-opmaak in DVD Studio Pro gedaan, additionele ‘CD-rom’-data toegevoegd in Toast 6 en gebrand met Toast 6 in UDF-format ; 18 Imation DVD-R’s gebrand en 11 Memorex DVD+R’s, 1 Philips DVD+R, 1 Philips DVD+RW en 1 Imation DVD-RW ]

Zaken die van grote invloed zijn op de compatibiliteit :

• keuze tussen DVD-R en DVD+R, met name bij oudere afspeel-apparaten
  • de up-to-date-heid van de afspeelapparatuur

Wil je zo goed mogelijke compatibiliteit met stand-alone TV-DVD-spelers :

• kies dan voor DVD+R, die doen het in bijna 99% van de gevallen
    (DVD-R’s doen het maar in ca. 60% van de gevallen)
  • kies niet voor DVD+RW of DVD-RW, die doen het alleen bij hele nieuwe spelers
  • brand je DVD’s in UDF-format

Wil je zo goed mogelijke compatibiliteit met Windows PC’s :

• zorg dan dat de PC up-to-date is :
    – installeer de nieuwste firmware en/of drivers voor de DVD-drive
    – kies voor WinDVD-afspeelsoftware versie 5 (versie 4 geeft meer problemen, maar is nog altijd beter compatible dan Windows Media Player)
  • check met een voorbespeelde DVD of de PC uberhaupt in staat is om DVD’s af te spelen (sommige PC’s-van-de-zaak hebben een DVD-drive en afspeelsoftware geinstalleerd, maar kunnen vanwege ‘vreemde’ permissies en slechte drivers/firmware geen DVD-video’s afspelen…)
  • kies bij voorkeur voor DVD+R als je weinig tot geen info hebt over de Windows-PC die het moet gaan afspelen, dan heb je grotere kans op compatibiliteit (als de PC helemaal up-to-date is heb je evenveel kans met DVD+R als met DVD-R)
  • kies niet voor DVD+/-RW’s
  • brand je DVD’s in UDF-format

Wil je zo goed mogelijke compatibiliteit met Mac’s :

• zorg dan dat de Mac up-to-date is :
    – installeer de nieuwste firmware en/of drivers voor de DVD-drive
    – installeer de nieuwste versie van OSX (of evt. OS9)
  • kies bij voorkeur voor DVD-R (bij DVD+R komt het soms wel eens voor dat de Mac alleen de data kan lezen en toch de video niet kan afspelen omdat OSX’s DVD Player nou eenmaal een voorkeur heeft voor DVD-R ; OSX is wat dat betreft minder compatible dan OS9)
  • je kunt ook DVD+/-R(W) keizen, maar waarom zou je ??
  • brand je DVD’s bij voorkeur in UDF-format

Zaken die weinig tot geen invloed blijken te hebben op de compatibiliteit :
[ de ‘experts’ zijn dit niet met me eens, maar uit mijn eigen tests blijkt geen significant verschil ]

• de snelheid waarop je brand (4x snelheid geeft net zulke onvoorspelbare uitvallers als 2,4x of 2x of 1x snelheid…)
  • de prijs-klasse van de DVD+/-R disks (gerenomeerde merken hebben ook ‘uitval’)

Kortom :
als de afspeel-apparatuur niet up-to-date is blijft het een gok of de DVD+/-R die je hebt gebrand wel compatible is…

voorbeeldje :
Ik had 4 DVD-R’s die het mijn OSX-Mac, mijn oude Philips DVD-speler en mijn oude WindowsMe-PC probleemloos deden, ik verwachtte dus dat ik op een gloednieuwe WindowsXP-laptop hetzelfde positieve resultaat zou krijgen, maar nee : 3 stuks waren volledig compatible en 1 weigerde volledig, die werd niet herkend…
…maar van de DVD’s die het in de WindowsMe-PC niet deden, deden bijna de helft het wel in de WindowsXP-laptop…
…geen peil op te trekken dus…

interessante links :

Als je de compatibiliteit van TV-DVD-spelers wilt (laten) checken :
http://www.dvdrhelp.com/dvdplayers

Als je de kwaliteit van DVD+/-R-media wilt checken :
http://www.dvdrhelp.com/dvdmedia

…en daarnaast :

DVD-R is het systeem dat ontwikkeld is door JVC (en anderen)
DVD+R is het systeem dat ontwikkeld is door Philips (en door anderen is overgenomen)

Sony was een van de eerste die zowel DVD-R als DVD+R compatibele spelers heeft ontwikkeld

DVD+R is oorspronkelijk bedoeld voor TV-DVD-spelers en pas later ook toegepast voor computers, eigenlijk is het het ‘betere’ (snellere, betrouwbaardere) systeem

DVD-R is met name in het Verre Oosten snel opgekomen en daarna ook ‘breed’ geaccepteerd/overgenomen in de USA

In Europa (en speciaal ook in Nederland) is DVD+R door de dominante positie van Philips voor TV-DVD-spelers eigenlijk altijd het dominante systeem geweest…

Voor computers was het in Europa echter wat meer ‘mixed’ verdeeld tussen DVD-R en DVD+R

Apple heeft als USA-bedrijf echter gekozen voor DVD-R ; Apple’s prioriteit ligt dan ook nog altijd bij DVD-R

Hoewel de allerrecentste DVD-spelers noch met DVD-R noch met DVD+R problemen hebben, zowel voor TV-DVD-spelers als voor computers,
…is dat voor oudere DVD-spelers (jammergenoeg) niet het geval…

die ontwikkeling is echter pas heel recent…

…dat maakt het verhaal in Europa (en met name in Nederland) zo tweeslachtig :

‘Nederlandse’ TV-DVD-spelers hebben een voorkeur voor DVD+R
‘Nederlandse’ Mac’s hebben een duidelijke voorkeur voor DVD-R
en ‘Nederlandse’ PC’s hebben een minder voorspelbare voorkeur

…fabrikanten zijn echter altijd erg terughoudend geweest in het opgeven van de compatibiliteit van hun DVD-spelers…

stok-oude Philips TV-DVD-spelers kunnen bijvoorbeeld volgens de specificaties noch DVD-R noch DVD+R lezen, maar in de praktijk kunnen ze
vaak toch zowel DVD+R als DVD-R lezen…
…maar niet ‘gegarrandeerd’ ; ze kunnen niet ‘iedere’ DVD+R of ‘iedere’ DVD-R lezen…
…maar omdat DVD+R het Philips-systeem is heb je wel een duidelijk grotere kans op compatibiliteit met DVD+R met een stok-oude TV-DVD-speler…

vandaar dat je beter op de site van DVDRHelp kunt kijken naar de compatibiliteit van een TV-DVD-speler (dus aan de hand van gebruikerservaringen) dan op de site van de fabrikant (die is extreem terughoudend)…

Verder is er nog een verhaal dat je op DVD+R het ‘herken-stukje’ zou kunnen ‘om-branden’ naar ‘voorbespeelde DVD’ (= DVD-rom)…
…onder OSX lukt dat (vooralsnog) echter alleen met op Ricoh gebaseerde DVD+R branders (dus geen DVD+/-R branders)…

…ik heb het zelf niet kunnen testen omdat ik een DVD+/-R brander heb, maar meer info hierover kun je vinden op deze webpagina :

http://www.plak.net/dvdplustool/

Succes !!
Toon.B

Ja, dat staat allemaal in [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=16976]dit[/url] topic...

Maar dat is mijn probleem al niet meer (toch bedankt)

Mijn probleem is nu:

Als de dvd in mijn mac stop, dan komt het menu wel en kan ik dus ondertiteling enzo kiezen…maar op mijn gewone dvd speler niet. Heb ik hem verkeerd gebrand? of is het wat anders?[/url]

is dit de eerste DVD-r die je zelf brand ??

de kans bestaat namelijk dat je TV-DVD-speler dit bij iedere DVD-R doet…

…en dan is je TV-DVD-speler waarschijnlijk niet helemaal compatible met DVD-R…

mijn eigen oude TV-DVD-speler ondersteunt nl. officieel geen DVD+/-R, maar ik kan ze toch afspelen…
…maar de menu’s en het aanklikken van opties etc. werken lang niet zo soepel als op mijn Mac (of PC)…

kan dat het geval zijn ??

Succes !!
Toon.B

Die ik zelf brand wel...maar ik leen regelmatig dvdr's van vrienden en die doen het wel gewoon...Dus ik doe iets fout :D

mh... vreemd...

zijn die DVD’s die je vrienden gebrand hebben op Mac met SuperDrive gebrand ??
of op een Mac met (externe) andere brander ??
of op een PC ??

en zijn het zeker DVD-R’s en geen DVD+R’s ??
(want zoals gezegd : hoewel het wel zo zou moeten zijn, zijn in de praktijk zelfs gebrande DVD-R’s en DVD+R’s niet identiek…)

Als je iemand in je vriendenkring hebt die zo’n zelfde Mac heeft als jij kan je hem/haar 'ns vragen met welke methoden (applicaties, precieze instellingen, type/merk DVD-R’s, etc…) hij/zij dat heeft gedaan ??

Succes !!
Toon.B

kijk ook even hiernaar : http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=17360

daar claimt Triumph dat 'ie met zijn SuperDrive en Toast (of DragonBurn) ook DVD+R 's kan branden…

iets voor jou ??

Succes !!
Toon.B

hebben jullie wel eens gekeken op: www.divxplayer.nl. daar zijn dvd spelers te koop die echt alle formaten lezen, tot en met avi, mpeg en ga zo maar door. Zelfs ogg-files worden perfect afgespeeld.

dvd- of dvd+ maakt hier niet meer uit.

heb net de KISS 1000 binnen (189 euro) en doet het grandioos.