DVD+R branden met DVD studio pro 2?

Het is voor mij nieuwe materie maar kun je ook vanuit DVD studio pro 2 in combinatie met een LaCie DVD brander DVD+R schijven branden?

Ik wil namelijk een showreel op DVD zetten en het is belangrijk dat de DVD op zoveel mogelijk players draait (vandaar de keuze voor DVD+R).

Zou het nou echt zo zijn dat een DVD-R niet compatibel is?

Mijn Harman kardon DVD-speler is volgens de handleiding helemaal niet compatibel en speelt DVD-R zonder problemen af.

Volgens mij is het meer een kwestie van de brander dan van de gebrande disk: m.a.w. als de disk gebrand is maakt het niet meer uit.

Ik weet niet of iDVD kijkt naar het soort DVD (-r of +R) het lijkt me dat er gewoon een schrijver aanwezig moet zijn…

[quote="OSXrein"]... het is belangrijk dat de DVD op zoveel mogelijk players draait (vandaar de keuze voor DVD+R).[/quote]

Moet je dan niet juist kiezen voor DVD-R? De compatibiliteit met spelers van de twee soorten schijven is weliswaar vergelijkbaar (www.dvddemystified.com/dvdfaq.html), maar als je voorzichtig bent gebruik je juist de -R. Immers, de DVD+R wordt niet eens ondersteund door het DVD forum (dvdforum.org; vergelijk Taylor’s DVD Demystified 2001, p. 232; de DVD+R is een uitbreiding op het vogelvrije DVD+RW formaat). En dat betekent dat compatibiliteit van de +R’s niet gegarandeerd wordt door de deelnemende producenten van spelers. Het plusje van de DVD+R betekent eerder “een verdere verwijdering van de norm” dan “een verbeterde versie”. Het streepje in de naam DVD-R is een koppelteken en geen minus.

Huib J. Lirb (op John’s machine)

niet iDVD maar DVDstudioPro 2 en geen interne brander maar een externe LaCie DVD brander.

En ja, ik hoorde dat DVD+r en DVD_R niet overal even afspeelbaar zijn en voor mijn is het juist belangrijk dat de schijf op zo veel mogelijk spelers afspeelbaar is.

Gebruik dan sowieso een goed merk (zie onder). De kwaliteit van de "dye" (zeg maar de brandlaag) is namelijk van groot belang voor de prestatie en houdbaarheid van de schijf. Over de vraag welke merken "goed" zijn wordt eindeloos gedebatteerd. De discussies bestaan vooral uit een hoop geleuter, gelardeerd met screenshots van Nero. Ikzelf neem, voor wat het een ander waard is, de betoogde aanbeveling van MAME-schijven door Daan Müller ter harte (http://www.homedvd.nl/). Hij waarschuwt overigens tegen het gebruik van Apple schijven (en diezelfde schijven worden, aan de andere kant, dan weer excellent bevonden door het Duitse CHIP Online).

Huib J. Lirb (op de machine van John Twigt).

Heb wel gehoord dat de nieuwe update 10.3.3 wel dvd +r moet kunnen branden.IDVD of Studio Pro Maar helaas wordt de systeem er niet betrouwbaarder op is mijn ervaring