Op dit moment gebruik ik, als ik videobeelden van DVD’s wil gebruiken om te editen in programma’s als iMovie, Motion e.d., de volgende methode:
DVD rippen
M.b.v. Handbrake converteren naar MPEG4 (Constant quality 100%)
En tenslotte de gecreerde .mp4 file gebruiken
Maar eigenlijk zou ik de videobeelden van DVD zonder kwaliteitsverlies willen kunnen gebruiken. Hoe doe ik dit? Volgens mij kan ik de losse .vob bestanden niet zomaar gebruiken?
Andere methodes zoals openen met QuickTime en dan omzetten naar iets als ProRes gaat ook niet omdat QuickTime het geluid van de .vob bestanden niet kan lezen? Bovendien vind ik juist het Decomb filter uit Handbrake zo handig.
MPEG 4 is niet echt lekker om mee te editten inderdaad. Ik gebruik zelf altijd [url=http://www.squared5.com/]MPEG Streamclip[/url] om de beelden te exporteren naar Quick Time.
Dan gebruik ik meestal ProRes 422 of, als ik voldoende schijfruimte beschikbaar heb, FCP Uncompressed 10-bit 422. De kwaliteit dan uiteraard op 100 en als het materiaal interlaced is meteen even deinterlacen.
Het liefst probeer ik dit echter te vermijden en originele bronbestanden op te vragen.