DVD-speler en DTS

Ik heb overal gezocht op deze site maar een echt sluitend antwoord heb ik niet kunnen vinden.

Ik draai OS 10.3.9. Ondersteund de DVD-speler in deze OS nu wel of geen DTS? Zo niet…is er een oplossing?

Nope, hij kan dat zelf niet spelen, maar wel als een digital "pass-through" doorgeven aan een digitale home theater versterker. Natuurlijk is hier wel een digitale poort vereist. Heb je niet zo'n poort? Kijk dan eens naar de M-Audio Transit.

Nou weet ik het niet zeker maar ik dacht dat VLC wel DVD met DTS geluid zelf af kon spelen.

En dan gaan we nu weer verder met mijn nieuwe PowerMac G5 Dual 2.3 instaleren… :stuck_out_tongue:

Dr. Cody heeft gelijk, wordt gewoon doorgegeven indien er een optische uitgang is. Zelf heb ik dat ook, werkt super!

Verder heb je toch niks aan DTS aangezien je maar 2 speakers hebt in je Mac.

Bedankt voor de tips.

Even mijn situatie uitleggen.
Ik heb een M-audio sonica theater externe geluidskaart. Hier zitten alle analoge uitgangen op die je nodig hebt als je een 5.1 surround of zelfs 7.1 surround geluid wilt horen. Dat ding sluit je aan op de USB poort. Mij gaat het om 5.1. Als ik de software instel op 5.1 dan zie ik op het virtuele mengpaneel alleen de 2 frontspeakers signaal krijgen. Dat zou erop duiden dat de DVD-speler slechts 2 kanalen doorgeeft. Bij andere instellingen zoals 4.1 en 7.1 krijgt de woofer ook nog wat, maar center en achterspeakers krijgen niks. De M-audio ondersteund in elk geval wel DTS en 5.1 Dolby surround.

VLC. Ik kwam het vaak tegen, maar wist niet wat het was. Nu blijkt dit DE oplossing te zijn voor mijn probleem. Bedankt voor de tip.

Feit is dat op mijn computer VLC alle 5.1 kanalen probleemloos doorgeeft en de DVD-speler van het OS niet. Deze maakt van het 5.1 geluid slechts een 2.0 geluid. Voor iedereen die denkt dat DVD-speler wel alle kanalen doorgeeft…check even of je surroundsysteem misschien een 5.1 signaal creeert van het stereo-signaal van DVD-speler. Dit werkt wel, maar is niet zo mooi als de originele kanaalscheiding.

Misschien zit ik er naast, maar op mijn computer is het erg duidelijk dat VLC wel werkt en DVD-speler niet wat betreft DTS of surround doorgave.