dvd speler instaleren

Ik ben een niet al te gevorderde gebruiker van osX, vandaar deze waarschijnlijk best wel stomme vraag :P

Kan iemand me vertellen hoe ik een dvd drive kan instaleren onder osX?
mn vorige dvd drive is kapot gegaan en ik heb een nieuwe gekocht, in de hoop dat ie ondersteund zou worden en dat ie automatusch herkend zou worden.

hey Zazzie, Ik weet niet wat voor Mac je hebt en wat voor DVD-Drive? externe DVD-drive? Als het goed is moet ie 'm herkennen zodra je 'm aankoppeld.. heb je 'm er al aan hangen? is het een FireWire? :|

het is een interne dvd drive (in een G4) het merk weet ik ff niet meer (heb um met veel pijn en moeite ingebouwd en kan het merk nu niet meer zien).

volgens mij is het geen firewire drive.

(ik weet ook niet 100% zeker of ie wel compatible is met osX, maar volgens de verkoper zou ie herkend moeten worden (wat niet het geval is)

Kijk even bij Apple System Profiles bij 'apparaten en volumes' > Bus -> DVD openen. Kijk even wat daar staat. Misschien heb je verkeerd merk gekocht waardoor hij niet herkend wordt of zijn de pluggen niet goed aangedrukt.

[quote:c87636c729="Susanne"]Kijk even bij Apple System Profiles bij 'apparaten en volumes' > Bus -> DVD openen. Kijk even wat daar staat. Misschien heb je verkeerd merk gekocht waardoor hij niet herkend wordt of zijn de pluggen niet goed aangedrukt.[/quote:c87636c729]

hmmz, bij bus staan 3 pijltje naar een harddrive en 1 naar cdrom terwijl er geen cdrom drive inzit.

de info die erbij staat is:

[quote:c87636c729]CDROM

Unit number 1
ATA Device type atapi
device serial {lijkt me niet nodig om over te type}
Device Revision “”
Product Identification een paar rare tekens
Vendor Identification I_MEGa
[/quote:c87636c729]

[quote:6bd7adc486="Zazzie"][quote:6bd7adc486="Susanne"]Kijk even bij Apple System Profiles bij 'apparaten en volumes' > Bus -> DVD openen. Kijk even wat daar staat. Misschien heb je verkeerd merk gekocht waardoor hij niet herkend wordt of zijn de pluggen niet goed aangedrukt.[/quote:6bd7adc486]

hmmz, bij bus staan 3 pijltje naar een harddrive en 1 naar cdrom terwijl er geen cdrom drive inzit.

[quote:6bd7adc486]CDROM

Unit number 1
ATA Device type atapi
Device Revision “”
[/quote:6bd7adc486][/quote:6bd7adc486]

Alles is natuurlijk relevant om over te tiepen…
I_MEGa??? bij vendor identification…heb je er een Iomega inhangen dan???
Zitten je kabels goed vast??? enz enz

[quote:7e0a0ac9e3="Boskabouter"][quote:7e0a0ac9e3="Zazzie"][quote:7e0a0ac9e3="Susanne"]Kijk even bij Apple System Profiles bij 'apparaten en volumes' > Bus -> DVD openen. Kijk even wat daar staat. Misschien heb je verkeerd merk gekocht waardoor hij niet herkend wordt of zijn de pluggen niet goed aangedrukt.[/quote:7e0a0ac9e3]

[quote:7e0a0ac9e3]CDROM

Unit number 1
ATA Device type atapi
Device Revision “”
[/quote:7e0a0ac9e3][/quote:7e0a0ac9e3]

Alles is natuurlijk relevant om over te tiepen…
I_MEGa??? bij vendor identification…heb je er een Iomega inhangen dan???
Zitten je kabels goed vast??? enz enz[/quote:7e0a0ac9e3]

ik heb de kabels allemaal nog een keer nagelopen, en die zitten er allemaal goed in. ik besef me net dat die drive die ik hierboven opgaf natuurlijk mn zip drive is. (opletten en zo vroeg op de dag gaan niet goed samen :stuck_out_tongue: ) maar met andere woorden, hij wordt helemaal niet herkend.

is er niet een mogelijkheid (zoals op onderandere linux) als lspci op de console. (command herkend ie niet) of dat ik um eerst nog moet mounten ofzo?

Alle merken worden toch niet zomaar in een Apple geaccepteerd?? Volgens mij zijn er maar een paar die werken.

Ik denk dat bijna elke DVD-writer wel herkend wordt, maar nog niet ondersteund door iDVD. Die lust alleen de Pioneers die Apple zelf gebruikt. Als je nog meer apparaten aan de ATA bus hebt hangen heb je wellicht over het hoofd gezien dat hij als slave of master moet wordtn ingesteld (jumpertje) Heb je toevallig toast? Die herkent al veel meer apparaten, daarmee kun je controleren of hij voor de computer wel 'in beeld' is. Verer is het toch wel handig te weten welk type je hebt. Anders kun je ook op het Web niet zo goed zoeken naar drivertjes.

Succes

[quote:5ad10534c6="Deskman"]......writer wel herkend wordt, maar nog niet ondersteund door iDVD. Die lust alleen [color=red:5ad10534c6]de Pioneers die Apple zelf gebruikt. [/color:5ad10534c6]Als je nog meer apparaten aan de ATA bus hebt hangen heb je wellicht over het hoofd gezien dat hij als slave of master moet wordtn ingesteld (jumpertje) Heb je toevallig toast? Die herkent al veel meer apparaten, daarmee kun je controleren of hij voor de computer wel 'in beeld' is. Verer is het toch wel handig te weten welk type je hebt. Anders kun je ook op het Web niet zo goed zoeken naar drivertjes.

Succes[/quote:5ad10534c6]

Tegenwoordig zitten er Sony drives in de iMacs en G5s
:lol:

Ik leer elke dag weer... Maar het was speciaal beleid van Apple om iDVD alleen aan de mensen ter beschikking te stellen die een originale DVD-R mac hadden gekocht. Om zo toch nog te verdienen aan de onwikkeling van iDVD. Las ik ergens, dus ik wauwel in commissie.

ok een paar dingen,..

• een drive hoef je nooit te installeren na het inbouwen!
hij doet het of hij doet het niet,… (al kan het soms zo zijn dat je een klein bestandje moet editen zodat een brander ondersteund wordt!).
• Waar je ook op moet letten met het aanschaffen van zo’n brander of lezer is dat je een IDE versie hebt en dat hij mac bootable is! zodat je dus van een systeem cd op kan starten!
• iDVD slikt alleen interne branders,… inprincipe ongeacht welk merk het is!

ik wil iedereen graag bedanken voor de hulp, het bleek dus toch dat ie op master stond ipv als slave (of anders om, maar het werkt nu in ieder geval :mrgreen: )

[quote:ac3b743855="Zazzie"]ik wil iedereen graag bedanken voor de hulp, het bleek dus toch dat ie op master stond ipv als slave (of anders om, maar het werkt nu in ieder geval :mrgreen: )[/quote:ac3b743855] Was ik toch zo gek nog niet :lol: