DVD brander verdwijnt en G5 sluit niet meer af

Na een week geef ik toe dat ik er alleen niet uit kom en het ondertussen zat begin te worden....

Probleem:
DVD brander valt weg na ongeveer 15 minuten ingelogt te zijn en wordt niet meer hekend. Is alleen aan de praat te krijgen met een herstart. User is wel uit te loggen maar systeem sluit niet meer af. Brander is niet meer te vinden en elk programma dat hem zou kunnen herkennen crashed genadeloos (discutility, finder, terminal). Als finder crashed werkt option escape ook niet meer. Drutil poll commando geeft geen info meer na crash. Het lukt niet om Drutil processen met kill commando te stoppen.

Systeem: 1.6 Ghz G5 Powermac, 1.25 gig ram, pioneer DVR-106 met firmware versie 1.08 (Patch: RPC-1 (Region Free) + 12x Ripping Speed (sinds een half jaar) Macos 10.4.1, extern: formac studio dvr, lexmark printer.

Al gedaan: schoon systeem installeren, downgraden van 10.4.2. naar 10.4.1 (i.v.m. security update), kabels gecheckt, firmware van de pioneer opnieuw geflashed, system privilleges herstellen, dagelijks, wekelijks, maandelijks onderhoudt uitgevoerd.

Klachten sinds een week of wat met DVR-106, daarvoor ernstige problemen met systemuiserver in combinatie met de formac en 10.4.2, deze problemen lijken er niet te zijn onder10.4.1.

iemand nog een goed idee?

Misschien je PRAM wissen?

PRAM is als gereset evenals het NVRAM. Ik heb zojuist de firmware terug gebracht naar de originele Apple versie 1.06. Het schijnt dat 1.08 wel eens de brander in slaap doet vallen. Wie weet....

Bij systeemvoorkeuren-->energiestand-->plaats harde schijven in sluimerstand indien mogelijk,dit uitvinken.

Werkte bij mij met dezelfde brander en patch,mogelijk ziet OSX de brander als een harde schijf…

Het lijkt of de originele firmware geen problemen geeft. Ogelijk ga ik je tip proberen als ik weer een beetje de fut hervonden heb Mac Cloud!

Bedankt!

OK,laat even weten of t werkt, Good Luck !