dvd + of -

Domme vraag wellicht.

Stond zojuist in een winkel om voor het eerst een dvd-r(w) te kopen, vraagt de man: “Wil je dvdmin of dvdplus?”
Ik diep fronsen; echt nooit van gehoord.

Weet een van jullie wat hij bedoeld en of ik met m’n iMac G4 17" een plus of min dvd heb??

Je hebt min. Apple maakt gebruik van de DVD-R. Ter vergelijking, de Philips DVD-recorders (het type machine dat op termijn de videorecorder moet doen vergeten) gebruiken de DVD+R disks. Er is nog geen algemene standaard voor de opneembare DVD. Goed om te weten is dat de DVD die je met je iMac kunt branden ook is af te spelen in zo'n DVD-recorder en vele andere DVD-spelers. Niet allemaal, dus als je een DVD-speler gaat kopen, neem dan een zelf gebrande DVD mee naar de winkel en probeer 'm uit in het model dat je wil aanschaffen. Succes, Gaston Melis

dank manke Nelis. :)

Wat is het verschil tussen DVD+R en een DVD-R?

Ja maar wat is nu het verschil tussen + /- want dat is nog steeds niet duidelijk, behalve dan dat het verschillende standaards zijn, wat is dus fietelijk het verschil tussen de twee standaards +r en -r ??? Ik hoop dat dit ook nog ff word toegelicht door iemand, want ik zie dat dit al een vrij oud berichtje was waar ik nu op reageer ;-)

Ik zal een poging doen en de tijd deze morgen ontbreekt mij waarschijnlijk om de volledige uitleg te doen, maar ik kom er zeker op terug :

Vooreerst denk ik dat dvd-ram moet uitgelegd worden :
Bedoeling van dvd-ram was om ongeveer eenzelfde functionaliteit te bekomen als een harde schijf : zeer snel, flexibele en ‘random’ (willekeurige?) toegang tot de gegevens. Panasonic gebruikt deze schijfjes in zijn ‘huiskamerspelers’ en deze worden ook gebruikt (halve schijfformaat) in sommige dvd-videocamera’s. Wat bedoelt men nu met flexibel : deze uitleg kan enkel duidelijk worden door de uitleg van de beperkingen van de andere formaten.

Deze zal ik echter vanavond doorsturen want, nu moet ik werken gaan

tot vanavond
davedive

Kijk dit begint op een uitleg te lijken alvast bedankt bob

Hallo,

vervolg van vorige post, … maar bob? :o

Het zal wel duidelijk zijn dat ik dit allemaal niet zelf uitvindt, dus vermeld ik graag de originele bron (in het engels) : artikel ‘DVD Comes of age’ uit de November 2002-editie van ‘Camcorder & computer video’ (www.candycv.com). Het artikel handelt eigenlijk over de thuis-naast-de-teevee-standalone-dvd-recorders, maar behandelt het thema van verschillende formaten ook (wel vanuit oogpunt van die standalone…) : samengevat zou ik het volgende zeggen :

• DVD minus R/RW maak je een keuze uit 2 opnamemodussen (modi?) (enkel van toepassing op standalone…?) nl.
  1. Videomodus : op minusR of minusRW-dvd’s : beste compatibiliteit om de opname op verschillende dvd-spelers te kunnen opnemen. De dvd-schijf moet wel ‘afgesloten’ worden (zelfde als sessie beëindigen op cdr vermoed ik waarbij index enz. weggeschreven wordt : vb. op pioneer DVR7000(standalone) krijg je ±2hr op een dvd en afsluiten duurt ±20 minuten (al naar gelang wat eropstaat)) nadeel van videomodus = weinig 'edit’mogelijkheden(menuaanpassingen, scèneselectie… dus) : dit is weinig van toepassing denk ik op een computer, want alle editing gebeurt op de computer voor het branden. Grote voordeel van dvd-r in videomode : bijna alle thuisdvd-spelers kunnen er overweg mee (iets minder met dvd-rw voor de oudere toestellen)
  2. Video Recording (VR)-modus : kan enkel op dvd-rw met een ‘afsluittijd’ van ±1uur (weeral op standalone alleen??) : bv. op dezelfde pioneer DVR7000 krijg je tussen 1 à 6 uur opname (volgens kwaliteit van opname). Voordeel tov videomodus : editmogelijkheden (weeral niet van toepassing op computers denk ik). Nadeel niet compatibel met vele dvd-spelers (dus vermoedelijk enkel op toestel(type-merk???) waarmee je opgenomen hebt, kan je het ook afspelen.

