DVD-RW branden met iDVD

Ik ben heel erg happy met mijn nieuwe GeeVijf, doch nu wilde ik een DVD'tje branden met iDVD, maar hij wilde dat niet doen! Normaal gebruik ik DVD+RW, mijn pc en externe brander hebben nergens problemen mee, maar de mac is kritischer geloof ik. Ik heb op internet wel wat truucjes gevonden, maar de DVD bleek niet leesbaar te zijn. Ben ik nu gedwongen om alleen maar met DVD-R te gaan werken voor het maccie?

Inderdaad de DVD branders die mac gebruikt ondersteunen enkel - En voorzover ik weet is hier niets aan te doen.

[quote:34aad3c1ae="Jakke"]Inderdaad de DVD branders die mac gebruikt ondersteunen enkel - En voorzover ik weet is hier niets aan te doen.[/quote:34aad3c1ae]

Neen, de DVD-brander van de G5’s ondersteunen wel degelijk +. Open maar eens een Terminal-venster en tik:

drutil info

Dan krijg je alle opties te zien. Het zou heel goed kunnen dat iDVD niet met - werkt, maar die Mac kan het ieg wel.

:slight_smile:

Is er dan eventueel een mogelijkheid om een project van iDVD naar een image te krijgen en dan met Toast te branden? Ik vermoed dat Toast wel een -RW kan branden, anders kan ik mijn externe brander gebruiken. Wel flauw dat Apple een eigen koers gaat met die DVD standaard, waarom niet gewoon alle versies? Mijn philips DVD brander in m'n wintelboxje geeft geen problemen... Maar mijn nieuwe liefde is van geanodiseerd aluminium en zoemt heerlijk stil!

Dit al eens bekeken? http://homepage.mac.com/geerlingguy/personal_site/mac_guide/pages/15-burn_idvd_other.html

Geweldige tip!!! Bedankt, ik heb gisteren gelijk een dvd gebrand, perfect!

Great! Ik ben op DIT moment mijn eerste DVD image aan het maken vanuit iDVD. Nu maar hopen dat 'ie ook daadwerkelijk te branden is op een DVD+ schijfje! :-D Ik ben benieuwd... wel weer een dik minpunt voor Apple helaas wat mij betreft.

Waarom koop je die rommel dan nog?

:wink:

Steve's LoveChild had daar eens een tip voor, ik weet niet precies waarover die ging, maar werkt misschien hier ook:

begin je riedeltje in iDVD, en druk op brand.
leg een normale DVD-R in de la, en doe deze dicht
iDVD gaat nu coderen, open de la en verwissel de
geplaatste DVD voor een +R, of een RW.

Deze tip komt nog uit het iDVD 2 tijdperk geloof
ik, dus misschien werkt het nu niet meer…

OK, dit draadje is een beetje stilgevallen, blijkbaar werkt dat bij iedereen behalve bij mij. Ik ben er ooit twee keer in geslaagd om een image aan te maken vanuit iDVD4.01, maar ik krijg het niet meer aan het draaien. Hij begint eraan , verwerkt alles, multiplexen, maar dan op het laatste geeft hij een error. 'Multiplex error'. Ik heb alles al eens opnieuw geinstalleerd, voorkeuren verwijderd, opgestart van een leeg account enz... Ik weet dat ik alle energie-toestanden moet afzetten en andere sluimer- en onderbreektoestanden ook, want daar kan die software (hurz en pfurz) blijkbaar niet tegen. Ook dit heb ik allemaal afgeschakeld. Gewoon rechtstreeks branden naar -R geen probleem.

G5 2Ghz dual met 1,5 Gb ram en genoeg plaats op de HD (50 gig vrij).
Heeft iemand dezelfde ervaringen gehad?

Ik heb ook de volgende truuk eens geprobeerd :
Klikken op branden, dan even een -R insteken. Wachten tot iDVD begint met de verwerken en dan snel de -R eruit en een -RW erin. Dan schrijft hij de DVD wel, maar nadien werkt ze niet.
Raar?

[quote:ed33dcf3e9="Sylvester"]Ik heb ook de volgende truuk eens geprobeerd : Klikken op branden, dan even een -R insteken. Wachten tot iDVD begint met de verwerken en dan snel de -R eruit en een -RW erin. Dan schrijft hij de DVD wel, maar nadien werkt ze niet. Raar?[/quote:ed33dcf3e9]

wellicht is de DVD die je er eerst in deed op 4 speed te branden, en de RW maar op 1 of 2…

iDVD heeft niet door dat de DVD niet zo snel gebrand mag worden, maar doet het toch… met een misbaksel als gevolg.

heb net nog eens geprobeerd, nu krijg ik ook een multiplexer fout bij de verwissel-truuk (ook helemaal op het einde). Maar ik ga als test de snelheid eens op 2 zetten.

Al eens een ander project geprobeerd te branden ?

ben er net achter dat je niets aan de brandsnelheid kunt doen in iDVD. Ja, ik heb al een ander project gemaakt, waarmee hij ook die fout maakt. Ik heb het project dan nog eens opnieuw gemaakt, en geeft weer die fout. Ik zit dus een beetje vast.

En als je een image maakt ipv een DVD, hoe verloopt dat ?

Zoals ik hierboven beschreef : het heeft een paar keren gewerkt en ik heb die image dan ook perfect met Toast kunnen branden. Maar meestal krijg ik een 'multiplex error' op het einde en dan stop hij. Zou dat iets te maken kunnen hebben met de G5, niet compatibel misschien?

Zou vreemd zijn, ik heb zelf ook een G5 en heb geen problemen tot nu toe...

Ik ben eerlijk gezegd even het spoor bijster…

Hèhè, het werkt weer voor de eerste keer sinds.... Deze nacht heb ik hem laten draaien en het is gelukt. De image is OK en de slide show met menu's werkt perfect.

Wat heb ik gedaan : gewoonweg alle lopende programma’s gesloten, enkel iDVD open.
Ik heb er wel altijd een stuk of 15 open staan, misschien dat die regelmatig voor onderbrekingen zorgen. Hebben jullie dit al geprobeerd met openstaande programma’s?
'k Zal niet te hard victorie kraaien, eerst nog eens een paar testen doen. De resultaten zal ik mededelen.

Ikzelf laat de Mac altijd alleen tijdens het branden van een DVD, dus alle andere programma's sluit ik ook af. heel soms surf ik wel eventjes met Safari, maar verder niets.