dvd capaciteit

Ik heb een dvd liggen (concert) die bijna 7 gig bevat, nu wil ik hem copieren, maar dit past dus niet op een standaard dvd (4,7 gig)

hoe moet ik dit oplossen ?

ik heb een externe firewire brander, en ben niet in het bezit van idvd.

wie weet raad

:finderoud:

dvdbackup om em op je harde schijf te krijgen en dan dvd2oneX om em op je andere dvd te schrijven, maar alleen maar backup eh :D

dvdbackup is gratis, dvd2one is shareware

[url=http://www.wormintheapple.gr/macdvd/DVDbackup.html]DVDbackup[/url] & [url=http://www.dvd2one.com/index.php]DVD2oneX[/url] kunnen je helpen. (werkt uitstekend!) Voor verdere uitleg verwijs ik je naar de zoek functie van deze site, er zijn namelijk meerdere topics over deze 2 programmatjes.

Je hebt in ieder geval de keuze tot comprimeren of verdelen over 2 schijfen. sccs!

frans

Disk info van Toast (6.0.3 Titanium) geeft aan dat een DVD van 4.7 Gb maar 4.4 Gb bevat (DVD van Memorex als van DVD Maxell). Is deze beperking normaal ? Waar is die andere 0.3Gb ? :oops:

Ik heb laatst 2 IBM harddisks van 120 MB gekocht.

Na initialiseren bleef er nog maar 115 GB over. Volgens mij heeft dit dezelfde oorzaak. Ik ken niet precies het technische verhaal wat hier achter zit maar het heeft volgens mij wel te maken met het feit dat zowel de harddisks en de dvd geprepareerd moeten worden voor verdere gegevensopslag.

Zie het maar zo: een apothekerskast moet ook eerst gelabeld worden en ergens moet geregistreerd zijn welke produkten waar liggen. Anders kun je later nooit meer iets terugvinden.

Klinkt dit acceptabel?

Groetjes, Huub

[quote:bf23c80539="Hans Klein"]Disk info van Toast (6.0.3 Titanium) geeft aan dat een DVD van 4.7 Gb maar 4.4 Gb bevat (DVD van Memorex als van DVD Maxell). Is deze beperking normaal ? Waar is die andere 0.3Gb ? :oops:[/quote:bf23c80539] Ja dit is normaal. Weet niet waar die andere 0,3 voor nodig zijn.

Dus: bij comprimeren met DVD2oneX is het raadzaam naar 4.4 te comprimeren anders past het er niet op.

[quote:99169cd411="Torz"][quote:99169cd411="Hans Klein"]Disk info van Toast (6.0.3 Titanium) geeft aan dat een DVD van 4.7 Gb maar 4.4 Gb bevat (DVD van Memorex als van DVD Maxell). Is deze beperking normaal ? Waar is die andere 0.3Gb ? :oops:[/quote:99169cd411] Ja dit is normaal. Weet niet waar die andere 0,3 voor nodig zijn.

Dus: bij comprimeren met DVD2oneX is het raadzaam naar 4.4 te comprimeren anders past het er niet op.[/quote:99169cd411]
De eeuwige verwarring: wat is een kilobyte, megabyte en gigabyte.
1 kilobyte =2 tot de macht 10 = 1024 bytes
1 megabyte = 1024 kilobyte
1 gigabyte = 1024 megabyte
Dus altijd machten van 2
Eigenlijk is dus 1 gigabyte 1024x1024x1024 bytes = 1,073741 Gibibytes
Dan is dus omgerekend 4,7 GiB (Gibibyte) eigenlijk: 1/1,073741 x 4,7 = 4.3772 GB
En dit is dus de MAXIMALE capaciteit van een 4,7 GiB DVD.
DVD2oneX neemt een veilige marge door op 4,36 te gaan zitten.
Toast rond dit af naar 4.4 GB.
Fabrikanten maken handig gebruik van de verwarring door hun opslagcapaciteit in duizendtallen (GB) aan de duiden. Terwijl het eigenlijk machten van 2 moet zijn. (Gibibyte, Mebibyte -de bi van binary-)
Zo lijken de schijven groter dan ze zijn.