DXF file

Heb van een architect een AUTOCAD file gekregen, opgeslagen als .dxf bestand. dacht hem te kunnen openen in Illustrator, daarna te bewerken in PS en dan plaatsen in IDCS, maar ik kan er niets mee. Illustrator wil hem niet openen.

Enig idee hoe dit op te lossen ? KAn iemand de file converteren, of kan ik de architect vragen hem op een andere ,manier op te slaan zodat AICS hem wel kan lezen ?

Volgens mij bestaat er een plug-in voor. Gratis te downloaden van de site van Adobe. Ik kan anders van deze DXF of DWG evt wel een jpg of pdf maken. Je bent dan alleen je vectorinformatie kwijt. Doe dat dan dmv VectorWorks = CAD apllicatie die DXF's / DWG's kan inlezen.

voor een verwerking van een file tussen cad in illustrator gebruik ik altijd eps-bestanden.. misschien kan de architect die uit autocad exporteren...

mmm,

plug in kan ik niet vinden. Wel een programmaatje om dxf naar illustrator te converteren maar dat is nog uit het stenen tijdperk, (draait onder classic, converteert naar illustrator versie 1.1)
Verder schijnen de plug-ins voornamelijk bedoeld te zijn om vanuit Ai een DXF te exporteren, ipv anders om,

Misschien is de eps manier een optie.
kan ik de file dan nog bewerken, en blijven de lijndiktes behouden ??

http://www.cvalley.com/products/cad/index.html Volgens mij kan het hiermee wel maar is niet gratis helaas.

Ik moet op mijn werk ( winNT met microstation) wel eens wat vanuit CAD versturen naar een drukker of dtp'er. En eigenlijk levert het alleen een mooi plaatje op als er vanuit CAD een eps of pdf van gemaakt wordt. Als je met een DXF of DWG aan de slag moet in illustrator of zo, is het resultaat vrijwel altijd teleurstellend.

Wellicht dat de onderstaande link iets is. Kost wel $99,-. Heb er geen ervaring mee.

http://www.publishingperfection.com/avenza/avn125/

Ik heb geen enkel probleem met DXF documenten in ill. cs om te openen. Kan morgen de set-up van mijn collega doornemen, misschien ligt het daaraan?

Weet iemand hoe ik trouwens op een simpele manier al die overtollige paden wegkrijg en bovendien sluit het ook niet.
Cadprog’s erkennen geen vormen alleen lijnen???

Dat is inderdaad het probleem waar ik vaak tegenaan liep, toen ik nog CAD-tekenaar was. Als je vanuit Cad een eps of pdf maakt, worden vlakken, kleuren en patronen goed overgenomen. Werkt prima.

Andersom (dwg of dxf openen in illustrator) moet je nog een hoop bewerkingen doen. Vlakken bestaan niet meer, kleuren worden niet goed overgenomen, patronen zijn verkeerd geschaald, enz. Met dxf zit je ook altijd te hannessen met versies. Niet alleen tussen Cad en grafisch, maar ook cad-programma’s onderling.

Vergelijk met tekstbestanden:
Dxf is vergelijkbaar met doc: dominant, veel opties, maar niet echt uitwisselbaar.
Dwg is als rtf: minder opties, vaak nog sleutelen, maar elk programma kan ermee omgaan.

EagerBobNerd, volgende keer moet je gewoon aan dat architectenbureau vragen of ze hun werk in eps kunnen aanleveren. In de meeste Cad-programma’s kun je gewoon een eps bestand ‘plotten’. Die optie zit meestal in de printerdrivers, werkt vergelijkbaar met de pdf-print optie bij Mac. Het is een kwestie van één druk op de knop en het is dus niet te veel gevraagd.

