DVD-RW of DVD+RW ?

Ik wil DVD rewritables gaan gebruiken voor back-up. Omdat ik nogal wat nodig heb bestel ik maar gelijk een spindle.

Nou kan ik kiezen tussen DVD-RW en DVD+RW.
Dit zegt mij verder niets. Mijn brander (SONY DVD RW DW-U10A A43i) schijnt allebei te ondersteunen. De DVD+RW zijn €0,70 goedkoper, dus dat scheelt nogal

Iemand tips of ervaringen ?

Als je een externe brander hebt, of een zelf ingebouwde zal deze wel + RW branden. Indien het een apple brander is -RW. Als je kiest voor compatibel te zijn met andere mac's kies je best voor de -RW. Enig nadeel tot nu is dat de -RW maar tot 2 speed branden en de + tot 4 speed.

Ben je up to date? Minimaal 10.3.3 dan kun je met jouw sony beide formaten lezen en schrijven.

10.3.2 alleen +R(W) lezen

Hans

[quote:8f572612fa="Hans de Bijl"]Ben je up to date? Minimaal 10.3.3 dan kun je met jouw sony beide formaten lezen en schrijven.

10.3.2 alleen +R(W) lezen

Hans[/quote:8f572612fa]

Maar toch niet met Apple software?? Bovendien ondersteunt Apple software volgens mij geen enkele RW versie, alleen -R. Voor de rest zit je vast aan Toast Titanium.

Ja, ik ben up to date het commando drutil info in de terminal geeft dat ik beide formaten kan lezen en schrijven (zie http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=19561) dus dat moet lukken

ik wilde alleen weten of er redenen zijn het ene dan wel andere formaat te kiezen ?

ik kan met min ingebouwde dvd brander in mijn iMac 17 inch dus het beste (of alleen maar) DVD- branden?

Het verschilt per brander, en per OS.

Sinds 10.3.3 wordt het branden van +R door Panther ondersteund,
zolang je brander het maar kan. Om dat te testen zij er zowel pagina’s
op internet, als trucks via de terminal.

RW’s branden kan gewoon met OSX, evenals het wissen van RW’s,
dit gaat mt schijfhulp programma.

Volgens mij slaat iedereen een beetje de plank mis. Wat EagerB0bNerd bedoelt is volgens mij welk medium hij het beste kan gebruiken en niet of hij het medium (+ of -) überhaupt kan gebruiken. In dit geval is het even kort door de bocht als volgt: DVD+R(W) voor back-ups (sneller schrijven, efficiënter gebruik van de opslagcapaciteit bij multi-session disc's) en DVD-R(W) voor film en video (meer ondersteuning bij losstaande DVD spelers, met name bij de wat oudere). Nou zie je wel dat deze steeds meer aan het overlopen zijn, zo spelen een aantal Philips (van origine +R) DVD spelers alleen maar DVD+R(W) schijven. Het is wel zo dat DVD-R(W) ouder is en daarom met name in meer DVD-Rom spelers speelt, zo kan mijn Pioneer DVR-103 niet eens DVD+R(W) lezen. Persoonlijk denk ik echter wel dat DVD+R(W) het op de lange termijn gaat winnen.

Op DVD R(W) schijven wordt een kopieerheffing gelegd. Deze is voor DVD-R(W) 2 x zo hoog als voor de DVD+R(W). Het waarom hiervan is mij niet bekend, maar hierdoor worden DVD_R(W) schijven wel duurder t.o.v. DVD+R(W).

[quote:4c00b0ecc1="iStudent"]Volgens mij slaat iedereen een beetje de plank mis. Wat EagerB0bNerd bedoelt is volgens mij welk medium hij het beste kan gebruiken en niet of hij het medium (+ of -) überhaupt kan gebruiken. [/quote:4c00b0ecc1]

precies !

[quote:4c00b0ecc1=“iStudent”]In dit geval is het even kort door de bocht als volgt: DVD+R(W) voor back-ups (sneller schrijven, efficiënter gebruik van de opslagcapaciteit bij multi-session disc’s) en DVD-R(W) voor film en video (meer ondersteuning bij losstaande DVD spelers, met name bij de wat oudere). [/quote:4c00b0ecc1]
OK, dat was wat ik wilde horen. Compatibliteit maakt mij niets uit, ze worden maar op één speler beschreven en ook weer gelezen.

@PeterK : OK, nou begrijp ik ook het prijsverschil…
Ik blijf het vreemd vinden, die kopieerheffing, maar dat is weer een heel ander verhaal…

bedankt allemaal

Als je niet te veel geld wilt uitgeven:

www.sonicwebshop.nl

ze zitten in Duitsland, en betalen dus minder aanslag…