DVD-ram : nadeel : eigen formaat van discs (in een soort houder zeker??) waarbij dus enkel op dvd-spelers die expliciete ondersteuning aangeven kan afgespeeld worden. Voordeel : zeer goede random access waarbij bv. timeslip-functie een goed voorbeeld is : je kijkt naar het begin van het programma terwijl hij hetzelfde programma opneemt. Dit was een formaat die ook door Apple als eerste schrijvers ingebouwd werd, want door die toegangssnelheid is het dus ook ideaal als dataschijf (benaderd meest werking van harde schijven).

DVD plus RW : Werd eigenlijk eerst ontwikkeld (pas erna kwam de plus R uit). Men wou het ‘nadeel’ van de minus RW wegwerken en de voordelen van dvd-ram benaderen.
Je hebt (op standalonespelers) dus geen 2 opnamemodussen : dus daarover geen verwarring.
Als een dvd-speler de dvd plus R afspeelt dan blijkbaar ook de dvd+rw(??niet duidelijk of dit zo is hoor maar men spreekt van 'wihout compatability-problems (tussen +R en +Rw vermoed ik dan))
Op thuisdvd-recorder : automatische indexcreatie + vele editmogelijkheden : 'append, devide, erase, hide en unhide (worden dus overgeslagen of niet tijdens afspelen) op +RW-formaat (Een niet-geëditeeerde +RW moet niet ‘afgesloten’ worden om af te spelen, terwijl een geëditeerde een soort ‘afsluitprocedure’ doorloopt voor je hem om losse dvd-spelers kan afspelen). Een Dvd+R moet wel ‘gesloten’ worden maar je kan voor het afsluiten beperkt editen (alhoewel je deze edits niet op gewone dvd-spelers ter beschikking hebt)

Nu ben ik bijna buiten adem.

Bottom of the line is echter : De industrie zou eindelijk eens moeten kunnen ‘beslissen’ wat de uiteindelijke standaard zal worden.
Ik heb ergens gelezen dat DVD plusRW op ongeveer 70% van de thuisspelers zit (alhoewel de meeste recente ook dvd-r kunnen lezen) ???
Dit zou ik echter nog eens moeten opzoeken.

Het is in ieder geval geen sinecure als je zoals ik (en misschien jij ook) op het punt staat een externe dvd-schrijver te kopen : de opties zijn : zie hiervoor mijn vraag in het hardwareforum : volg deze link :
http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=3176&sid=e6a1f1c84d2e1746946cb87ac4bee925

Indien jij ook met een beetje dezelfde vragen zit, dan zijn we al met 2 :smiley:

Groetjes
Davedive

Nou davedive zeer uitgebreid toegelicht hoor ,super, en ik maar denken dat het iets met dubbele lagen schrijven te maken had, is dus niet zo. Bedankt voor de uitleg, en dat bob dat slaat dus op mij , zo heet ik ;-)

Ps, ik doe het wel met de brander die mac levert intern (Super drive) en dan maar hopen dat de industrie idd snel eens een knoop door hakt, net als in der tijd vhs,beta,en video2000.

Uit Video (duits magazine) 1/2003 het volgende (nu denken jullie dat ik thuis stapels magazines liggen heb, maar dat zijn ze zowat hoor, ik koop heeeeel selectief)

Dvd-formaten :
voor alle formaten geldt : 4,7 Gigabyte capaciteit (nvdr:lol: bij dvd-ram heb je 2-zijdig beschrijfbare discs ook dus dubbele capaciteit). mpeg-2 video-formaat en beschrijving, al naar gelang recorder- of coderingssoftware, met variabele of konstante bitrate-indeling. 2 uur speeltijd = hoge resolutie van 720x576 pixel = 5mbit/s datarate. Maximale kwaliteit levert echter maar 1 uur speeltijd op.

DVD-R : 1x beschrijfbaar, ongeveer 300? voor branders, 2? voor schijfjes : ongeveer 90% van alle [u:f8b511764e]huidige[/u:f8b511764e] dvd-spelers kan ermee overweg

DVD-RW : herschrijfbaar volgens video-modus of recording-modus (zie hierboven) [u:f8b511764e]'Slechts weinig spelers met het ‘RW-compatible’-logo spelen schijfjes in recording modus (VR) af[/u:f8b511764e] op ongeveer 70% van alle [u:f8b511764e]huidige[/u:f8b511764e] dvd-spelers spelen -RW in video-modus af.