[quote:e76ebd2eeb="misterx"]Ik heb geen enkel probleem met DXF documenten in ill. cs om te openen. Kan morgen de set-up van mijn collega doornemen, misschien ligt het daaraan? [/quote:e76ebd2eeb]

dat had ik juist ook gehoord, dat AI CS wél DXF kon openen, daarom heb tegen die man gezegd dat ie me een DXF moest sturen…

Maar ik zal hem melen vragen of ie me een EPS stuurt,

[quote="Elstar" In de meeste Cad-programma's kun je gewoon een eps bestand 'plotten'. Die optie zit meestal in de printerdrivers, werkt vergelijkbaar met de pdf-print optie bij Mac. Het is een kwestie van één druk op de knop en het is dus niet te veel gevraagd.[/quote]

Mijn collega probeert het nu uit met het programma Solidworks 2003 a.d.h.v. een print to file, maar er zit nergens een EPS-optie tussen. Het enige wat er uit kkomt is een .PRN-file.

Bij bewaar als komt er ook geen optie voor EPS tevoorschijn.

Heb jij misschien een oplossing voor dit probleem?
Mist hij een plu-inn ofzo…? :sealed:

ik heb destijds de plug-in van hotdoor aangeschaft, CAD gate in/out. Hier kun je CAD/DXF files mee importeren. Heel veel ervaring heb ik er ook weer niet mee, we gebruiken hem alleen om te imorteren en daarna verer te bewerken in illustrator. Stuur het bestandje anders maar, wil ik het in ieder geval wel proberen.

@Gauloises: Aardig dat je het aanbiedt, maar DXF-files krijg ik wel open. Alleen wordt er geadviseerd om EPS-en aan te laten leveren en dat wil bij mijn collega niet lukken om die optie te vinden.

[quote:48e4413182="misterx"]@Gauloises: Aardig dat je het aanbiedt, maar DXF-files krijg ik wel open. Alleen wordt er geadviseerd om EPS-en aan te laten leveren en dat wil bij mijn collega niet lukken om die optie te vinden.[/quote:48e4413182]

Was bedoeld voor EagerBN, die vroeg of iemand kon omzetten. Dacht trouwens dat .prn een printerfile was (diep graven in mijn geheugen) vanaf de PC, vlgs mij is dit afhankelijk van de printer die is geselecteerd toch ook een Postscript bestand, deze kun je dan weer omzetten in een eps of PDF, zelf eventueel kun je misschien de PRN rechtstreeks vanuit Illustrator openen, misschien anders alleen de Extensie veranderen.

@Gauloises,

Ik maak graag gebruik van je aanbod, om de DXF te converteren, als Mister X tenminste geen bezwaar maakt :wink:
Als je me je e-mail adres geeft dan stuur ik het op

bedankt alvast :smiley:

[quote:dc44698c8c="misterx"]Heb jij misschien een oplossing voor dit probleem? Mist hij een plu-inn ofzo..? :sealed:[/quote:dc44698c8c] Solid Works ken ik niet. En voordat er vergelijkbare vragen komen over Vectorworks, Autocad en Archicad: ik weet niet hoe je in die programma's een EPS aanmaakt. Ik weet alleen hoe het in Microstation moet en ik weet dat het in Autocad en Vectorworks zou moeten kunnen.

@EagerBobNerd: Jouw feestje! :D

@Elstar
Wat jammer dat je het pakket niet kent. Toch bedankt voor je kennisgeving enzo! 8)

Weet 1 van jullie hoe het andersom moet. Dus van een apple (illustrator cs) naar een windhoos met Cadprogramma?

Simpel, Exporteer als CAD of DXF/DWG.

Ik ben er sinds deze week van overtuigd dat ik de gemakkelijkste oplossing heb gevonden. (Let wel [i:b0b18efe54]gemakkelijk[/i:b0b18efe54] niet noodzakelijk [i:b0b18efe54]leuk[/i:b0b18efe54].

Koop Auto CAD LT. (Da’s light) voor op een kuchkuch* Windows bakje.

Daarmee kun je al die tekeningen (DWG, DXF) openen en vervolgens via Acrobat 6 printen naar PDF op het formaat wat je zelf nodig hebt. Die PDF is vervolgens probleemloos door je macje in illu te openen. Lijndiktes staan standaard op 0.3 pt

Het enige dat je in illu nog doet is de overbodige data (meestal lelijke revooi uitleg) weggooien. Bewaren als EPS of AI en klaar. Works every time.