DVD verschijnt niet meer in Panther.

Heb hem wel nog in OS9, maar niet meer met de zwarte kat. OSX is toch zo veel complexer dan OS9.... Ik ontzie het om heel dat systeem opnieuw te installeren en al die updates uit te voeren... In tegenstelling tot OS9 kan in ik OSX niet vinden welke extensies en bestanden er juist nodig zijn om de DVD - pioneer te activeren. Heeft iemand een idee? :(

Is-ie zichtbaar in Schijfhulpprogramma?

[quote:7bd70abf88="passenger"]Is-ie zichtbaar in Schijfhulpprogramma?[/quote:7bd70abf88] Niet in Panther, wel vanaf een andere opstartschijf en daar is hij ook zichtbaar in de Finder.

Hmmm... Weirde shit. Kun je wat meer info geven, ik begrijp dat het gaat om een DVD-brander die niet in OSX zichtbaar is, maar wel in OS9. Is-ie zichtbaar in je systeemprofiel (Apple>Over deze Mac>Meer info)?

Is het het tevens de originele, of een later ingebouwde brander? Leest-ie wel schijven, gaat-ie uberhaupt open?

Als je onder ‘normale’ omstandigheden een later ingebouwde brander volledig onder OSX wilt laten werken, heb je PatchBurn nodig. OSX regelt extenties zelf, daar hoef je niet mee te rommelen als in 9. Kan effe wennen zijn…

DVD werd niet meer herkend in het systeemprofiel in OSX Panther. Ook niet door disk utility. Vroeger werd hij herkend en was hij volledig ondersteund, patchburn niet nodig. (PIONEER DVD-RW DVR-107D werd later ingebouwd maar werkte voorheen probleemloos, ook in Panther. Als ik de DVD speler opende kreeg ik nu "serious error -70012" of zoiets te lezen. iDVD zei dat er geen DVD-speler in mijn Mac zat. Voorheen werkte alles probleemloos, het is duidelijk software-matig.

Ik zal er maar korte metten mee maken.
Alles opnieuw installeren en updaten, maar deze keer een backup op dmg en/of DVD zetten zodat ik bij een probleem via disk utility onmiddellijk kan “restore” gebruiken.
Is dat OSX systeem toch ingewikkeld, OS9 was zo veel eenvoudiger…
Niemand die weet waarvoor al die extensies en bestanden in de system dienen. Waar is de tijd dat je met Conflict Catcher al die miserie in een oogwenk had opgelost?
:frowning:

Ik zou toch effe de reguliere onderhoudsprogramma's er even overheen halen, gevolgd door PatchBurn. Baat het niet, schaadt het niet...

Heb dat ook gedaan. Zonder resultaat. Wist ik maar welke extensies juist zorgen voor het activeren van die DVD-writer.

Start eens op met de installatie-cd/dvd, als je kiest voor installeren krijg je volgens mij ook de optie 'werk bij'. Dat zou het kunnen doen.

[quote:67a041d890="passenger"]Start eens op met de installatie-cd/dvd, als je kiest voor installeren krijg je volgens mij ook de optie 'werk bij'. Dat zou het kunnen doen.[/quote:67a041d890] Ik denk dat je 10.3.9 niet kunt bijwerken als je installatiedvd 10.3.4 is. Of heb ik het mis? :(

Duss.... :sealed:

Ik raak door mijn opties heen, anyone???