DVD van 60 of 90 minuten

Er schijnt een kwaliteitsverschil te zijn in een DVD gemaakt met iDVD 3 met een duur van 60 minuten of 90 minuten. Is dat verschil groot of valt het allemaal wel mee?

Ikzelf vind het verschil vrij groot. Maar ik ben allergisch voor artefacts. Als jijzelf het verschil niet goed kunt zien, prijs jezelf. Onwetendheid is een zegen. Puur technisch gezien kan een CBR gecodeerde DVD op ± 5Mbps niet echt goed zijn. Maar is de bron slecht (b.v. een VHS band) dan valt er niet zoveel eer meer te behalen. Professionele (hardware) codecs kunnen op 4-5 Mbps een fantastisch resultaat behalen. En ook "Compressor", geleverd bij FCP 4 en DVDSP 2, geeft bij 2-pass stand relatief erg goede resultaten. Maar dan moet je wel geduld hebben... SLC

SLC,

Blij te horen dat compressor het goed doet, maar naar de … te oordelen lijk je het op een Cube G4 450mhz niet ècht ècht aan te raden :smiley: :smiley: ?

BTW blij je terug te ‘lezen’.

Groetjes
Davedive

[quote:21a08cfd35="davedive"]SLC,

Blij te horen dat compressor het goed doet, maar naar de … te oordelen lijk je het op een Cube G4 450mhz niet ècht ècht aan te raden :smiley: :smiley: ?

BTW blij je terug te ‘lezen’.

Groetjes
Davedive[/quote:21a08cfd35]

Ha die davedive,
Nee op een G4/450 is het geen pretje. Ik schat 8 op 1. Dus 8 minuten voor 1 minuut video. Dat is dan wel op een van de 2 - pass VBR/ high quality standen. Maar dan heb je wel een kwaliteit die beduidend hoger ligt dan de vorige MPEG-2 codec van Apple. (o.a. in iDVD en geleverd bij DVD SP) Vooral te zien aan de mindere ruis rondom titels en een strakker en rustiger beeld. (minder artefacts) Uiteraard is het verschil bij langere DVD’s het grootst. Daar heeft iDVD een CBR van ± 5,5 Mbps. Compressor kan dan bij een gemiddelde van 5,5 door de VBR een veel beter plaatje maken. Wanneer je altijd minder dan 1 uur in iDVD maakt, is het verschil kleiner, maar ook daar wint Compressor met de high quality stand. Makkelijk ook door de presets.
Een zeer groot voordeel van Compressor is verder dat je ook een batch kunt aanmaken. Voor de thuiswerker ideaal. Alleen iDVD kon meerdere filmpjes achter elkaar uitrekenen. (De quicktime export codec bij DVD SP 1.x kan slechts 1 film tegelijk aan.) Voor het slapen gaan alle films naar Compressor slepen en de volgende morgen zijn ze klaar. Voor een bedrijf is dit uiteraard van geen betekenis. Daar telt iedere minuut.

SLC

Ho SLC,

Die 8 op 1 lijkt mij reuze verleidelijk : garandeert toch een lange nacht. Denk dat ik toch maar een tijdje die ‘supercube’ hou :lol: :lol:

Davedive