DVD schijven

Gisteren stond ik voor een rack met recordable DVD's bij de Macro. In mijn 17" powerbook zit een DVD brander. Dus ik dacht, laat ik eens een doosje meenemen en op DVD wat backups maken. Nu zie ik daar een hele grote stapel TDK DVD's met het minime verschil op de verpakking van DVD+R of DVD-R waarvan de DVD+R een fractie goedkoper was.

Wat is het verschil en kan ik beide gebruiken in mijn powerbook?

[quote:4e6e9b2fdc]Verschil tussen DVD+R(W) en DVD-R(W).

Eigenlijk is er heel weinig verschil tussen deze twee formaten. Het verschil is echter technisch. En is door twee verschillende groepen fabrikanten ontwikkeld. DVD-R was er het eerst en DVD+R kwam later. DVD-R discs doen het bijna op alle dvd spelers en DVD+R is dit percentage lager. Echter moet je nou niet denken, dat je DVD+R, niet kan afspelen. Dit geldt eigenlijk voor de echt oude dvdspelers.

DVD-R:

Voordelen: Percentage van het aantal dvdspelers, die dit formaat ondersteunt ligt hoog.
Nadelen: Loopt technisch achter t.o.v. dvd+r.

DVD+R:

Voordelen: Technisch beter dan dvd-r, hogere brand snelheden en nauwkeuriger. Bij RW direct video-editen vanaf disc mogelijk.
Nadelen: Ondersteunt door iets minder dvdspelers dan dvd-r. [/quote:4e6e9b2fdc]

[quote:d2d4152960="defender90"]kan ik beide gebruiken in mijn powerbook?[/quote:d2d4152960]

Waarschijnlijk niet. Ik denk dat je alleen DVD-RW kunt gebruiken. Maar dat kun je gemakkelijk zelf nagaan: open een Terminal-venster en type het commando:

drutil info

Je krijgt dan een lijstje met geschikte formaten. Ik zou trouwens nooit een ‘hele stapel’ tegelijk kopen: er zit nogal wat verschil tussen de merken.

met de update van 10.3.x

kan je alle twee de DVD lezen.
Branden wil niet bij alle dvdrecorders.
Maar probeer het gewoon. Ookal staat bij je system Profile dat je alleen min hebt.
Gewoon doen.

Succes

[quote:d9e238ff50="Rutger1981"]Gewoon doen.[/quote:d9e238ff50] Dat zou ik dus niet doen. Echt honderd procent durf ik het niet te zeggen, maar ik heb naar mijn mening mijn 1ste brander naar zijn grootje geholpen door er een DVD-RW in te gooien, wat de brander niet bleek te ondersteunen (gevalletje RTFM :wink: ). Geen enkele DVD kwam er daarna 100% uit.

Kijk bij je Systeem Profiel welk merk en type brander er in zit en ga eens na op bijv xlr8yourmac.com wat je brander allemaal aankan. Via opus.nl kwam ik op deze site, volgens mij kun je daar wel wat vinden over je drive. Klik in de nav op DVD Writers, voer het type nummer van je drive in de search box en je krijgt een lijstje met media die je drive ondersteund.