DVD rippen naar een aanvaardbare bestandsgrootte

hoi vrienden, ik heb op dvd een aantal filmpjes staan van circa 30 a 40 minuten. De bedoeling is dat ik de fimpjes moet omzetten naar mijn harde schijf en door quicktime leesbaar wordt.

Ik ben aan het stoeien met Cinematize2 en heb al een bestand omgezet via H.264, maar de omzetting duurde meer dan ZES UREN en het uiteindelijke bestand is bijna 3 gigabyte groot. Mijn output quality staat op ‘normal’.

Vandaar mijn vraag: welke ‘output codec’ en welke ‘quality output’ moet ik nemen om een aanvaardbare bestandsgrootte te krijgen. Het bestand zou mijns inziens toch niet groter mogen zijn dan 400 megabyte (circa 100 megabyte voor tien minuten). Maar kleiner mag ook hoor.

ps: ik probeer nu via MPEG4 en de decodering gaat merkbaar sneller. De grootte is nog niet bekend.

MPEG 4 is een mooi formaat, maar wordt niet overal ondersteund! Let daar wel op....

[quote:b5ab69c3a6="Lifelogger"]MPEG 4 is een mooi formaat, maar wordt niet overal ondersteund! Let daar wel op....[/quote:b5ab69c3a6] 't moest toch voor quicktime? Ben wel verbaasd trouwens dat een in h.264 (wat is het toch een mooie naam :( ) geripte dvd 3 Gieg oplevert: dat is al een halve DVD! h.2...dinges was toch zo efficient?

tja het gaat in ieder geval een pak sneller dan die H/264. Ik ben benieuwd wat de bestandsgrootte zal zijn. Zolang Quicktime het maar kan lezen is het goed. Het is toch gewoon voor intern gebruik.

Ooooh ok. Zolang het alleen voor Quicktime is, is het geen probleem, de MPEG 4. Alleen als je het wil overzetten naar andere computers, kun je tegen problemen aanlopen.

ondertussen gaat die omzetting naar mpeg4 wel een pak sneller. Hij is nu 35 minuten bezig en bijna aan de helft.

Maar de bestandsggrootte is NU AL 1 gigabyte. Dit MOET echt kleiner.

Zijn er mensen die ideeën hebben om het bestand ONDER de 500 megabyte te houden??? moet toch mogelijk zijn???

[quote:9624d635d4="Spongebob"]ondertussen gaat die omzetting naar mpeg4 wel een pak sneller. Hij is nu 35 minuten bezig en bijna aan de helft.

Zijn er mensen die ideeën hebben om het bestand ONDER de 500 megabyte te houden??? moet toch mogelijk zijn???[/quote:9624d635d4]
Ik ken dat programma niet waarmee je het doet, maar als ik zulke dingen met iMovie doe, dan heb ik de mogelijkheid om via wat gevanceerde instellingen de compressie van mpeg4 zodanig aan te passen dat het zo klein wordt als ik wil. Dit gaat natuurlijk altijd ten koste van de kwaliteit en de grootte van het beeld, maar dat compromis heb je altijd als je comprimeert.

ik heb ondertussen de decoding stopgezet (het was over de helft en ondertussen 1,35 Gb) en de quality van NORMAL naar LOW gezet. Hopelijk haalt dat iets significant uit. Blijkbaar kan je niet met Cinematize instellen hoe groot je bestand dient te worden. Jammer

dit ging groottegewijs ook de verkeerde kant op. Weer eens het decoderingsproces stopgezet en de quality op minimum gezet ipv low (ik vond dat low eigenlijk nog best meeviel qua qualiteit).

Is er eventueel een andere coderingsvorm die minimale grootte toelaat in combinatie met een aanvaardbare beeldkwaliteit?

hoe doe die filmrippers het eigenlijk die hele films op internet gooien ter grootte van circa 600 megabyte (en zo een film duurt toch ook anderhalf uur)???