DVD+R : op dit moment nog iets duurdere schijfjes dan minus-formaat. Voor archivering zijn zowel +R als -R even kompatibel

DVD+RW : niet zoals -RW verlangt het ‘plus’-formaat geen keuze van opname, dit verbeterd de ‘handhabung’ (verhandeling?) ongemeen goed. DVD+RW kunnen op ongeveer 70% van alle [u:f8b511764e]huidige[/u:f8b511764e] spelers afgespeeld worden.

DVD-Ram : was initiëel een data-opslagmedium in computers. Opnieuw beschrijfbare ram-schijven worden niet [b:f8b511764e]zoals de andere dvd-formaten[/b:f8b511764e] spiraalvormig beschreven maar ‘sektoriëel’ beschreven, zoals een harde schijf. Voordeel hiervan : de plaats waar weggeschreven wordt laat zich vlot kiezen. : timeslip of timeshifting is een voorbeeld van snelheid van toegang tot gegevens. Kompatibiliteit enkel met specifieke dvd-spelers dit neigt dus eerder naar NULL-kompatibiliteit.

Ziezo, hopelijk maakt een mengeling van de 2 iets meer duidelijk.

Davedive

p.s. ik was blijkbaar gelijktijdig bezig met dit bericht op te maken, en van dat bob, ik was er na het posten van dat bericht eigenlijk aan gaan denken dat je een ‘enter’ tekort gezet had.
anything for a laugh hé :wink:

wat de betrouwbaarheid van die %-en qua compatibiliteit betreft, heb ik zo mijn vragen :

In hetzelfde tijdschrift staan namelijk in totaal 9 dvd-spelers getest (goedkoopste 8 tss 150 en 280 euro plus de pioneer dv-757 aan ‘1300 euro’ (lezen alleen hoor) en raad eens :

weergave :
DVD-R/-RW/+R/+RW/-RAM : staan de 8 geteste : nl
Grundig Xenaro GDP4200 =././-/-/- de Cyberhome CH-dvd505 = -/-/-/-/- de Yamaha DVD-s530 = ./-/././- de JVC xv-c3 sl= -/-/-/-/- de Daewoo DQD 2100 d = ./-/-/-/- de mustek V-56 L 5C= -/-/-/-/- de Thomson DTH210E = ././-/./- deYamakawa DVD215 =-/-/-/-/-
De dure pioneer staat =././-/-/- terwijl gezegd wordt even verder in het artikel dat hij alle formaten slikt???

Zeer eigenaardig zo te zien
davedive

Precies , een komma had ook voldoende geweest denk ik ;-) maar eindelijk een duidelijk uitleg over het verschil, prima .

bedankt weer ,bob.

we moeten wel even stoppen met gelijktijdig te 'posten' want ik moest blijkbaar even wachten toen ik ok-drukte en waarempel het was weer van dat :lol: :lol: :lol: :lol:

Ik ben wel klaar hier inmiddels :lol:

In de komende macfan staan ook over - en +.

Dennis

Das mooi , ben ik ook op geaboneerd. ;-)

nou net niet, maar koop het wel altijd in de winkel (zichtbaarheid verhoogt daardoor vind ik)

davedive

En daarmee bedoel je ??

:D Eigenlijk bedoeld om, verwijzend naar een vroeger post, duidelijk te maken dat ik met geen enkel tijdschrift een vaste 'band' heb, dat ik ze eigenlijk maar koop als er voor mij interressante dingen in vermeld staan.

Nu is het toch al een jaar of drie zo dat ik mij telkens ik een macfan koop (dus elke 2 maand, gewoonweg omdat er ALTIJD ‘dit’ of ‘dat’ in staat dat ik wil lezen) de ‘meerprijs’, van het losse nummer tegenover een abonnement, verantwoord door mezelf wijs te maken (en na zoveel jaar geloof ik er dan ook echt in :wink: ) dat ik geen abonnement neem omdat ik zo de ‘zichtbaarheid’ garandeer van de macfan bij de krantenboer : ‘als ik hem niet meer koop zal de krantenboer het niet meer binnenhalen :innocent: , niet?’

Gewoon mijn apple-hart dat bloed
davedive

Hahaha dat heb je weer geweldig gezegd, ik zou het bijna ook gaan geloven. Ik wil geen nummer missen , is ook altijd makkelijk om dingen in op te zoeken, en om eerlijk te zijn zie ik nooit een boekenboer van binnen.