DVD programma

Heb ik iets gemist?

Ik zoek naar DVD Studio Pro maar kan het niet vinden.

Is dat alleen als onderdeel van FCP te krijgen? En Final Cut Express?

Ben nu met iDVD bezig maar heb daar toch een beetje mijn bedenkingen over, vandaar dat ik iets beters zoek.

HE

http://en.wikipedia.org/wiki/DVD_Studio_Pro [quote:b095813f50]In January 2006 Apple stopped offering DVD Studio Pro as a stand-alone product, only selling it as part of the Final Cut Studio suite. [/quote:b095813f50]

[quote:d1dfa24646="TypeWriter"]Is dat alleen als onderdeel van FCP te krijgen? En Final Cut Express?[/quote:d1dfa24646] Nee, alleen als onderdeel van Final Cut Studio.

[quote:d1dfa24646=“TypeWriter”]Ben nu met iDVD bezig maar heb daar toch een beetje mijn bedenkingen over[/quote:d1dfa24646]
iDVD wordt door veel mensen onderschat. Dat het er simpel uit ziet betekend niet dat het weinig kan. Tuurlijk heeft het zijn beperkingen, maar het kost dan ook een slordige 700 euro minder… Kortom: Wat wil je precies gaan doen waarvan je denkt dat iDVD het niet kan ?

Ik heb een simpel DVD-tje van VHS en mini-DV materiaal gemaakt, PAL 4:3, met iDVD8. Mijn problemen:

• het programma is heel traag. Ik bedoel NIET het renderen, maar gewoon het editen van schermen, instellingen e.d.
    Ik heb een MacBook 2.2GHz met 4 Gbyte RAM en genoeg HD ruimte, en weinig andere programma’s open.
    NB andere iApps performen prima, alleen iDVD is knudde op dit gebied.

• ik vind de meegeleverde sjablonen voor 4:3 video (de oudere dus) over het algemeen oubollig qua vormgeving en zo flexibel als een looien deur. Soms kun je de effectgebieden wel, maar soms ook weer niet resizen. Dat blijkt trouwens nergens uit!

• het editen van de navigatie structuur (submenu’s en fragmenten binnen de submenu’s) is een knullig en ondoorzichtig proces. De layout met de boomstructuur is je enige ingang (voor zover ik heb kunnen ontdekken) en dat werkt gewoon niet prettig. Waarom niet gewoon een lijstje met clips en ander materiaal dat je kunt indelen? Waarom toont de mediabrowser alleen foto’s en muziek maar niet al het aanwezig video-materiaal?

Kortom, volgens mij is hier een markt voor een slimme ontwikkelaar. Ik zou best 50 euro over hebben voor iets dat wel goed werkt.

Hans Erik

[quote:68ea319ff9="TypeWriter"]Waarom toont de mediabrowser alleen foto's en muziek maar niet al het aanwezig video-materiaal? [/quote:68ea319ff9]

Voor zover ik weet geeft die weer wat er terug te vinden is in de map ‘Films’ en in iTunes te vinden is, net zoals hij enkel de mmuziek uit iTunes weergeeft alsook de foto’s uit iPhoto.
Ik zie hier je probleem niet van in.

Volgens mij laat de mediabrowser alleen iMovie projecten zien, en alleen uit de films-map op de interne harddisk. Maar mijn iMovieprojecten staan op een externe harddisk. Dus moet ik eerst al het benodigde materiaal weer naar mijn interne HD overbrengen... zucht. Misschien dat ik in de Projectinfo iets kan instellen, maar volgens mij is dat een lijstje met filereferenties dat je niet kunt editen.

Ook stuitte ik op een Encoder error die uiteindelijk veroorzaakt werd door een te kleine vrije ruimte op de interne harddisk. Je kunt de volume van de scratch file nl. niet instellen. Jammer dat de foutmelding pas na 2,5 hr kwam…

Inmiddels op Internet gekeken maar er is echt niks te krijgen voor de Mac. Dat is jammer, want hier ligt echt wel een markt.

HE

[quote:8aaf40356e="TypeWriter"]Volgens mij laat de mediabrowser alleen iMovie projecten zien, en alleen uit de films-map op de interne harddisk. Maar mijn iMovieprojecten staan op een externe harddisk. Dus moet ik eerst al het benodigde materiaal weer naar mijn interne HD overbrengen... zucht.[/quote:8aaf40356e]

Je kan ook gewoon een alias plaatsen naar je externe HD in de map films zodat je er wel aankan (werkt voor frontrow en wss ook voor iDVD)

[quote:ecc20e8444="nicksuy1"][quote:ecc20e8444="TypeWriter"]Volgens mij laat de mediabrowser alleen iMovie projecten zien, en alleen uit de films-map op de interne harddisk. Maar mijn iMovieprojecten staan op een externe harddisk. Dus moet ik eerst al het benodigde materiaal weer naar mijn interne HD overbrengen... zucht.[/quote:ecc20e8444]

Je kan ook gewoon een alias plaatsen naar je externe HD in de map films zodat je er wel aankan (werkt voor frontrow en wss ook voor iDVD)[/quote:ecc20e8444]

Ik heb een alias van een project geprobeerd, dat werkt niet. Maar van de hele HD … zou kunnen.

En dan nog: er staan ook losse DV-streams in de filmsmap. Die ziet ie ook niet.

waarschijnlijk staan ed streams niet zichtbaar omdat deze niet ondersteund worden door iDVD

Ik wil een apart topic openen dus maar hier.

Als ik een filmpje toevoeg in iDVD kan ik iets invullen(de naam)
Maar die staat standaard op “baskerville.”
Hoe kan ik een ander lettertype kiezen en die als standaard instellen? Bijvoorbeeld Gill Sans?

gewoon de tekst selecteren op op het infoknopje duwen links onderaan of :apple: + i

Nee, dat is niet permanent, want het volgend filmpje wordt weer hetzelfde lettertype.

[quote:826a25fe1b="TypeWriter"]Maar mijn iMovieprojecten staan op een externe harddisk. Dus moet ik eerst al het benodigde materiaal weer naar mijn interne HD overbrengen... zucht.[/quote:826a25fe1b] Doe eens gek... pak ze met je muis en sleep ze naar het iDVD venster...

Da's inderdaad geen verkeerde tip. Dank.

Blijft het feit dat zo’n sleep-functie eigenlijk een shortcut is, met andere woorden een snelle of alternatieve methode voor iets wat je gewoon via een inspector palet en menu keuzes ook moet kunnen doen.

Maar misschien ben ik gewoon te ouderwets.

HE

Slepen is juist vele malen makkelijker, en dan ben je dus helemaal niet meer afhankelijk van waarin jij je spullen bewaart. Het is wat dat betreft dus juist makkelijker.

Dat ben ik wel met je eens, alleen vind ik dat beide methoden dezelfde resultaten moeten opleveren.

Maar het is niet het enige probleem met iDVD. Als de opstartschijf onvoldoende ruimte heeft, geeft iDVD een foutmelding waar een gemiddelde gebruiker echt geen touw vast kan knopen. En dat is toch een situatie die best wel eens voor kan komen. Echt iets wat in de eerste de beste software update verholpen kan worden.