Je kunt bij de instellingen de maximale bitrate aangeven, ik zou dan kiezen voor een maximum van 1000, en bijvoorbeeld het beeldformaat resizen naar 640x480... dat moet een redelijk formaat opleveren zonder dat je extreem veel kwaliteit verliest.

instellingen?? waar zijn die dan. Ik vind deze niet onmiddellijk terug. Kan je me de weg wijzen?

[quote:e4cc061261="Spongebob"] Is er eventueel een andere coderingsvorm die minimale grootte toelaat in combinatie met een aanvaardbare beeldkwaliteit? [/quote:e4cc061261] Ja, dat is zo ongeveer de heilige graal van de encoderingswetenschappers.

ik heb "m nu op 'minum quality staan en volgens mijn extrapolatiegegevens zou het bestand circa 700 megabyte moeten wegen. Dat is al een aanvaardbaardere grootte.

Blijft uiteraard mijn vraag hoe die piraten op het net dvd’s gooien ter grootte van een cd-tje???

kan je zoiets niet met Final Cut Pro??? een dvd-film omzetten naar een quictime-bestand met een grootte naar wens?

[quote:4f46b08ab9="Spongebob"]ik heb "m nu op 'minum quality staan en volgens mijn extrapolatiegegevens zou het bestand circa 700 megabyte moeten wegen. Dat is al een aanvaardbaardere grootte.

Blijft uiteraard mijn vraag hoe die piraten op het net dvd’s gooien ter grootte van een cd-tje???[/quote:4f46b08ab9]
Staat er ook aangegeven wat de resolutie is van het uiteindelijke beeld?En de bitrate? En wat is de geluidskwaliteit?
‘minimum’ zegt mij niet zoveel.
Die piraten doen dat op verschillende manieren: Eerste gooien ze alle geluidssporen eraf die ze niet willen hebben, zoals Noors, Deens, RetoRomaans etc. Tenslotte gaan alle extra geluidssporen eraf voor Dolby 5.1, 7.1, 13.1 weet ik veel, gewoon stereo is goed genoeg. (Vind ik ook trouwens) Ondertiteling kan er ook af. Dan gooien ze alle extra’s eraf, zoals “the making of” en al die onzin die zo op de doos aangeprezen staan… Dan de menu’s eraf, want het gaat alleen om het filmpje, en dat menu dient alleen om te kunnen kiezen tussen dingen die er nu toch niet meer opstaan. Vervolgens hercoderen ze de kale film met behulp van DiVX naar een veel lagere bitrate. De kwalitieit is er dan ook meestal naar.
Tenslotte moet je er ook rekening mee houden dat een TV een veel lagere resolutie heeft dan een computer beeldscherm. Voor een TV is een resolutie van 720 bij 480 al heel wat.

[quote:8af516df85="Spongebob"]ondertussen gaat die omzetting naar mpeg4 wel een pak sneller. Hij is nu 35 minuten bezig en bijna aan de helft.

Zijn er mensen die ideeën hebben om het bestand ONDER de 500 megabyte te houden??? moet toch mogelijk zijn???[/quote:8af516df85]

Ja, DIVX avi, dat is denkelijk nog je enige optie als alles al boven de Gig zit…

ik wacht nog even af hoe die 'minimum quality' bij mpeg4 het ervan af brengt en hoe groot ie uiteindelijk zal zijn.

Ik zal ook nog eens divX proberen. Je weet maar nooit. Alvast bedankt voor alle tips.

XVID is ook een goede codec...

ondertussen is de minimum quality afgeraakt, maar die kwaliteit trekt op nix. En het bestand is ook nog eens 1,23 gigabyte groot.

Ik ga nog even proberen om te decoderen naar divx op normale qualiteit en zien wat dat geeft.

Bij de grootte van de bestanden zal ik me wellicht wel moeten neerleggen…

Stel je het beeldformaat wel bij naar bijvoorbeeld 640x480??? Dat scheelt ook al een hoop.