DVD+R of DVD-R?

Welke DVD-schijven passen in mijn iMac G4 / 800 (wit bolletje): dvd+r of dvd-r?

Alvast bedankt.

Euh, even een aanvullig: er zit een superdrive in en ik bedoelde: welke dvd kan ik branden?

ik heb een wit bolletje en die kan enkel - branden dus -r en -rw meer niet (dus geen dual layer) natuurlijk wel cd'tjes maar dat wist je wel.

dit kan je trouwens voor de zekerheid vinden als je op het appeltje klikt en dan naar over deze mac (of about htis mac) en daar op meer info (of more info) en daar naar schijven branden (of joe het dan ook heet in het engels) en daar staat een opsomming van wat je allemaal kan branden

-Sam Heijens

Waw, da's snel. Precies wat ik moest weten. Min dus. Dankjewel! :-)

Apple biedt enkel 'ondersteuning' voor DVD-R... maar de meeste superdrives zijn van Pioneer en branden zonder problemen ook DVD+R.

Open voor de lol eens het programma Terminal (in de map Utilities/Hulpprogramma’s = Shift-Apple-U)

Tik daar (of plak) het volgende:

drutil info

druk vervolgens op de enter of return toets en wacht op het resultaat. Bij mij Power Mac G5 staat er bijvoorbeeld o.a.:

CD-Write: -R, -RW, BUFE, CDText, Test, IndexPts, ISRC
DVD-Write: -R, -RW, +R, +RW, BUFE, Test

Min en plus dus…

Ha!

Ik kan met mn Powerbook ook plus branden idd. Dus licht beetje aan de speler. - werkt altijd wel als het goed is.

met mijn g5 kan ik + en - (en dl) branden

maar met de g4 van mijn pa (wit bolleke) kan ik enkel - branden

[quote:6d41450f7a="error"]Apple biedt enkel 'ondersteuning' voor DVD-R... maar de meeste superdrives zijn van Pioneer en branden zonder problemen ook DVD+R.

Open voor de lol eens het programma Terminal (in de map Utilities/Hulpprogramma’s = Shift-Apple-U)

drutil info

druk vervolgens op de enter of return toets en wacht op het resultaat. Bij mij Power Mac G5 staat er bijvoorbeeld o.a.:

Min en plus dus…

Ha![/quote:6d41450f7a]

Het heeft me veel overedingskracht gekost om in de terminal te gaan snuffelen. Ik blijf daar liever af. Maar ik heb het dus gedaan en idd, daar kwam de nodige info: mijn bolletje brandt alleen maar -.

De Terminal is niet gevaarlijk zolang je geen "sudo" voor een commando zet.

[quote:ca8d45b0c8="error"]Apple biedt enkel 'ondersteuning' voor DVD-R... maar de meeste superdrives zijn van Pioneer en branden zonder problemen ook DVD+R.

drutil info

Min en plus dus…

Ha![/quote:ca8d45b0c8]

Hee… dies leuk ! Goeie tip.

Maarrr: dat werpt meteen een nieuwe vraag op: wat betekenen (bij DVD) "+R DL, +RW, BUFE, Test" en (bij CD) "BUFE, CDText, Test, IndexPts, ISRC" ?

[quote:100cb93b9d="Aqua1"]Maarrr: dat werpt meteen een nieuwe vraag op: wat betekenen (bij DVD) "+R DL, +RW, BUFE, Test" en (bij CD) "BUFE, CDText, Test, IndexPts, ISRC" ?[/quote:100cb93b9d]

Eh… weet iemand dit ?

bij de ouwe imac's (g4) gaat alleen - der in. bij de nieuwe G5 zit ook + ingebouwd. ik zelf wacht nog op deze :P maar dan de G5 2.0 ghz intel duo core met 500 GB HD, 256 MB Video ATA XT1600, en 2.0 GB geheugen. hopelijk is i snel binnen wacht nu al een maand, helemaal draadloos

Dit is iets te kort door de bocht. Bij de latere iMac G4's kun je ook dvd+ gebruiken.

+ en - R en RW snap ik wel. Ik bedoelde eigenlijk meer op BUFE, Test, IndexPts en ISRC. Wat is dat ?