DVI of Analoog beeldscherm?

Ik heb een TFT voor mijn -nog aan te kopen G5- op het oog en heb de keus tussen een model met of zonder DVI. De verkoper vertelde mij dat DVI een grote zeepbel is en dat het verschil niet te zien is. Ik heb ook al ergens gelezen dat een gebruiker van zo'n scherm geen verschil zag.

Wat zijn jullie ervaringen?

Alvast bedankt,

Wolf

op mijn g4 heb ik een 17' apple display én een 17' phillips TFT via een dvi-> vga convertor.

Het verschil is hemelsbreed. de apple is dan ook 2x zo duur. maar het geld dubbel en dwars waard. ik zou zeggen, als je toch die G5 koopt, geef dan ook 832 euro aan een apple scherm uit.

@joostovermars: maar komt het verschil door de connectie DVI of VGA, of door de kwaliteit van de TFT zelf. Ik denk eigenlijk het laatste.

Ben zelf ook op zoek naar een goede en liefst goedkope TFT. Zie flinke prijsverschillen tussen VGA of DVI schermen. Ik zit te twijfelen over de 17" Formac VGA. Deze heeft een vergelijkbaar scherm als de Apple displays (sommige zeggen zelfs beter?). De VGA versie kost bij macstuff.nl => €641,41. Is toch een stuk goedkoper dan 832,= van Apple.

Greets
Tristan

Voor € 640,- kun je ook een Sony TFT 17" kopen met DVI (HX73) Een perfect scherm met een zeer lage response tijd (16ms) en een mooi contrast. Bovendien vergrijgbaar in zilverkleur en staat dus perfect bij je G5. Enige nadeel: het is geen Apple scherm.

[img:aa3fca925d]http://homepage.mac.com/jeroenkeep/G5.jpg[/img:aa3fca925d]

Ik heb gewoon niet het geld om een 20' display te kopen en voor het geld van een 17' Apple scherm koop ik bijna 2 zeer goeie non-apple 17' TFT's. Dan kies ik toch voor 'werkruimte' en dus het laatste.

Apple schermen zijn fantastisch maar dat staat los van het analoog-DVI verhaal. Wat ik me afvraag is: wat is het kwaliteitsverschil als je hetzelfde scherm analoog of digitaal verbindt?

Daar zou ik graag wat ervaringen over willen horen.

Wauw... Ik moet zeggen, dat ziet er goed uit met dat sony scherm! Moet ik toch nog maar even over nadenken wat ik zelf nou ga kopen....

Theoretisch zou digitaal beter moeten zijn. Het is namelijk zo je computer 'maakt' beeld op je videokaart. Dat moet dan omgezet worden naar analoog, vervolgens gaan die analoge signalen over een kabel, en daarmee wordt je monitor gestuurd. Nu is de stap digitaal analoog geregeld op je videokaart, en kan door allerlei redenen (storingsbronnen) verzwakt of gestoord worden tot het signaal bij je monitor aankomt.

Wat men vaakt als voordeel aangeeft is het volgende. Namelijk als dit het hele proces digitaal blijft (of pas in je monitor naar analoog wordt omgezet) is er minder kans op storing. Maarjah eigenlijk toch complete onzin, want ook digitale signaaltjes door je kabel kunnen problemen ondervinden met storingsbronnen. Het blijven immers stroompjes door een kabel. Je kan het vergelijken met het gebruik van glasvezelkabels om bijvoorbeeld muziek van cd naar minidisc op te nemen, of gewoon kwalitatieve rca (analoge) kabels te nemen. In princiepe is het verschil niet waarneembaar. Ook de kwaliteit van de bron (in dit geval de videokaart) speelt mee.

Aantal adviezen:

• Gebruik maken van hoogwaardige kabels.
  • Probeer zo veel mogelijk de pci sloten naast je agp slot vrij te houden (dus begin vanaf onderen met het inzetten van pci kaarten)
  • Houdt je pc en monitor uit de buurt van storingsbronnen (zendapparaatuur, radio’s, televisies, tl-buizen).
  • Ga kijken in de winkel hoe ze hem daar hebben aangesloten en proberen het verschil te spotten.

Bedankt, crackwhore. (of heb ik de afkorting verkeerd begrepen..?) Duidelijk verhaal. DVI komt hieruit toch naar voren als opgeklopt schuim, m.a.w. lijkt veel maar is niks... storingen in analoge monitoren komen ook nagenoeg niet voor. Het ging mij erom of je met DVI een veel scherper/helderder kortom 'beter' beeld zou krijgen, maar dat lijkt dus sowieso niet aan de orde.

‘The proof is in the pudding’ zoals de Amerikanen zeggen. Dus inderdaad in de winkel DVI vergelijken met analoog. Probleem is dat ze in de meeste computerzaken via allerlei doosjes een hele reeks monitoren aansluiten op 1 computer. Niet echt representatief dus. Of die dingen zijn niet optimaal afgesteld/ingesteld. In de Apple-winkel en bij RAF hebben ze alleen Cinema Displays aangesloten op de G5’s dus daar valt weinig te vergelijken…

Zolang ik geen verhalen hoor over de onbetwist superieure kwaliteit van DVI ga ik er geen extra geld voor uitgeven.

Wolf

volgens mij kan analoog ook uit sync gaan lopen (geen strak beeld) een probleem dat je kan oplossen door je scherm bij te stellen. DVI heeft hier geen last van.